Brussel, 22 januari 2009
Aanzienlijke vooruitgang bij innovatie in Europa
Het European Innovation Scoreboard (EIS) voor 2008, dat vandaag gepubliceerd
is, laat zien dat de EU in de periode voorafgaande aan de financiële crisis
aanzienlijke vorderingen heeft gemaakt wat innovatie betreft. De relatieve
innovatiekloof tussen de EU en de VS en Japan is geslonken, met name dankzij
de vooruitgang in veel nieuwe lidstaten, zoals Cyprus, Roemenië en
Bulgarije. In de EU als geheel is met name vooruitgang geboekt ten aanzien
van het gebruik van de menselijke hulpbronnen en de beschikbaarheid van
financiering voor innovatie. Innovatiegerichte investeringen door het
bedrijfsleven zijn echter nog relatief gering van omvang, vooral vergeleken
met de VS en Japan. Parallel aan het Scoreboard-verslag geeft het "Science,
Technology and Competitiveness report 2008" een meer diepgaande analyse van
de trends in onderzoek en ontwikkeling in de publieke sector en in het
bedrijfsleven, van de technologische prestaties en van de vooruitgang bij de
verwezenlijking van de Europese onderzoeksruimte (ERA)
"Een economische crisis is niet het juiste moment om even op te houden
met investeren in onderzoek en met innovatie. Die zijn van vitaal
belang als Europa sterker uit de crisis wil komen en de uitdagingen
van klimaatverandering en globalisering wil aanpakken. De EU heeft
vele troeven in handen, met name een steeds aantrekkelijkere Europese
onderzoeksruimte en steeds betere prestaties inzake innovatie. Maar er
is nog steeds veel te doen, met name wat de relatieve onderinvestering
door het bedrijfsleven betreft. De initiatieven van de Commissie ter
verbetering van de efficiëntie van het onderzoek in de EU, ter
stimulering van innovatie en ter ontwikkeling van "high tech"-markten
helpen de EU op het juiste spoor te zetten", zo benadrukten de
vicevoorzitter van de Commissie Günter Verheugen, verantwoordelijk
voor ondernemingen en industriebeleid, en Janez Potocnik, commissaris
voor wetenschap en onderzoek.
Uit het verslag blijkt dat de Europese landen op basis van hun
prestatieniveaus ingedeeld kunnen worden in vier groepen, en dat
vrijwel alle landen hun prestaties hebben verbeterd, hoewel de mate
van verbetering varieert:
* Zwitserland, Zweden, Finland, Duitsland, Denemarken en het VK zijn
"innovation leaders", met innovatieprestaties die duidelijk boven
het EU-gemiddelde liggen. Daarvan zijn Zwitserland en Duitsland de
landen die hun prestaties het snelst verbeteren.
* Oostenrijk, Ierland, Luxemburg, België, Frankrijk en Nederland
zijn "innovation followers", met prestaties die boven het
EU-gemiddelde liggen. Binnen deze groep heeft Ierland zijn
prestaties het snelst verbeterd, gevolgd door Oostenrijk.
* Cyprus, IJsland, Estland, Slovenië, Tsjechië, Noorwegen, Spanje,
Portugal, Griekenland en Italië zijn de "moderate innovators", met
innovatieprestaties die onder het EU-gemiddelde liggen. In deze
groep doet Cyprus het duidelijk beter dan het gemiddelde, gevolgd
door Portugal.
* Malta, Hongarije, Slowakije, Polen, Litouwen, Kroatië, Roemenië,
Letland, Bulgarije en Turkije zijn de "catching-up countries" met
innovatieprestaties die duidelijk onder het EU-gemiddelde liggen.
De meeste van deze landen lopen hun achterstand geleidelijk in,
waarbij Bulgarije en Roemenië het snelst vorderen.
Zie voor samenvattingen van de afzonderlijke innovatieprestaties van
alle 27 lidstaten MEMO09/18.
INNOVATIEPRESTATIES (2008 SUMMARY INNOVATION INDEX)
NB: de Summary Innovation Index (SII) is een combinatie van 29
indicatoren; de laagst mogelijke prestatie is 0 en de hoogste 1. De
SII voor 2008 geeft de prestaties in 2006/2007 weer aangezien de
gegevens pas later beschikbaar worden.
Het sluiten van de innovatiekloof tussen de EU en de VS en Japan
Uit analyse van de gegevens op EU-niveau blijkt dat er aanzienlijke
verbeteringen zijn opgetreden, zowel in absolute termen (vergeleken
met vijf jaar geleden) als in verhouding tot de VS en Japan. Uit
vergelijking met een breder spectrum van landen blijkt ook dat de EU
het relatief goed doet in vergelijking met de opkomende economieën.
Met name ten aanzien van menselijke hulpbronnen voor innovatie
(afgestudeerden, tertiair onderwijs), toegang tot breedband en de
beschikbaarheid van risicokapitaal. De investeringen door het
bedrijfsleven vormen echter nog een zwak punt; de EU blijft achter bij
de VS en Japan wat uitgaven voor O&O en IT betreft. En ondanks de
bevindingen in de verslagen betreffende het belang van
niet-technologische innovatie zijn de uitgaven door bedrijven in de EU
voor dergelijke innovatieve activiteiten (bv. opleidingen, design,
marketing, nieuwe uitrusting) gedaald.
Innovatie als recept voor economisch herstel
De analyse van het EIS is gebaseerd op gegevens van vóór de financiële
crisis. Deze analyse wijst echter op bestaande trends en sterke en
zwakke punten waarmee rekening moet worden gehouden bij het reageren
op de huidige omstandigheden. De vooruitgang die de EU vóór de
financiële crisis heeft geboekt biedt de Europese ondernemers een
betere uitgangspositie om door innovatie de crisis te boven te komen.
De aanhoudende onderinvestering in innovatie door het bedrijfsleven,
in vergelijking met onze voornaamste concurrenten, is duidelijk een
zwakheid die gecorrigeerd dient te worden, ook door hernieuwde
overheidssteun voor innovatieve ondernemingen, bijvoorbeeld in het
kader van het Lead Markets Initiative (zie IP/08/12) dat de vraag naar
nieuwe producten en diensten stimuleert.
Verdere lessen kunnen worden ontleend aan het Innovation Progress
Report dat tegelijk met het EIS werd gepubliceerd en een
onafhankelijke deskundige analyse bevat van ontwikkelingen in
nationaal innovatiebeleid en governance, op basis van door
onafhankelijke deskundigen opgestelde landenverslagen die beschikbaar
zijn op de website van het "PRO INNO"-initiatief. Deze analyse toont
een trend in de richting van steun voor innovatieve start-ups en
strategieën die ingaan op nieuwe uitdagingen zoals klimaatverandering
en de productiviteit van hulpbronnen.
De Europese Commissie zal van de bevindingen van de verslagen gebruik
maken bij de beoordeling van het succes van het huidige
innovatiebeleid en de vaststelling van toekomstige prioriteiten.
Achtergrondinformatie:
Het EIS is in opdracht van het directoraat-generaal Ondernemingen en
industrie van de Europese Commissie opgesteld door het United Nations
University - Maastricht Economic and social Research and training
centre on Innovation and Technology (UNU-MERIT), en het Innovation
Progress Report, in opdracht van hetzelfde DG, door een consortium van
deskundigen onder leiding van de Universiteit van Athene en de
Technopolis Group.
European Union