ISSO


Professionele uitdaging voor een gezonder schoolklimaat

Recent onderzoek toont aan dat de kwaliteit van het binnenmilieu in basisscholen te wensen overlaat.De hygiënische grenswaarde in Nederland voor de CO2- concentratie in (basis)scholen ligt op 1200 ppm. Veelvuldig wordt deze grens overschreden. De gevolgen hiervan zijn meer ziekteverzuim en slechtere leerprestaties. Daarom is verbetering van het binnenklimaat op scholen van cruciaal belang. ISSO organiseert instructiebijeenkomsten waarop manieren aan bod komen om het binnenklimaat te verbeteren.

Enerzijds ligt de oorzaak van het slechte binnenklimaat bij gebouwtechnische aspecten, zoals te weinig ventilatievoorzieningen of gebrek aan zonwering. Anderzijds worden de aanwezige voorzieningen vaak onvoldoende of op onjuiste wijze gebruikt. Daarom ontwikkelde het kabinet een visie waarin men een verbeterslag bij de bestaande scholen voorstelt die in de komende jaren moet worden uitgevoerd. Deze verbeteringen richten zich vooral op het realiseren van een maximaal CO2-gehalte in de klas, het beperken van geluidoverlast (zowel van buiten als veroorzaakt door de installaties) en het tegengaan van oververhitting in de zomer. Ook voor de nieuwbouw gelden inmiddels strengere eisen. Diverse scholen, gemeenten en GGD-en hebben al concrete acties ingang gezet.

Het is duidelijk dat er in de komende jaren veel moet gebeuren om het binnenklimaat op niveau te krijgen. De oplossingen zullen soms ingewikkelder zijn dan we nu kunnen voorzien. Om betrokken partijen op technisch gebied zo goed mogelijk te ondersteunen, ontwikkelde ISSO de publicatie Binnenklimaat scholen. Deze publicatie vormt de rode draad tijdens de instructiebijeenkomst en geeft invulling aan de behoefte aan goede ontwerptools, zowel bij renovatie als bij nieuwbouw van scholen. Een vereiste daarbij is het kunnen opstellen van een goed Programma van Eisen. De ISSO-publicatie 89 Binnenklimaat scholen geeft voor al deze ontwerpfasen de juiste handvatten. Het hele proces vanaf het opstellen van het PVE tot en met oplevering, beheer en onderhoud worden behandeld. Bovendien geeft de publicatie voor 16 verschillende systemen en/of oplossingen enkele variantenbladen met aandachtspunten, eigenschappen en technische installatieschemas. Om een goede systeemkeuze te kunnen maken, is een keuzeschema ontwikkeld waarmee men op basis van ambitieprofielen dus wat wil men bereiken en welke parameters zijn het belangrijkste de beste keuzen kan maken.

Programma instructiebijeenkomst

Hoe overtuig ik partijen van de noodzaak om in binnenklimaat te investeren.

Het vastleggen van eisen en wensen van de opdrachtgever.

Op welke wijze kun je per lokaal de status quo in kaart brengen.

Installatieconcepten, en welke keuze is het best.

Voorbeelden van innovatieve oplossingen.

Onderhoud en beheer, pure noodzaak!

Leerdoel

Na de instructie bent u in staat zelfstandig scholen te adviseren ten aanzien van de benodigde ventilatieregelingen.

Locaties, data en tijden

De instructie vindt plaats op locaties verspreid over het land, zodat er altijd één dicht bij uw vestigingsplaats in de buurt is. De instructie begint om 14.00 uur en eindigt om 19.00 uur. U ontvangt tijdens de bijeenkomst een maaltijd. De data en locaties treft u aan op het aanmeldformulier.

Voor wie?

Installateurs, Adviseurs, Facilitair managers, Schooldirecties, Schoolbesturen, Medezeggenschapsraden en ouderraden van scholen, Gemeente- en rijksambtenaren, Overige belangstellenden.

Uw investering

De deelnameprijs bedraagt 330, (ex. BTW) Bij het gelijktijdig bestellen van de ISSO-publicatie 89 ontvangt u op de publicatie een korting van 30%. De reguliere prijs van ISSO-publicatie 89 is 130,. De publicatie verschijnt omstreeks juni.

Aanmelden

U kunt zich aanmelden via het aanmeldformulier. Na ontvangst van uw aanmelding zenden wij u een schriftelijke bevestiging, de routebeschrijving en de factuur.

Incompany

ISSO kan deze instructiebijeenkomst ook incompany verzorgen. U kunt daarvoor een offerte aanvragen.