Blauw Bloed gedeelde 2e plaats in de EO Wijers prijsvraagronde 2008
23/01/2009 15:48
KuiperCompagnons
In het NAi te Rotterdam is vrijdagmiddag 23 januari bekend gemaakt dat de inzending van KuiperCompagnons, getiteld Blauw Bloed, tot de prijswinnaars behoort in de EO Wijers prijsvraagronde 2008. De EO Wijers Stichting heeft ditmaal ontwerpers uitgedaagd om kwaliteitsplannen in te zenden voor de Deltapoort en voor de Vechtstreek.
Een team van KuiperCompagnons met Gijs van den Boomen als hoofdverantwoordelijke en Edwin van der Hoeven als projectleider heeft een visie opgesteld voor de Deltapoort. Het team werd verder gevormd door Mark Niesten, Edyta Wisniewska, Evert Slootweg, Milena Zaklanovic Alex de Jong, Dennis Ezendam en Hans Ophuis.
Deze visie was goed voor een gedeelde tweede plaats.
Voor de prijsvraag Deltapoort werd een 'overtuigende, consistente en realistische ontwerpvisie op en bijbehorende ontwikkelingsstrategie' gevraagd voor de grootstedelijke agglomeratie Rotterdam-Drechtsteden en de Deltapoort. De Deltapoort is het gebied in de Zuidvleugel van de Randstad langs en tussen de grote waterwegen van Dordrecht naar Rotterdam.
Omdat alle stromen van water, mensen en goederen hier zijn gebundeld, dreigt deze delta te verstikken. Door de concentratie van activiteiten heeft IJsselmonde zichzelf op slot gezet. De pracht van de delta is niet meer zichtbaar en dat is uitgesproken gemis. Er moet weer ruimte komen om te leven.
De wateropgave maakt aanpassingen in het watersysteem noodzakelijk. In het kielzog van deze inspanningen moet IJsselmonde behalve veilig, ook weer mooi worden en profiteren van de fantastische ligging tussen rivieren en unieke landschappen. Een aantrekkelijke leefomgeving en ruimte voor een nieuwe economie die de bewoners aan 'Drechtstad' bindt, nieuwe inwoners en nieuwe (kennis- en diensten)economie aantrekt, en die een vernieuwde identiteit geeft; een stad doorbloed met water.
Om de waterveiligheid de komende eeuwen te garanderen wordt de CO2-dijk aangelegd. Deze superveilige dijk omarmt een groot deel van de zuidelijke Randstad en voegt een aantal dijkringen samen. Binnen CO2-dijk is het veilig. De noodzaak vervalt voor een grootschalige verzwaring en ophoging van een omvangrijk deel van de bestaande dijkringen die deels in (binnen)stedelijk gebied liggen.
Er ontstaan nieuwe mogelijkheden langs de oevers van de rivieren en afgedamde wateren kunnen op eenvoudige wijze weer aangetakt worden. Het waternetwerk wordt uitgebreid en achter de veilige, grote dijk ontstaat een waterrijke leefomgeving waarin gebouwd kan worden.
Op termijn kan de CO2-dijk permanent gesloten worden en komt Rotterdam aan zoet binnenwater te liggen.
De combinatie van de CO2 met een hoogwaardige doorgaande infrastructuur voor zowel auto als trein verlost het huidige verkeerssysteem in de Zuidvleugel van de verstikkende verkeersdruk. Zo wordt met heldere keuzes de op dit moment op slot zittende regio 'bevrijd'.
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.
http://www.kuiper.nl