Gemeente Bernheze
Bernheze gaat met inwoners bellen
De gemeente gaat voortaan vaker met inwoners bellen die een
bezwaarschrift ingediend hebben. Door te bellen wil de gemeente haar
dienstverlening verbeteren en voorkomen dat langdurige juridische
procedures worden gevoerd. Begin 2009 start de gemeente met een pilot.
De gemeente neemt jaarlijks vele besluiten en tegen een gedeelte
daarvan maken inwoners formeel bezwaar. Deze bezwaren kunnen
bijvoorbeeld gaan over een verleende of geweigerde bouwvergunning.
Door direct persoonlijk telefonisch contact te leggen wil de gemeente
in overleg met de bezwaarmaker en eventuele andere betrokkenen bepalen
hoe het bezwaarschrift het beste behandeld kan worden. Vaak blijkt dat
de oplossing van een bezwaar niet ligt in het voeren van een formele
juridische procedure. Het nog eens toelichten van een besluit of zelfs
het samen zoeken naar andere mogelijkheden is vaak voor de betrokken
partijen veel effectiever en bevredigender.
Met deze persoonlijke benadering wil de gemeente haar dienstverlening
verbeteren. Ook verwacht Bernheze dat het aantal formele
bezwaarprocedures teruggedrongen kan worden. Dit laatste is echter
geen doel op zich; de gemeente wil de problemen van bezwaarmakers
serieus nemen en daar voldoende aandacht aan schenken.
De gemeente start begin 2009 met een pilot. In deze pilot zal een
aantal inwoners, dat bezwaar heeft ingediend, op deze persoonlijke
benadering kunnen rekenen. Verschillende medewerkers hebben hiervoor
een training gevolgd op het gebied van mediationvaardigheden. Eind
2009 gaat de gemeente bekijken wat de resultaten van deze pilot zijn
en of deze manier van werken wordt voortgezet.
Adresgegevens
Bezoekadres: De Misse 6,
5384 BZ Heesch
Postadres: Postbus 19,
5384 ZG Heesch
gemeente@bernheze.org
Tel. (0412) 45 88 88
Fax (0412) 45 46 35