Gemeente Hoogeveen

23-1-2009

NS informeert raad Hoogeveen over voornemen dienstregeling 2010

NS heeft donderdagavond de fracties in de gemeenteraad van Hoogeveen geïnformeerd over de plannen voor de dienstregeling voor 2010. In de nieuwe dienstregeling - waarbij Hoogeveen vanaf 14 december 2009 niet meer als Intercitystation opgenomen wordt - is gekozen voor frequentieverhoging en reistijdversnelling voor de grote vervoersstromen vanuit Groningen en Assen.

Dit betekent voor reizigers vanuit de stations Groningen en Assen 1 maal per uur een reistijdversnelling van ongeveer tien minuten. Uit onderzoek van NS is gebleken dat het overgrote deel van de reizigers die in Hoogeveen in-of uitstappen, reizen naar de stations tussen Groningen en Zwolle. Een klein deel reist daadwerkelijk verder vanaf Zwolle richting Schiphol. Voor NS reden om Hoogeveen niet meer als Intercity station - uitgezonderd de eerste trein van 05.42 uur - op te nemen in de nieuwe dienstregeling. "Ik ben niet ontevreden met het voornemen van NS. De stoptrein vertrekt namelijk elke dertig minuten, gelijk verdeeld over het uur, vanuit Hoogeveen. Dit is gunstig voor de aansluiting op het busvervoer. Ook is er een prima aansluiting in Zwolle richting de Randstad. De overstaptijd bedraagt ongeveer vier tot acht minuten" aldus wethouder Ton Bargeman.

Wat betekenen deze plannen voor de dienstregeling 2010 in Hoogeveen? In de dienstregeling voor het weekend wijzigt niets ten opzichte van de huidige dienstregeling. In de dienstregeling op doordeweekse dagen wijzigt de dienstregeling wel:
* Hoogeveen wordt twee maal per uur opgenomen in de stoptrein. Dit betekent twee maal per uur, gelijk verdeeld over het uur een verbinding richting Groningen en Zwolle waarbij op alle tussengelegen stations wordt gestopt. Voor reizigers die verder reizen richting Randstad kan men in Zwolle overstappen naar bijvoorbeeld Utrecht, Schiphol of verder. De overstaptijd in Zwolle bedraagt circa acht minuten. In de ochtendspits is de overstaptijd slechts vier minuten omdat reizigers dan kunnen overstappen op de apart rijdende Intercity Leeuwarden-Rotterdam.
* De eerste trein die 's morgens in Hoogeveen stopt, blijft de Intercity naar Schiphol (vertrek om 5.42 uur). Daarna zijn de vertrektijden van de stoptreinen 6.07, 6.37, 7.06 uur enz. In april wordt met alle andere vervoerders op het spoorwegnet formeel capaciteit aangevraagd bij ProRail.Verwacht wordt dat dit geen problemen oplevert omdat alle partijen, ook het goederenvervoer, betrokken zijn bij deze plannen.

Dit is een gezamenlijk persbericht van de Nederlandse Spoorwegen en de gemeente Hoogeveen.