Stadsdeel Oost/Watergraafsmeer Amsterdam
Stadsdeel neemt 9 hybride auto's in gebruik
22 januari 2009
De dienstritten van de medewerkers van stadsdeel Oost-Watergraafsmeer
zijn vanaf nu een stuk klimaatvriendelijker. Het stadsdeel heeft negen
dienstauto's vervangen door hybride auto's, die veel minder CO2
uitstoten. Oost-Watergraafsmeer is het eerste stadsdeel dat zo'n groot
aantal hybride auto's in gebruik neemt.
Negen hybride dienstauto's
Een hybride auto wordt gedeeltelijk aangedreven door een benzinemotor
en gedeeltelijk door een elektromotor. Een hybride auto rijdt daardoor
niet alleen veel zuiniger, maar zorgt daarnaast ook voor een fikse
besparing op de uitstoot van CO2. Door het lagere brandstofverbruik
scoort een hybride auto bovendien goed op de uitstoot van fijnstof en
stikstofoxiden. Deze voordelen treden vooral op bij veel variatie in
snelheid, zoals in de stad.
CO2-reductie
Met de negen hybride auto's levert stadsdeel Oost-Watergraafsmeer een
constructieve bijdrage aan de reductie van CO2-uitstoot in de stad. De
gemeente Amsterdam heeft hoge ambities in de strijd tegen
klimaatverandering. In 2025 moet de uitstoot van CO2 in de stad 40%
lager zijn dan in 1990. De nieuwe dienstauto's zijn van het type Honda
Civic 1.3 Ima Hybride. Dit type heeft een CO2-uitstoot van 109 gram
per liter brandstof; een gewone auto van dezelfde omvang heeft een
uitstoot van 145 gram per liter brandstof.
Aandacht voor milieu: het stadsdeel geeft het goede voorbeeld
Een schoon en gezond milieu en een duurzaam gebruik van grondstoffen
staan hoog op de agenda van stadsdeel Oost-Watergraafsmeer. Ook bij
het beheer van het wagenpark zijn dit speerpunten. Vervoersmiddelen
worden zo efficiënt mogelijk ingezet. De bedrijfswagens zijn voorzien
van roetfilters. Bedrijfswagens en veegmachines worden zo snel als
mogelijk is vervangen door schonere modellen. Voor korte dienstritjes
zijn er elektrische scooters. Het stadsdeel stimuleert de medewerkers
tevens gebruik te maken van fiets en openbaar vervoer.
Besparing van kosten
De hybride auto's zijn de eerste die zijn aangeschaft via de
raamovereenkomst van Concern Inkoop van de gemeente Amsterdam. Deze
raamovereenkomst - waarvan stadsdelen en diensten van de gemeente
Amsterdam gebruik kunnen maken - zorgt ervoor dat de gemeente betere
tarieven en voorwaarden kan bedingen bij de aanschaf van auto's. De
nieuwe auto's zijn daarbij ook zuiniger in gebruik dan gewone auto's.
Voor hybride auto's hoeft bovendien minder wegenbelasting en helemaal
geen BPM (belasting van personenauto's en motorrijwielen) betaald te
worden.