Onderwijsbond CNV

23 januari 2009

De klok weer de baas deel I

Categorie: Algemeen nieuws, Nieuws CNV Onderwijs, Dossier Project Arbeid en Zorg, Project combinatiedruk werk en prive

In het onderwijs is het rennen, hollen en vliegen. Stilstaan is er soms nauwelijks bij. Tel daar een (druk) sociaal leven, het huishouden en een gezin bij op en het is niet zo vreemd dat veel leerkrachten het gevoel hebben dat er continu aan hen wordt getrokken. Maar wat kun je daadwerkelijk doen tegen het gevoel van hoge werkdruk? Julie Meyers (37) vertelt aan Schooljournaal over haar hectische leven. CNV Onderwijstrainer Annemieke Schoemaker geeft haar praktische tips om de werkdruk te lijf te gaan.

Julie Meijers (37) uit Gemert werkt parttime als leerkracht van BB2 (groep 7) op de Petrus Dondersschool in haar woonplaats. Ze is getrouwd en moeder van Ties (6), Pleun (5) en Loet (2).

`In februari 2008 ben ik acht weken uit de running geweest. Ik ben flauw gevallen in de keuken en met mijn neus op het aanrecht gevallen. Deze bleek gebroken te zijn en ik had een fikse hersenschudding. Ik ben naar het ziekenhuis gegaan; hier bleek dat mijn lichaam compleet uitgeput was. Rustig aan doen en even niet werken, was het advies. Ik had voor die tijd nog nooit één dag gemist op school, dus die boodschap kwam hard aan. Uit gesprekken met de Arboarts bleek dat er meer aan de hand was; ik zei nooit "nee", was bang om iets te missen en was continu bezig om een goede leerkracht te zijn én een goede moeder én een echtgenote, enzovoorts. Ik realiseerde me dat ik meer rust moest inbouwen. Inmiddels lukt het me redelijk goed om tijdens het werken thuis los te laten. Ik weet dat mijn kinderen in goede handen zijn bij de oppas en mijn man. Maar de schoolsituatie loslaten als ik thuis ben, dat is een ander verhaal.'

Puinruimen
`Met drie kinderen ben je altijd bezig. Bovendien zorgt onze jongste zoon voor de nodige druk: hij slaapt vanaf zijn geboorte nauwelijks een nacht door. Sinds twee weken komt hier verandering in, maar het heeft voor veel gebroken nachten gezorgd. Sinds de komst van mijn kinderen ervaar ik de werkdruk als hoog. Daarvoor was het ook wel aanpoten op het werk, maar het was allemaal nog te overzien. Ik werk zo'n 0,6 fte maar in de praktijk ben ik vrijwel nooit vóór 17 uur thuis. Mijn duopartners die ik in de loop der jaren heb gehad, waren vaak beginnende leerkrachten. Hierdoor kwam meer druk op mij te liggen en wilde ik extra veel dingen doen in de dagen dat ik werkte, zodat de overdracht iets soepeler zou gaan. Ik heb dan ook vaak het gevoel dat ik de kar moet trekken. Dit schooljaar had ik eindelijk weer eens een duo die wat ouder is. Zij is echter nu met zwangerschapsverlof. Haar vervangster is wederom vrij jong en hoewel ze heel enthousiast en gedreven is, komt voor mijn gevoel toch weer veel op mijn schouders terecht. Ik schrijf zo veel mogelijk de rapporten, registreer alles in de computer, doe alle huisbezoeken want zij is daar niet capabel genoeg voor. Verder vind ik het lastig dat mijn (extra) werk voor mijn gevoel soms als vanzelfsprekend wordt ervaren. Maar duidelijk mijn grenzen aangeven en met mijn problemen naar de directeur stappen; dat doe ik niet zo snel. Ik maak er liever een grapje over of geef terloops wat hints. Zo heb ik laatst de adjunct-directeur subtiel laten merken dat ik het af en toe gewoon niet red. Hij stelde voor dat hij een ochtendje mijn groep zou draaien, zodat ik rapporten kon schrijven. Dat was fijn, maar ik heb meer tijd nodig dan die ene ochtend. Ik weet dat ik moet leren om meer voor mezelf op te komen, maar dat blijft moeilijk.'

Agenda Julie Meijers

Maandag
06.45: De wekker gaat.
07.45: Ontbijten met de kinderen.
08.00: Naar werk.
15.30: Vergadering werkgroep Protocol Dyslexie. 16.45: Naar huis. Man kookt, ik breng Pleun naar ballet. 18.00: Vertrek naar Helmond voor cursus Fysiek omgaan met probleemgedrag.
22.00: Oppas naar huis brengen, opruimen.
23.00: Naar bed.

Dinsdag
06.45: Opstaan.
08.20: Werkdag zoals maandag, maar dan met middagsurveillance. 15.00: Eindelijk tijd voor planningen, telefoontjes plegen, huisbezoeken uitwerken en informatie
verzamelen voor de rapporten.
17.15: Naar huis, oppas heeft al gekookt.
20.00: Twee uurtjes rapporten schrijven, daarna tv-kijken op de bank. 23.00: Naar bed.

Woensdag
Tot 15.15: Werkdag zoals dinsdag. Vroeg naar thuis met de intentie om rapporten te schrijven. Valt in de praktijk tegen; ondanks oppas vragen de kinderen om aandacht.
16.30: Boodschappen, koken en avondeten.
19.15: Volleyballen.
21.30: Rapporten schrijven.
23.00: Naar bed.

Donderdag
08.30: Ties en Pleun naar school gebracht, Loet naar de peuterspeelzaal.
Tot 11.30: Huishouden en rapporten schrijven.
11.30: Loet uit school en bij opa en oma op bezoek. 12.00: Ties en Pleun uit school, samen lunchen en hen daarna weer naar school brengen.13.20: Interview voor Schooljournaal en de fotograaf die langs komt.
15.00: Loet wakker en Ties en Pleun thuis. De rapporten naar mijn duo gebracht, daarna naar de eendjes en de speelgoedzaak geweest om cadeautje te kopen.
16.30: Het vaste kook/eet/bad/bed-ritueel.
20.00: Rapportgesprekken plannen.
21.30: Tv gekeken en even gelezen. Om 23.00 uur richting bed.

Vrijdag
8.30: Ties en Pleun naar school gebracht. Huishoudelijke taken. 10.30: Op de thee bij oma.
11.30: Viering bekijken op de basisschool: de klas van Pleun treedt op.
12.00: Kinderen komen uit school. Vriendinnetje van Pleun blijft eten en spelen.
16.30: Naar de kapper, daarna met hele gezin eten. 18.15: Mail checken en het vaste avondritueel. Als kinderen op bed liggen zelf uitgebreid in bad en beginnen in een nieuw boek.

Advies voor Julie van trainer Annemieke Schoemaker `Als ik je werkweek bekijk, heb je je handen vol aan de klas. Met je gezin zit je onderhand in de drukste fase die er is. Probeer aan je werkgever aan te geven dat deze combinatie veel energie vraagt. Samen kunnen jullie bekijken of er in deze periode anders kan worden omgesprongen met je niet-lesgebonden taken. Volgens de cao (artikel 2.1) moeten werkgever en werknemer jaarlijks een gesprek voeren over de inzet en taken voeren. Bespreek je problemen en twijfels met je directeur of eventueel de bovenschoolse functionaris personeel. Daar zijn ze immers voor! Hoe lastig het misschien ook is: geef in deze gesprekken aan dat je het moeilijk vindt om je grenzen aan te geven. Wie weet kunnen zij je helpen. Heb je trouwens alle mogelijkheden voor ouderschapsverlof benut? Of wil je dat niet omdat dat te veel (negatief) effect op de klas of de school zou kunnen hebben? Door alle drukte en waan van de dag zie je soms niet meer waar de echte prioriteiten liggen en laat je je te veel leiden door andere "belangrijke" dingen. Ik zie in toenemende mate dat een baan in het onderwijs (te) veel vraagt. Daardoor moeten soms moeilijke keuzes worden gemaakt. Als school, maar ook als persoon moet je "nee" durven zeggen. Zijn bijvoorbeeld al die huisbezoeken onontbeerlijk? Moet de overdracht naar je duopartner altijd perfect zijn of is het soms gewoon zoals het is? Misschien leert ze daar wel van. Het is heel goed dat je al meer rust inbouwt en soms aangeeft dat het te veel wordt. Wel maak ik uit je verhaal een grote betrokkenheid op, en de wens het altijd goed te willen doen. Als je zo in elkaar zit is het extra vervelend om zaken te moeten laten liggen of iets minder goed te doen. Toch zal het wel moeten omwille van je eigen bescherming en gezondheid. Het boekje Grenzen stellen van Anselm Grün en Ramona Robben kan ik je van harte aanbevelen.'

---