SGP


22 - 01 - 09 | SGP voluit voor effectieve grensmissie Gaza SGP voluit voor effectieve grensmissie Gaza

De SGP steunt voluit de pogingen van het kabinet voor een krachtige en effectieve missie die toezicht moet houden op het verkeer tussen Gaza en Egypte. Alleen als voorkomen kan worden dat Hamas zich opnieuw bewapent, is er enige kans op een verbetering van de situatie. Overigens is het weinig vertrouwenwekkend dat de eerste smokkeltunnels al weer geopend schijnen te zijn. Dat zei SGP-kamerlid Van der Staaij in het overleg van de Kamer met de regering over o.a. de toestand in het Midden-Oosten. De SGP vindt ook dat opbouw alleen goed van de grond kan komen als er in Gaza wordt geregeerd door een serieuze bestuurlijke partner. Hamas is dat niet. Wat dat betreft is het jammer dat Israel er niet in is geslaagd de terroristische Hamasregering ten val te brengen.


________________________________

AO Razeb
Van der Staaij
22 januari 2009

Gaza
Voorzitter. De laatste brief vanuit Buitenlandse Zaken inzake Gaza spoort met de eerder aangeduide koers van Nederland ten aanzien van de Gazastrook. Zoals eerder aangeduid, steunt mijn fractie voluit de pogingen van het kabinet om in internationaal verband te komen tot een krachtige en effectieve grensmissie. Als de internationale gemeenschap er niet in slaagt om effectief te voorkomen, dat Hamas zich herbewapent, leggen we de kiemen voor een volgende oorlog met alle slachtoffers van dien. Heeft de staatssecretaris de indruk, dat deze klem ook bij de andere Europese landen voelbaar is? Ik begreep, dat inmiddels de eerste smokkeltunnels al weer in gebruik zijn genomen. Dit mag de internationale gemeenschap niet laten gebeuren! Heeft de staatssecretaris het vertrouwen dat de EU haar verantwoordelijkheid zal nemen?

Wederopbouw
De brief van de minister spreekt eveneens over duurzame wederopbouw van Gaza. Is dit denkbaar zolang Hamas de macht heeft in Gaza? Als ik de brief goed gelezen heb, wordt daarover niets opgemerkt, terwijl ik begreep dat op Europees niveau in ieder geval weinig wordt gezien in wederopbouw zolang Hamas het roer in handen heeft. Dit lijkt mij een respectabel standpunt.

Bovendien laat Israel op dit moment â voorzichtigheidshalve - slechts noodzakelijke hulpgoederen toe in Gaza. Is het op dit moment derhalve niet illusoir om over duurzame wederopbouw te spreken? Wederopbouw veronderstelt een serieuze bestuurlijke partner in de Gaza. Die is er niet. Serieuze wederopbouw vereist eenvoudigweg het vertrek van de terroristische Hamas. Het valt zeer te betreuren, dat dit niet is bereikt door het afgelopen Israëlische optreden. In die zin kan het huidige staakt-het-vuren niet louter als winst worden aangeduid. Hamas âzie Trouw vandaagâ heeft alle touwtjes weer in handen en rekent thans op gruwelijke wijze af met âcollaborateursâ.

Sluiting Guantànamo
De Raad zal spreken over de sluiting van Guantanamo Bay. Vanuit Europa en Nederland wordt dit toegejuicht, al is er natuurlijk allereerst sprake van een Amerikaanse verantwoordelijkheid. Dat hier sprake moet zijn van zorgvuldigheid is evident. In de loop van de tijd zijn al vele gevangenen vrijgelaten en het is bekend, dat tientallen daarvan opnieuw zijn gaan deelnemen aan terroristische activiteiten, inclusief zelfmoordaanslagen. Ik veronderstel dat Nederland dit aspect ook zal meenemen naar de Raad. Anders kan de betrachte humaniteit jegens de verdachten zich wel eens uiten in haar tegendeel ten opzichte van onschuldige burgers.

Energie
Voorzitter. De gascrisis heeft West-Europa weer eens met de neus op de feiten gedrukt. In de brief wordt beklemtoond, dat energie niet misbruikt mag worden voor politieke doelstellingen. Dat is een nobel statement, maar zet natuurlijk weinig zoden aan de dijk. Al veel eerder is gepleit voor minder afhankelijkheid van Russische energie. Hoe kijken we daar nu tegen aan nu Europa alweer wordt getroffen door een gasconflict? Hoe gaan we hier serieus werk van maken?

Waar blijft een gemeenschappelijk of tenminste een serieus afgestemd EU-energiebeleid als landen nog steeds bilateraal contracten sluiten met Rusland?

Interdepartementaal wijzen verschillende beleidstukken op een toenemend belang van energieveiligheid (b.v. Defensie: beleidsagenda; BZK: nationale veiligheidsstrategie, etc.). Als we dit serieus nemen: wordt het niet tijd om interdepartementaal tot een gezamenlijk en afgestemd energieveiligheidsbeleid te komen, wat zijn weerslag zou moeten krijgen in nieuwe beleidsdocumenten (b.v. defensienota, update nationale veiligheidsstrategie) en wellicht ook een soort HGIS-achtig budget?