Stichting Verliespolis bereidt procedure voor tegen Generali
22/01/2009 15:52
Stichting Verliespolis
PERSBERICHT STICHTING VERLIESPOLIS
22 januari 2009
STICHTING VERLIESPOLIS BEREIDT PROCEDURE VOOR TEGEN GENERALI
Den Haag - De Stichting Verliespolis start de voorbereidingen voor een juridische procedure bij de rechter tegen verzekeraar Generali. De Stichting doet dit omdat Generali eenzijdig een compensatieregeling bekend heeft gemaakt. Over deze regeling is niet onderhandeld met de stichting. Dat betekent dat Generali niet transparant is over de kenmerken van hun portefeuille en hun voorstel en berekeningen niet heeft willen laten toetsen door de maatschappelijke belangenbehartigers. Uit onderhandelingen met andere verzekeraars bleek telkens weer dat tijdens het onderzoek opmerkelijke en voor de klanten nadelige zaken naar voren kwamen, die uiteindelijk in de onderhandelingen werden opgelost.
De regeling wijkt dan ook af van de eerder getroffen schikkingen.
Op basis van de nu beschikbare informatie zijn de volgende afwijkingen te constateren:
- Generali verwijst naar de Aanbeveling van de Ombudsman waar het de
overlijdensrisicoverzekering betreft. Juist dit onderdeel is door de Ombudsman
nauwelijks uitgewerkt, maar wel door de Stichting uitonderhandeld in de drie bestaande schikkingen met Delta Lloyd, Nationale-Nederlanden en ASR (en hun dochtermaatschappijen). Bij Generali is dus bijvoorbeeld niet bekend welke opslag zij zal rekenen op de kostprijs van de risicopremie, welke leeftijdsop- en afslagen men hanteert, of er met verouderde sterftetafels wordt gewerkt, hoe met negatieve risico's wordt omgegaan, et cetera.
- Koopsommen worden bij Generali ongunstiger behandeld dan in de eerdere
Schikkingen met Nationale-Nederlanden en ASR: 2,85% rendementsafslag per jaar in plaats van 2,45% rendementsafslag per jaar voor grote koopsommen.
- De rendementsafslagen voor garantieproducten wijken af in negatieve zin: 25
basispunten voor beleggingsverzekeringen met een garantie op het
netto fondsrendement van 2,5% en 65 basispunten bij een garantie op het netto
fondsrendement van 4%.
- Onbekend is hoeveel polishouders met deze regeling geholpen zijn.
- Onbekend is hoeveel budget er beschikbaar is voor de regeling.
- Onbekend is hoeveel budget er beschikbaar is voor mensen in schrijnende situaties.
- Er heeft geen onderzoek kunnen plaatsvinden naar eventuele opmerkelijkheden in de
portefeuille.
- In alle bestaande schikkingen hebben verzekeraars zich gecommitteerd aan
uitgebreid flankerend beleid over alle handelingen die effect hebben op de kosten in
een polis. Bij Generali is hier niets van bekend.
"Generali slaat hier een heilloze weg in. De meeste verzekeraars hadden rond maart 2008 de Aanbeveling van de Ombudsman al omarmd. Klanten van Delta Lloyd, Nationale-Nederlanden en ASR zullen blij zijn dat de Stichting Verliespolis een stuk verder is gegaan en op een degelijke manier overeenkomsten heeft gesloten. Indien Generali zich nu denkt te kunnen onttrekken aan het pad dat met de andere verzekeraars is en wordt bewandeld, dan kunnen wij niets anders dan onze klachten over de Generali polissen voor te leggen aan de rechter. Ook het Verbond van Verzekeraars heeft hier een duidelijke verantwoordelijkheid. Met hen was immers afgesproken dat de Stichting Verliespolis samen met het Verbond en de kleinere verzekeraars om tafel zou gaan om te bespreken onder welke voorwaarden er tot schikkingen gekomen kan worden. De handelwijze van Generali belooft niet veel goeds. Dergelijke mistigheid is niet in het belang van polishouders.", aldus de Stichting Verliespolis.
De Stichting Verliespolis, een initiatief van Vereniging Eigen Huis en de Vereniging van Effectenbezitters, is de grootste belangenbehartiger voor consumenten met een beleggingsverzekering.