Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H

"CHANGE HAS COME TO THE NETHERLANDS"

Vorming Klantenservice Federatie een feit

HUIZEN, 22 januari 2009 Tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst van de brancheorganisaties VCN (voor organisaties met een contactcenter) en WGCC (facilitaire contactcenters) in restaurant Kalkoven te Huizen is de geboorte van de Klantenservice Federatie gevierd.
Met de vorming van de Klantenservice Federatie willen de 200 bij VCN en WGCC aangesloten organisaties kennis en invloed bundelen om tot een betere en efficiëntere klantenservice te komen. Daarmee zijn de belangen gediend van zowel de consument als het bedrijfsleven. Met 200 gasten werd het glas op de Klantenservice Federatie geheven.

'De Klantenservice Federatie vormt de belofte van structurele verbetering in de customer care industrie', aldus WGCC-voorzitter Dick Bakker. 'Op dit moment is een groot aantal verenigingen actief op het brede gebied van klantenservice, waardoor kennis en invloed teveel versnipperd is.' Hierdoor ontbreekt een centraal punt voor consumenten, media en politiek. Daarom hebben VCN en WGCC nu gezamenlijk de Klantenservice Federatie opgericht en soortgelijke brancheverenigingen uitgenodigd om zich aan te sluiten.

Marco Vianen, voorzitter VCN en vice-president Customer Operations bij UPC stelt dat het Nederlandse bedrijfsleven gezamenlijk de reputatie op het gebied van klantcontact als uitdaging op moet pakken. 'of het nu gaat om het zelf bellen door de consument of gebeld worden, men is vaak ontevreden over de dienstverlening. Gezamenlijk kunnen we daarin verandering brengen.

Missie van de Klantenservice Federatie
Klantcontact is één van de grote economische motoren van ons land. Deze economische activiteit vormt voor het bedrijfsleven een belangrijke anticyclische backbone, laat jonge mensen de eerste schreden zetten op het pad van commerciële dienstverlening en biedt een aanzienlijk aantal arbeidsplaatsen. De Klantenservice Federatie is van mening dat het belang van deze grote dienstensector in Nederland op dit moment nog onvoldoende doorklinkt. De Klantenservice Federatie zal verder zwaar inzetten op arbeidsmarktvraagstukken, onderwijs en scholing.

Hoofdpunt van beleid van de Klantenservice Federatie is - via gerichte maatregelen zoals scholing en opleiding - de reputatie van 'klantcontact' te versterken. Daarbij wil de nieuwe organisatie het aanspreekpunt zijn bij ontwikkeling van alle bedrijfstakgerelateerde regelingen, zoals wijzigingen in de Wet Oneerlijke Handelspraktijken en de Telecommunicatiewet, arboregelingen en sociale regelingen.