FloraHolland
Samenwerking essentieel voor Snijheester en Decoratiegroenkwekers
FLORAHOLLAND (22 januari 2009) - Op 15 januari organiseerde
FloraHolland in samenwerking met LTO groeiservice een informatiedag
voor Snijheester en Decoratiegroen kwekers. Ruim honderd kwekers
kwamen in Bleiswijk bij elkaar om bijgepraat te worden over de laatste
ontwikkelingen binnen hun productgroep. Zeetransport en marktanalyse
waren twee onderwerpen op het gevarieerde programma. Ook was er de
gelegenheid om in de Cash & Carry Terra Bleiswijk rond te kijken, waar
de ondernemers een voorjaarsshow organiseerde.
Breed assortiment
Binnen de productgroep Snijheesters en Decoratiegroen vallen allerlei
soorten bladproducten (bijvoorbeeld Monstera), takken (Corylus),
besproducten (Ilex) en een grote groep overige bladproducten
(Photinia). Aanvoer uit deze productgroep bij FloraHolland omvat ruim
572 miljoen stuks per jaar. Opvallend is dat in 2008 alleen de verkoop
via FloraHolland Connect is gestegen.
Het Productschap Tuinbouw heeft de afgelopen maanden gewerkt aan een
Marktanalyse voor SnijHeester en Decoratiegroen. Uit de SWOT-analyse
(Strength, Weakness, Opportunity and Threat) zijn aanbevelingen voor
deze productgroep gedaan. Rode draad hierin is om te komen tot een
betere en veelvoudige samenwerking in de keten. Dit betreft het beter
informeren van de handel over het product en de productie tot aan de
onderlinge samenwerking van kwekers.
De productgroep Snijheester en Decoratiegroen is heel divers. Veel van
deze (over het algemeen kleinere producten) dalen in volume. Het wordt
voor kopers daarom steeds belangrijker om te weten wanneer een product
op de markt komt en hoe groot de beschikbaarheid is. De handel moet
hier beter over geïnformeerd worden. Bijvoorbeeld door samen een of
meerdere weken per jaar het assortiment Decoratiegroen te presenteren
in de vitrines van FloraHolland.
In bijna elk boeket zit wel iets van Decoratiegroen, maar de keuze is
divers. Hoe zorgt een kweker er nu voor dat juist zijn product in dat
boeket wordt verwerkt? Informatie is voor de handel essentieel.
Samenwerking met andere kwekers zou een oplossing kunnen zijn.
Een van de aanbevelingen uit dit rapport is om de klant beter te leren
kennen. Wat doet de bloemist met al dat mooie groen? In de praktijk
werd hier gelijk invulling aan gegeven. Na de presentaties bezochten
de aanwezigen de voorjaarsshow van C&C Terra Bleiswijk. Hier spraken
aanvoerders onder het genot van een hapje en een drankje met
arrangeurs en bloemisten over de aanbevelingen.