Universiteit Twente

Zomervakantie gaat ten koste van prestaties leerlingen

Niveauverschillen tussen leerlingen ontstaan voor een groot deel tijdens de vakantieperioden. Dit toonden onderzoekers van de Universiteit Twente onlangs aan. Ze onderzochten de vooruitgang van de leerlingen op het gebied van leesvaardigheid en keken hierbij specifiek naar de verschillen tijdens de zomervakantie en de rest van het schooljaar. Als nieuw onderzoek de resultaten bevestigt, pleit dit volgens de onderzoekers voor maatregelen zoals ondersteuning van zwakkere leerlingen tijdens de zomer.

Het effect van onderwijs op de ontwikkeling van kinderen is in de praktijk moeilijk te meten. Je kunt in Nederland de prestaties van schoolgaande kinderen immers niet vergelijken met een vergelijkbare groep kinderen die geen onderwijs volgt; alle kinderen gaan naar school. Onderzoekers van de Universiteit Twente vergeleken daarom de verbetering van de leesvaardigheid van scholieren gedurende het schooljaar met die tijdens de zomervakantie. Dit was de eerste keer dat onderzoekers deze methode in Nederland gebruikten om de ontwikkeling van leerlingen te meten. Wat bleek? De ongelijkheid tussen leerlingen ontstaat met name wanneer de leerlingen niet naar school gaan. Tijdens de vakantieperiode gaan de scholieren algemeen minder vooruit dan buiten de vakanties; in sommige gevallen gaat het niveau tijdens de vakantie zelfs achteruit.

Op basis van de resultaten willen de onderzoekers echter niet direct pleiten voor maatregelen, zoals de afschaffing van de zomervakantie. Maar, als andere onderzoeken de resultaten bevestigen, moet de overheid volgens de onderzoekers wel degelijk conclusies trekken. Hierbij denken ze bijvoorbeeld aan een betere spreiding van de vakanties, of aan ondersteuning van zwakkere leerlingen tijdens de zomer.

Methode

Het onderzoek is uitgevoerd door Hans Luyten, Kim Schildkamp, beide universitair docent onderwijskunde aan de Universiteit Twente, en Pieter Verachtert, postdoctoraal onderzoeker aan het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie van de Katholieke Universiteit Leuven. Ze keken naar de verbeteringen op het gebied van technisch lezen bij leerlingen uit groep 4 en 5. Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef (voor sociaal economische status en geslacht van leerlingen) van 245 leerlingen afkomstig van elf scholen. De onderzoekers presenteerden hun onderzoeksresultaten op de Onderwijs Research Dagen 2008 en in het artikel `Vooruitgang in technisch lezen gedurende het schooljaar en de zomervakantie' dat binnenkort verschijnt in het toonaangevende vakblad `Pedagogische studiën'.