Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits van 23 januari 2009 (23/01/09)
Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen
we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Geert Bourgeois mengde zich deze week volop in het KBC-dossier. De
Vlaamse regering leent zelf 2 miljard en verleent op haar beurt een
achtergestelde lening van 2 miljard aan de KBC, voldoende om de bank
te redden van de complete ondergang. KBC moet in ruil (meer) kredieten
blijven verstrekken aan particulieren en ondernemers. Waar de federale
regering niet in slaagde, kon de Vlaamse regering wel: beslissen. Een
zoveelste bewijs van het niet functioneren van de federale staat. De
N-VA vindt wel dat de Vlaamse regering, in plaats van een
achtergestelde lening te geven, een echte kapitaalinbreng had moeten
doen met aandelen in ruil voor haar geld. Dit zou haar toelaten om op
het juiste moment weer uit te treden mét meerwaarde.
Brussels Minister van mobiliteit en openbare werken Pascal Smet (SP.A)
heeft zich alweer in de belangstelling gewerkt met het zoveelste gekke
voorstel om Brussel uit te breiden. Deze keer stelt hij voor om de
Waalse gemeenten Waterloo en Lasne te annexeren aan het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest. Mark Demesmaeker begrijpt echt niet waarom Smet
in de kaart blijft spelen van de Franstalige expansionisten. Smet is
rijp voor het gekkenhuis. Hij wordt door de Vlaamse publieke opinie in
de Rand weggehoond. Ik dacht dat alle Vlaamse partijen de zotte ideeën
rond corridors en gebiedsuitbreiding voorgoed verworpen hadden. Niet
dus, we zijn gewaarschuwd.
Woensdag ondervroeg Piet De Bruyn tijdens het vragenuurtje minister
Anciaux over de impulssubsidie van 165.000 euro die hij toekende aan
het Publiekstoneel. Deze impulssubsidie werd toegekend ondanks een
negatieve zakelijke en artistieke adviezen. De minister verdedigde
zijn beslissing door te verwijzen naar een motie waarin aan de Vlaamse
overheid wordt gevraagd om het breed toegankelijk repertoiretheater
vanuit de beschikbare beleidsmiddelen te ondersteunen. Volgens Piet
kan een impulssubsidie voor nieuwe projecten hooguit een van de
beleidsmiddelen zijn die de minister daarvoor gebruikt. Het aanbieden
van kwaliteitsvol repertoire is ook een taak van de stadstheaters en
andere gezelschappen. De minister onderschreef dit standpunt.
Aanleiding genoeg de laatste tijd voor Jan Peumans om minister Van
Brempt over het GEN (Gewestelijk Expresnet) te ondervragen. M.n. de
berichten over het GEN-budget in de federale begroting, waarover
gouverneur De Witte een bezorgde brief schreef aan ex-premier Leterme.
Jan wilde van Van Brempt vooral weten in hoeverre Vlaanderen nog
betrokken is bij dit GEN en bij de beheersovereenkomst van de NMBS,
zoals juridisch bepaald. Het antwoord was ontnuchterend: Bij de opmaak
van het nieuwe beheersakkoord was er geen overleg met de gewesten. Dit
had vele problemen kunnen oplossen. In het kader van het GEN wordt dit
nog sterker aangevoeld. Het zijn, volgens de minister, de federale
overheid en de NMBS die de afspraken niet nakomen. Maar ja, wie
gelooft die nog?
Het Vlaams-Nederlands Stakeholders Advies Forum (SAF) dat zich boog
over de verbetering van de maritieme toegankelijkheid van de
kanaalzone Gent-Terneuzen, sprak zich deze week unaniem uit voor de
aanleg van een nieuwe, grotere zeesluis in Terneuzen. En zie, een dag
later werd hierover een door Helga Stevens en een aantal (Gentse)
parlementairen van de meerderheid ondertekende resolutie aangenomen.
Deze pleit voor een tweede zeesluis voor de haven van Gent, zoals
afgesproken in het Regeerakkoord 2004-2009, en voor evaluatie en
desgevallend daadkrachtig bijsturen van het overleg met de Nederlandse
en Zeeuwse autoriteiten.
De aanpassingen aan het statuut van het gemeentepersoneel zorgt voor
heel wat onrust. Kris Van Dijck ondervroeg Keulen over de
maximumvergoedingen die worden opgelegd voor bvb. nachtwerk. Volgens
de minister gelden hier de afgesloten akkoorden. Minister Keulen
bevestigde echter wel dat slechts één vakorganisatie het akkoord had
ondertekend. Door het akkoord te acteren heeft de minister volgens
Kris een daad gesteld terwijl het document niet voldragen is. De
minister stelde dat het ACOD al een eeuwigheid geen akkoorden meer
heeft getekend. Als er lokaal onderhandelingen worden gevoerd, wordt
er altijd gezegd dat iets niet mag van Brussel. Volgens Kris is het nu
wel duidelijk wie wij onder Brussel moeten verstaan.
Kamer
Dinsdagavond kondigde minister Didier Reynders (MR), zonder
regeringsoverleg, een reddingsplan voor de banken aan met als
gevolgen: een dramatisch koersval van KBC, Elio Di Rupo die ging
dwarsliggen en een kernkabinet dat niets deed. De federale kas ging
gewillig open voor Fortis en Dexia, maar blijft dicht voor KBC. In
plenaire zitting ondervroeg Jan Jambon premier Herman Van Rompuy
(CD&V) over Reynders uitspraken. Ofwel was de premier op de hoogte en
lag er een plan klaar, ofwel niet. In beide gevallen vroeg Jan zich af
waarom het kernkabinet van niets wist en waarom het plan niet werd
goedkeurd. De premier gaf toe dat het kernkabinet zich woensdag
beraadde over het plan, maar het dossier doorverwees naar het
stuurcomité financiële crisis. Reynders aankondiging was voorbarig,
zeker toen bleek dat de PS dwarslag. Het is voor Jan duidelijk dat
België niet werkt, en Van Rompuy Un visie en daadkracht mist. Gelukkig
kon Vlaanderen erger voorkomen door via een achtergestelde lening 2
miljard euro in KBC te pompen.
In de commissie Binnenlandse Zaken interpelleerde Ben Weyts de Eerste
Minister over de kwestie B-H-V en de hele vaudeville rond de (niet-)
agendering van de wetsvoorstellen. Herman Van Rompuy (CD&V) negeerde
daarbij de wetgeving inzake de belangenconflictprocedure en het
Kamerreglement, om met een belachelijke rekenkunde vast te stellen dat
het belangenconflict van het Waals parlement pas ingaat op 29 januari
omdat het huidige belangenconflict nog loopt. Ben bewees met het
Kamerreglement in de hand dat die procedure al lang afgelopen is. De
bedoeling is duidelijk: op die manier zal men geen bijkomend
belangenconflict moeten inroepen vóór de verkiezingen. De procedure
bedraagt immers 120 dagen, en dan zijn we 7 juni al lang gepasseerd.
Onvermoeibaar als steeds probeerde Ben ook deze week weer de
wetsvoorstellen te agenderen, wat met de nodige truken van de foor
door Kamervoorzitter Patrick Dewael (Open VLD) werd tegengehouden.
Sarah Smeyers ondervroeg deze week staatssecretaris Melchior Wathelet
(cdH) over de adoptiewetgeving. Niet de twijfelachtige actie van
senator Els Schelfhout kwam ter sprake, wel de regeling die voorwerp
uitmaakt van communautaire onderhandelingen. Kandidaat-adoptieouders
moeten in de loop van hun adoptieprocedure een cursus volgen,
georganiseerd door Kind&Gezin of de Franstalige tegenhanger daarvan,
O.N.E.. De Franstaligen vragen nu dat Franstalige koppels die in
Vlaanderen wonen die cursus ook bij O.N.E. zouden kunnen volgen.
Tegenover de staatssecretaris stelde Sarah duidelijk dat de N-VA zich
daar fel tegen zullen verzetten. Deze vraag druist immers lijnrecht in
tegen het territorialiteitsbeginsel en zet de deur open voor een
verdere toepassing van het personaliteitsbeginsel in tal van andere
dossiers. Een precedent dat absoluut vermeden moet worden
Deze week ondervroeg Els De Rammelaere minister van Justitie Stefaan
De Clerck (CD&V) over de ontsnapping van twee Luikse gedetineerden bij
hun overbrenging naar het gerechtsgebouw. Eerder konden in Brussel
twee zware criminelen ontsnappen nadat een kompaan gewapend de Kamer
van Inbeschuldigingstelling wist binnen te dringen. De minister
stelde voor infrastructuurmaatregelen te nemen om deze problematiek
aan te pakken. De mogelijkheid om gevangenen in de gevangenis of via
videoconference te berechten, zal worden onderzocht. Tevens vraagt hij
dat de politie, nog meer dan vroeger, haar verantwoordelijkheid neemt.
Els betreurt het dat er geen oplossing is voor het gemak waarmee
wapens het justitiepaleis binnengebracht worden. Een beveiligde ingang
voor gedetineerden, zoals in de nieuwe gevangenissen, zou veel leed
kunnen voorkomen. Het probleem blijkt te zitten in het feit dat de
verouderde gebouwen infrastructureel moeilijk aan te passen zijn.
In de commissie Infrastructuur voelde Bart De Wever minister Stefaan
Vanackere (CD&V) aan de tand over de verkoop van gronden op
Petroleum-Zuid door het Fonds voor Spoorweginfrastructuur (FSI). De
projectontwikkelaar Patrick Vanoppen wil daar gratis een
voetbalstadion voor één of meerdere Antwerpse clubs bouwen. Hierover
zou hij een compromis hebben met het FSI voor de aankoop van 19
hectare grond. Opmerkelijk, aangezien het Antwerpse stadbestuur stelt
van niets te weten en zelf, samen met de Vlaamse regering, de grond
wil gebruiken voor een nieuw stadion en een bedrijventerrein. De
minister bevestigde de verkoop, en stelde dat de stad Antwerpen hier
wel degelijk van op de hoogte was. Kamerlid Ludo Van Campenhout (Open
vld), tevens Antwerps schepen, stelde dat hij dit meteen zou laten
verifiëren. Toch blijft er nog steeds grote onduidelijkheid bestaan,
onder meer over de bodemsanering. De commissie zal hier later op
terugkomen.
Flor Van Noppen stelde vorige week in de commissie Bedrijfsleven vast
dat de open oorlog tussen de CREG, de energieregulator, en de
distributienetbedrijven (DNB, de intercommunales zeg maar) blijft
escaleren. Zo legt de CREG zich niet neer bij het voorstel van de
intercommunales om de distributietarieven van gas en elektriciteit te
verhogen. De regulator spaart ook zijn kritiek op minister van Energie
Paul Magnette (PS) niet. Die zette in september vorig jaar met enkele
KBs de deur open voor hogere tarieven en ondermijnde zo de tarifaire
bevoegdheid van de CREG. Het wetgevend kader gecreëerd door Magnette
blijkt bovendien in strijd met de Europese regelgeving. Voor Flor is
het genoeg: een energiebeleid dat zorgt voor hogere facturen, een
rammelende wetgeving, de CREG buitenspel, onduidelijkheid over de
distributietarieven,... Waar is de minister mee bezig? Magnette mag
enkele kritische vragen verwachten.
Alsof hij nooit is weggeweest nam Patrick De Groote naald en draad
weer op in de commissie Landsverdediging met een vraag naar de
kostprijs van de 50 parade-uniformen voor de militaire erewacht. Een
ontwerp van de vorige minister, André Flahaut (PS), die als een
bekwaam couturier zijn inspiratie haalde bij 17de eeuwse operettes,
Gilles de Binches en het carnaval van Aalst. Vermoedelijk wilde hij
het Belgisch leger definitief inleiden in het werelderfgoed. In 2007
werden de 50 uniformen geleverd voor de luttele prijs van 135.153,73
EUR, incl. BTW, of zegge en schrijve 5,5 miljoen oude Belgische
franken. De dienst Protocol verbood evenwel de dracht van de kostuums,
waardoor de paradekostuums wachten op eBay voor een tweede leven in
een toneelhuis of circus. Een typisch voorbeeld van de socialistische
spilzucht.
Senaat
Ook deze week richtte Louis Ide zijn pijlen naar minister Laurette
Onkelinx (PS), ditmaal over een anomalie bij het Asbestfonds. Dit
fonds keert sinds 1 januari ook uitkeringen uit aan niet-inwonende
nabestaanden. Deze regel kwam op vraag van Louis, maar werkt niet met
terugwerkende kracht tot het ontstaan van het fonds op 1 april 2007.
Dat kan geen grote budgettaire impact hebben, wegens het beperkte
aantal gevallen. Maar voor die enkele gevallen kan het, naast een
persoonlijk drama, ook een financieel drama worden. Louis zal niet
nalaten deze situatie te verhelpen. Overigens zei Onkelinx in een
interview op Mediplanet het volgende over Louis: Ecoutez, je pense que
Louis Ide est un homme de grandes qualités, mais quil a des
convictions fortes. Il veut regionaliser les soins de santé et nous ne
sommes pas daccord (www.n-va.be/spot.asp). Als dat geen compliment is!
Auteur:
Theo Francken, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie
Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie
Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be