Onderwijsbond CNV
23 januari 2009
De klok weer de baas deel II
Categorie: Algemeen nieuws, Project combinatiedruk werk en prive,
Dossier Project Arbeid en Zorg
Sanne de Heer (25) uit Heerlen is pabo-student (deeltijd) en loopt één
dag in de week een lio-stage in groep 8 van een school van het
schoolbestuur MOVARE. Daarnaast werkt ze circa 35 uur in de week bij
stichting Humanitas als oppas. Ze woont samen met haar vriend, die uit
een eerdere relatie een 10-jarige zoon heeft.
`Mijn weken zitten erg vol gepland. Maar dat is mijn eigen keuze, ik
wil niet overkomen als een zielig iemand. Het is gewoon een kwestie
van even de kiezen op elkaar: in mei studeer ik als het goed is af en
dan zal mijn leven ook iets minder hectisch zijn. Als studie vind ik
de pabo niet zwaar, maar je moet wel veel doen. "Even" een opdracht
maken is bij mij al gauw een uurtje of drie. Voor school wil ik alles
goed doen. De school waar ik momenteel stage loop is geweldig, maar ik
ervaar het werk wel als zwaar. Soms voelt het meer als vervangen dan
als een lio-stage. Aan de andere kant vind ik dat een eindstage méér
is dan alleen het programma volgen. Vrijdag is wat dat betreft een
vrij "rustige" dag om te werken; vergaderingen en werkgroepen bijwonen
zit er vaak niet in. Ik zou meer uit een stage willen halen. Daarom ga
ik straks stage lopen op de wat drukkere dagen.'
Door blijven rennen
`Ik heb vaak het gevoel dat altijd wel iemand iets van me verlangt. Er
zijn altijd afspraken en ik kan voor mijn gevoel nooit een keer zeggen
"nu even niet". Ik voel me soms chronisch vermoeid. Als ik door blijf
rennen voel ik daar niks van, maar zodra ik even stil sta komt de
klap. Zodra ik een keertje 's avonds op de bank plof om even tv te
kijken, val ik bijna altijd gelijk in slaap. Zondagmiddag is mijn
enige vrije deel van een week. Maar meestal beland ik ook dan weer met
mijn neus in de studieboeken. Verder baal ik ervan dat ik door mijn
huidige leventje amper in staat ben om mijn ouders te zien. Zij wonen
in Voorhout en dat is vanuit Heerlen nu niet bepaald om de hoek. Ook
mijn vriendinnen zie ik niet veel en leuke dingen doen met mijn vriend
schiet er vaak bij in.'
Maatregelingen
`Sinds een tijdje geef ik elke woensdagmiddag en zondagochtend bijles
aan Giorgi, een jongetje die ik via via ken. Hij heeft een enorme
achterstand en ik help hem met rekenen, taal en de exacte vakken. Mijn
omgeving vindt dat ik hier mee moet ophouden, omdat mijn weken al zo
vol zitten. Maar ik kan dat niet over mijn hart verkrijgen: ik vind
het té leuk om Giorgi te helpen. Een jaartje langer doen over mijn
studie of niet meer werken en voltijd gaan studeren is ook geen optie;
dat kan ik me financieel gezien niet veroorloven. Wel probeer ik als
het even kan mijn rust te pakken. Maandag hoef ik meestal pas rond
12.00 te beginnen met werken en dan kom ik 's ochtends ook echt niet
voor 10.00 uur mijn nest uit. Begin februari wil ik minder gaan
werken, zodat ik zaterdag vrij heb en wat meer aan mijn studie kan
doen en ik niet meer continu achter de feiten aanloop.'
Maandag:
9.00 : Opstaan.
10.00: Fotograaf komt langs.
11.00: Op de fiets naar bushalte.
12.00: De werkdag begint.
17.00: Weer thuis.
19.00: Studeren.
Dinsdag:
6.00: Wakker worden.
7.00: De bus pakken naar werk.
8.00: Werken.
17.00: Weer thuis.
17.45: Naar school, pas tegen 22.30 uur thuis.
Woensdag:
7.00: Opstaan.
9.00: Werken.
13.30: Weer thuis.
14.30: Naar de jongen die ik bijles geef.
17.00: Thuis.
17.30: Fysiotherapie voor mijn zere voet.
Vanaf 18.30: Studiegenoot komt langs om te studeren.
Donderdag
9.00: Werken.
16.00: Studiegenoot komt me op werk halen.
18.00: Naar school.
22.30: Weer thuis.
Vrijdag:
7.30: Op de fiets naar stageschool.
14.30: School is uit. Opruimen, een kind extra helpen met
werkwoordspelling.
16.30: Weer thuis.
Zaterdag:
9.00: Werken.
18.30: Weer thuis.
Zondag:
10.00: Op fiets naar de jongen die ik bijles geef
14.00: Weer thuis na nog even met de ouders van Giorgi te hebben
bijgepraat. Daarna flink aan de studie.
Advies voor Sanne van trainer Annemiek Schoemaker
`Zo te lezen ben jij een bezige bij, Sanne. Een mooie eigenschap, maar
pas wel op. Je stelt hoge eisen aan jezelf. Je zegt: "Voor school wil
ik alles goed doen", en "Ik zou best meer willen doen en er meer
willen uithalen". Ik denk dat je overal al heel veel uit haalt en heel
veel leert. Doordat je de lat hoog legt, geeft dit veel werk(druk).
Wees je daar bewust van. Als je het even wat minder grondig doet, doe
je het waarschijnlijk nog steeds hartstikke goed. Wat is er mis met
een keer een zesje? Het is vaak lastig beoordelen wanneer je klaar
bent met een opdracht of werk. Je kunt leren door het hier met
studiegenoten, collega's of begeleiders over te hebben. Geef aan
wanneer jij denkt dat het goed genoeg is, en check wat zij vinden.
Verder wil ik je adviseren om te bekijken wat je écht belangrijk vindt
en hier ook aandacht aan te geven. Spreek gewoon eens af met je
ouders, vriend of vriendinnen in plaats van te studeren of werken. Als
ik naar je werkweek kijk zie ik dat je veel tijd kwijt bent aan je
bijles. Als je dat inderdaad zo leuk vindt, dan geeft het je
waarschijnlijk veel energie, en is het nog maar de vraag of stoppen
verstandig is. Maar je bent wel veel tijd kwijt aan het reizen naar
Giorgi en met kletsen met de ouders. Kan hij niet naar jou toe
gebracht? Kan het niet zo worden georganiseerd dat hij naar je toe
komt zodat het niet bijna je hele zondag in beslag neemt? En kun je
niet een keertje de bijles overslaan, zodat jij naar je ouders kan?
Geef Giorgi eventueel een leuke opdracht die hij op die dag moet
maken, die jullie later samen bespreken. Verder valt me op dat je vaak
tot 's avonds laat studeert, zonder eindtijd. Stel hier grenzen aan:
tot zo laat ga ik studeren, dan nog even opruimen, tv kijken en dan
naar bed. Het is heel goed dat je soms ook echt rust neemt, blijf
daarmee doorgaan. Maar zorg wel dat als het eenmaal wat rustiger
wordt, je agenda niet meteen vol plant met nieuwe dingen. Als je je
gestresst voelt, doe dan eens wat ademhalings- of
ontspanningsoefeningen. Zo krijgen lichaam en geest even rust en wordt
de spiraal van blijven rennen doorbroken.'
Lisette Jongerius*
Ook beter leren omgaan met werkdruk? CNV Onderwijs geeft cursussen als
Timemanagement en Werkdruk en prioriteiten stellen. Voor meer
informatie: www.cnvo.nl/academie of scholing@cnvo.nl. Of bel (030)
7511747.
---