CDA
De Vries: Strengere exameneisen broodnodig voor hogere ambities
âOns onderwijssysteem moet leerlingen stimuleren om hun talenten
optimaal te ontwikkelen en te benutten. Dat is niet alleen in het
belang van de leerling zelf, maar ook van onze samenleving als geheel.
Langzamerhand is er een âzesjescultuurâ in ons onderwijs en in onze
samenleving geslopen. De CDA-fractie is ervan overtuigd dat wij ons
dat in een concurrerende kenniseconomie niet meer kunnen veroorloven.
Ons onderwijs- en examensysteem moet leerlingen en scholen daarom
prikkelen tot meer ambitie.â Dat zei CDA-woordvoerder Jan de Vries in
een debat met staatssecretaris Van Bijsterveldt over de exameneisen in
het voortgezet onderwijs. Omdat de kwaliteit van de examens steeds
meer ter discussie staat, pleitte hij ervoor, de voorgestelde
verbeteringen zo spoedig mogelijk door te voeren.
De CDA-fractie is blij met de keuze van de staatssecretaris om niet
alleen met de scholen te werken aan een versterking van de
onderwijsinhoud maar ook aan een aanscherping van de normen. Zo wil
zij dat de onderwijsinspectie sneller optreedt als blijkt dat scholen
via de schoolexamens de eindexamenresultaten positief proberen te
beïnvloeden. De Vries vroeg daarin wel om maatwerk. âSoms kan een
verschil in gemiddeld resultaat tussen de schoolexamens en centrale
examens goed verklaarbaar zijnâ, zo stelde hij. De CDA-woordvoerder
stemde verder in met het voorstel om voortaan te eisen dat het
gemiddelde van alle centrale examencijfers voldoende moet zijn. Ook de
eis dat leerlingen voor de vakken gezamenlijke Wiskunde, Nederlands en
Engels straks maar voor één van de drie vakken een vijf behaald mag
worden, krijgt de steun van de CDA-fractie. Natuurlijk moet wel
bewaakt worden of er geen onbedoelde effecten optreden voor met name
zorgleerlingen. Het valt echter niet uit te sluiten dat hierdoor meer
leerlingen zakken. Maar Jan de Vriesgaf daarbij aan: âEr moet gewoon
harder gewerkt worden, dat is nodig voor meer ambitie en vertrouwen.â
---