CDA

De Vries: Strengere exameneisen broodnodig voor hogere ambities

âOns onderwijssysteem moet leerlingen stimuleren om hun talenten optimaal te ontwikkelen en te benutten. Dat is niet alleen in het belang van de leerling zelf, maar ook van onze samenleving als geheel. Langzamerhand is er een âzesjescultuurâ in ons onderwijs en in onze samenleving geslopen. De CDA-fractie is ervan overtuigd dat wij ons dat in een concurrerende kenniseconomie niet meer kunnen veroorloven.

Ons onderwijs- en examensysteem moet leerlingen en scholen daarom prikkelen tot meer ambitie.â Dat zei CDA-woordvoerder Jan de Vries in een debat met staatssecretaris Van Bijsterveldt over de exameneisen in het voortgezet onderwijs. Omdat de kwaliteit van de examens steeds meer ter discussie staat, pleitte hij ervoor, de voorgestelde verbeteringen zo spoedig mogelijk door te voeren.

De CDA-fractie is blij met de keuze van de staatssecretaris om niet alleen met de scholen te werken aan een versterking van de onderwijsinhoud maar ook aan een aanscherping van de normen. Zo wil zij dat de onderwijsinspectie sneller optreedt als blijkt dat scholen via de schoolexamens de eindexamenresultaten positief proberen te beïnvloeden. De Vries vroeg daarin wel om maatwerk. âSoms kan een verschil in gemiddeld resultaat tussen de schoolexamens en centrale examens goed verklaarbaar zijnâ, zo stelde hij. De CDA-woordvoerder stemde verder in met het voorstel om voortaan te eisen dat het gemiddelde van alle centrale examencijfers voldoende moet zijn. Ook de eis dat leerlingen voor de vakken gezamenlijke Wiskunde, Nederlands en Engels straks maar voor één van de drie vakken een vijf behaald mag worden, krijgt de steun van de CDA-fractie. Natuurlijk moet wel bewaakt worden of er geen onbedoelde effecten optreden voor met name zorgleerlingen. Het valt echter niet uit te sluiten dat hierdoor meer leerlingen zakken. Maar Jan de Vriesgaf daarbij aan: âEr moet gewoon harder gewerkt worden, dat is nodig voor meer ambitie en vertrouwen.â
---