Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits van 23 januari 2009 (23/01/09)

Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Geert Bourgeois mengde zich deze week volop in het KBC-dossier. De Vlaamse regering leent zelf 2 miljard en verleent op haar beurt een achtergestelde lening van 2 miljard aan de KBC, voldoende om de bank te redden van de complete ondergang. KBC moet in ruil (meer) kredieten blijven verstrekken aan particulieren en ondernemers. Waar de federale regering niet in slaagde, kon de Vlaamse regering wel: beslissen. Een zoveelste bewijs van het niet functioneren van de federale staat. De N-VA vindt wel dat de Vlaamse regering, in plaats van een achtergestelde lening te geven, een echte kapitaalinbreng had moeten doen met aandelen in ruil voor haar geld. Dit zou haar toelaten om op het juiste moment weer uit te treden mét meerwaarde.

Brussels Minister van mobiliteit en openbare werken Pascal Smet (SP.A) heeft zich alweer in de belangstelling gewerkt met het zoveelste gekke voorstel om Brussel uit te breiden. Deze keer stelt hij voor om de Waalse gemeenten Waterloo en Lasne te annexeren aan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Mark Demesmaeker begrijpt echt niet waarom Smet in de kaart blijft spelen van de Franstalige expansionisten. Smet is rijp voor het gekkenhuis. Hij wordt door de Vlaamse publieke opinie in de Rand weggehoond. Ik dacht dat alle Vlaamse partijen de zotte ideeën rond corridors en gebiedsuitbreiding voorgoed verworpen hadden. Niet dus, we zijn gewaarschuwd.

Woensdag ondervroeg Piet De Bruyn tijdens het vragenuurtje minister Anciaux over de impulssubsidie van 165.000 euro die hij toekende aan het Publiekstoneel. Deze impulssubsidie werd toegekend ondanks een negatieve zakelijke en artistieke adviezen. De minister verdedigde zijn beslissing door te verwijzen naar een motie waarin aan de Vlaamse overheid wordt gevraagd om het breed toegankelijk repertoiretheater vanuit de beschikbare beleidsmiddelen te ondersteunen. Volgens Piet kan een impulssubsidie voor nieuwe projecten hooguit een van de beleidsmiddelen zijn die de minister daarvoor gebruikt. Het aanbieden van kwaliteitsvol repertoire is ook een taak van de stadstheaters en andere gezelschappen. De minister onderschreef dit standpunt.

Aanleiding genoeg de laatste tijd voor Jan Peumans om minister Van Brempt over het GEN (Gewestelijk Expresnet) te ondervragen. M.n. de berichten over het GEN-budget in de federale begroting, waarover gouverneur De Witte een bezorgde brief schreef aan ex-premier Leterme. Jan wilde van Van Brempt vooral weten in hoeverre Vlaanderen nog betrokken is bij dit GEN en bij de beheersovereenkomst van de NMBS, zoals juridisch bepaald. Het antwoord was ontnuchterend: Bij de opmaak van het nieuwe beheersakkoord was er geen overleg met de gewesten. Dit had vele problemen kunnen oplossen. In het kader van het GEN wordt dit nog sterker aangevoeld. Het zijn, volgens de minister, de federale overheid en de NMBS die de afspraken niet nakomen. Maar ja, wie gelooft die nog?

Het Vlaams-Nederlands Stakeholders Advies Forum (SAF) dat zich boog over de verbetering van de maritieme toegankelijkheid van de kanaalzone Gent-Terneuzen, sprak zich deze week unaniem uit voor de aanleg van een nieuwe, grotere zeesluis in Terneuzen. En zie, een dag later werd hierover een door Helga Stevens en een aantal (Gentse) parlementairen van de meerderheid ondertekende resolutie aangenomen. Deze pleit voor een tweede zeesluis voor de haven van Gent, zoals afgesproken in het Regeerakkoord 2004-2009, en voor evaluatie en desgevallend daadkrachtig bijsturen van het overleg met de Nederlandse en Zeeuwse autoriteiten.

De aanpassingen aan het statuut van het gemeentepersoneel zorgt voor heel wat onrust. Kris Van Dijck ondervroeg Keulen over de maximumvergoedingen die worden opgelegd voor bvb. nachtwerk. Volgens de minister gelden hier de afgesloten akkoorden. Minister Keulen bevestigde echter wel dat slechts één vakorganisatie het akkoord had ondertekend. Door het akkoord te acteren heeft de minister volgens Kris een daad gesteld terwijl het document niet voldragen is. De minister stelde dat het ACOD al een eeuwigheid geen akkoorden meer heeft getekend. Als er lokaal onderhandelingen worden gevoerd, wordt er altijd gezegd dat iets niet mag van Brussel. Volgens Kris is het nu wel duidelijk wie wij onder Brussel moeten verstaan.

Kamer

Dinsdagavond kondigde minister Didier Reynders (MR), zonder regeringsoverleg, een reddingsplan voor de banken aan met als gevolgen: een dramatisch koersval van KBC, Elio Di Rupo die ging dwarsliggen en een kernkabinet dat niets deed. De federale kas ging gewillig open voor Fortis en Dexia, maar blijft dicht voor KBC. In plenaire zitting ondervroeg Jan Jambon premier Herman Van Rompuy (CD&V) over Reynders uitspraken. Ofwel was de premier op de hoogte en lag er een plan klaar, ofwel niet. In beide gevallen vroeg Jan zich af waarom het kernkabinet van niets wist en waarom het plan niet werd goedkeurd. De premier gaf toe dat het kernkabinet zich woensdag beraadde over het plan, maar het dossier doorverwees naar het stuurcomité financiële crisis. Reynders aankondiging was voorbarig, zeker toen bleek dat de PS dwarslag. Het is voor Jan duidelijk dat België niet werkt, en Van Rompuy Un visie en daadkracht mist. Gelukkig kon Vlaanderen erger voorkomen door via een achtergestelde lening 2 miljard euro in KBC te pompen.

In de commissie Binnenlandse Zaken interpelleerde Ben Weyts de Eerste Minister over de kwestie B-H-V en de hele vaudeville rond de (niet-) agendering van de wetsvoorstellen. Herman Van Rompuy (CD&V) negeerde daarbij de wetgeving inzake de belangenconflictprocedure en het Kamerreglement, om met een belachelijke rekenkunde vast te stellen dat het belangenconflict van het Waals parlement pas ingaat op 29 januari omdat het huidige belangenconflict nog loopt. Ben bewees met het Kamerreglement in de hand dat die procedure al lang afgelopen is. De bedoeling is duidelijk: op die manier zal men geen bijkomend belangenconflict moeten inroepen vóór de verkiezingen. De procedure bedraagt immers 120 dagen, en dan zijn we 7 juni al lang gepasseerd. Onvermoeibaar als steeds probeerde Ben ook deze week weer de wetsvoorstellen te agenderen, wat met de nodige truken van de foor door Kamervoorzitter Patrick Dewael (Open VLD) werd tegengehouden.

Sarah Smeyers ondervroeg deze week staatssecretaris Melchior Wathelet (cdH) over de adoptiewetgeving. Niet de twijfelachtige actie van senator Els Schelfhout kwam ter sprake, wel de regeling die voorwerp uitmaakt van communautaire onderhandelingen. Kandidaat-adoptieouders moeten in de loop van hun adoptieprocedure een cursus volgen, georganiseerd door Kind&Gezin of de Franstalige tegenhanger daarvan, O.N.E.. De Franstaligen vragen nu dat Franstalige koppels die in Vlaanderen wonen die cursus ook bij O.N.E. zouden kunnen volgen. Tegenover de staatssecretaris stelde Sarah duidelijk dat de N-VA zich daar fel tegen zullen verzetten. Deze vraag druist immers lijnrecht in tegen het territorialiteitsbeginsel en zet de deur open voor een verdere toepassing van het personaliteitsbeginsel in tal van andere dossiers. Een precedent dat absoluut vermeden moet worden

Deze week ondervroeg Els De Rammelaere minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) over de ontsnapping van twee Luikse gedetineerden bij hun overbrenging naar het gerechtsgebouw. Eerder konden in Brussel twee zware criminelen ontsnappen nadat een kompaan gewapend de Kamer van Inbeschuldigingstelling wist binnen te dringen. De minister stelde voor infrastructuurmaatregelen te nemen om deze problematiek aan te pakken. De mogelijkheid om gevangenen in de gevangenis of via videoconference te berechten, zal worden onderzocht. Tevens vraagt hij dat de politie, nog meer dan vroeger, haar verantwoordelijkheid neemt. Els betreurt het dat er geen oplossing is voor het gemak waarmee wapens het justitiepaleis binnengebracht worden. Een beveiligde ingang voor gedetineerden, zoals in de nieuwe gevangenissen, zou veel leed kunnen voorkomen. Het probleem blijkt te zitten in het feit dat de verouderde gebouwen infrastructureel moeilijk aan te passen zijn.

In de commissie Infrastructuur voelde Bart De Wever minister Stefaan Vanackere (CD&V) aan de tand over de verkoop van gronden op Petroleum-Zuid door het Fonds voor Spoorweginfrastructuur (FSI). De projectontwikkelaar Patrick Vanoppen wil daar gratis een voetbalstadion voor één of meerdere Antwerpse clubs bouwen. Hierover zou hij een compromis hebben met het FSI voor de aankoop van 19 hectare grond. Opmerkelijk, aangezien het Antwerpse stadbestuur stelt van niets te weten en zelf, samen met de Vlaamse regering, de grond wil gebruiken voor een nieuw stadion en een bedrijventerrein. De minister bevestigde de verkoop, en stelde dat de stad Antwerpen hier wel degelijk van op de hoogte was. Kamerlid Ludo Van Campenhout (Open vld), tevens Antwerps schepen, stelde dat hij dit meteen zou laten verifiëren. Toch blijft er nog steeds grote onduidelijkheid bestaan, onder meer over de bodemsanering. De commissie zal hier later op terugkomen.

Flor Van Noppen stelde vorige week in de commissie Bedrijfsleven vast dat de open oorlog tussen de CREG, de energieregulator, en de distributienetbedrijven (DNB, de intercommunales zeg maar) blijft escaleren. Zo legt de CREG zich niet neer bij het voorstel van de intercommunales om de distributietarieven van gas en elektriciteit te verhogen. De regulator spaart ook zijn kritiek op minister van Energie Paul Magnette (PS) niet. Die zette in september vorig jaar met enkele KBs de deur open voor hogere tarieven en ondermijnde zo de tarifaire bevoegdheid van de CREG. Het wetgevend kader gecreëerd door Magnette blijkt bovendien in strijd met de Europese regelgeving. Voor Flor is het genoeg: een energiebeleid dat zorgt voor hogere facturen, een rammelende wetgeving, de CREG buitenspel, onduidelijkheid over de distributietarieven,... Waar is de minister mee bezig? Magnette mag enkele kritische vragen verwachten.

Alsof hij nooit is weggeweest nam Patrick De Groote naald en draad weer op in de commissie Landsverdediging met een vraag naar de kostprijs van de 50 parade-uniformen voor de militaire erewacht. Een ontwerp van de vorige minister, André Flahaut (PS), die als een bekwaam couturier zijn inspiratie haalde bij 17de eeuwse operettes, Gilles de Binches en het carnaval van Aalst. Vermoedelijk wilde hij het Belgisch leger definitief inleiden in het werelderfgoed. In 2007 werden de 50 uniformen geleverd voor de luttele prijs van 135.153,73 EUR, incl. BTW, of zegge en schrijve 5,5 miljoen oude Belgische franken. De dienst Protocol verbood evenwel de dracht van de kostuums, waardoor de paradekostuums wachten op eBay voor een tweede leven in een toneelhuis of circus. Een typisch voorbeeld van de socialistische spilzucht.

Senaat

Ook deze week richtte Louis Ide zijn pijlen naar minister Laurette Onkelinx (PS), ditmaal over een anomalie bij het Asbestfonds. Dit fonds keert sinds 1 januari ook uitkeringen uit aan niet-inwonende nabestaanden. Deze regel kwam op vraag van Louis, maar werkt niet met terugwerkende kracht tot het ontstaan van het fonds op 1 april 2007. Dat kan geen grote budgettaire impact hebben, wegens het beperkte aantal gevallen. Maar voor die enkele gevallen kan het, naast een persoonlijk drama, ook een financieel drama worden. Louis zal niet nalaten deze situatie te verhelpen. Overigens zei Onkelinx in een interview op Mediplanet het volgende over Louis: Ecoutez, je pense que Louis Ide est un homme de grandes qualités, mais quil a des convictions fortes. Il veut regionaliser les soins de santé et nous ne sommes pas daccord (www.n-va.be/spot.asp). Als dat geen compliment is!

Auteur:
Theo Francken, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie

Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be