EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

22 januari 2009

EVO OVER FIJNSTOFCONVENANT: 'SAMENWERKEN BETER DAN STRAFFEN'

Vandaag ondertekent EVO samen met 16 andere partijen uit het bedrijfsleven een convenant over beperking van fijnstofuitstoot door lichte bedrijfsauto's en kampeerauto's met het kabinet. Doel van het convenant is het opkrikken van het aantal nieuw verkochte bestelauto's met roetfilter waardoor een forse reductie van fijnstof wordt bereikt.

Voor ondernemers is dit convenant van grote waarde. Algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij: 'Samenwerken is beter dan straffen. Dit is dan ook een mijlpaal voor zowel bedrijfsleven als kabinet. Het convenant bewijst dat milieudoelen zoals meer nieuwe bestelauto's met roetfilter ook zonder zware belastingmaatregelen kunnen worden bereikt. Dat is erg belangrijk voor het draagvlak bij ondernemers.'

Het ministerie van Financiën wilde aanvankelijk de reductie van de uitstoot van fijnstof door bestelauto's bereiken door een roettax in te voeren. Hierdoor zouden nieuwe bestelauto's zonder roetfilter vele duizenden euro's duurder worden.

EVO zal samen met andere partijen zoals de RAI Vereniging, Bovag en TLN ervoor moeten zorgen dat de komende jaren het percentage nieuw verkochte bestelauto's met roetfilter volgens een strak schema wordt verhoogd tot 100 procent op 1 januari 2012.

EVO roept ondernemers daarom op om alleen nog maar nieuwe bestelauto's met roetfilter te kopen. Niet alleen vanwege dit convenant, maar ook omdat ondernemers zichzelf in de vingers snijden als ze nu een bestelauto zonder roetfilter kopen. Vanaf 2010 komen mogelijk in diverse steden milieuzones voor bestelauto's en na 2015 komen zelfs alleen nog maar nieuwe bestelauto's de binnenstad in met een affabriek roetfilter. Daarbij komt dat ondernemers 400 euro subsidie krijgen voor een bestelauto met roetfilter. De extra kosten zijn daardoor te overzien.