ISSO
Professionele uitdaging voor een gezonder schoolklimaat
Recent onderzoek toont aan dat de kwaliteit van het binnenmilieu in
basisscholen te wensen overlaat.De hygiënische grenswaarde in
Nederland voor de CO2- concentratie in (basis)scholen ligt op 1200
ppm. Veelvuldig wordt deze grens overschreden. De gevolgen hiervan
zijn meer ziekteverzuim en slechtere leerprestaties. Daarom is
verbetering van het binnenklimaat op scholen van cruciaal belang. ISSO
organiseert instructiebijeenkomsten waarop manieren aan bod komen om
het binnenklimaat te verbeteren.
Enerzijds ligt de oorzaak van het slechte binnenklimaat bij
gebouwtechnische aspecten, zoals te weinig ventilatievoorzieningen of
gebrek aan zonwering. Anderzijds worden de aanwezige voorzieningen
vaak onvoldoende of op onjuiste wijze gebruikt. Daarom ontwikkelde het
kabinet een visie waarin men een verbeterslag bij de bestaande scholen
voorstelt die in de komende jaren moet worden uitgevoerd. Deze
verbeteringen richten zich vooral op het realiseren van een maximaal
CO2-gehalte in de klas, het beperken van geluidoverlast (zowel van
buiten als veroorzaakt door de installaties) en het tegengaan van
oververhitting in de zomer. Ook voor de nieuwbouw gelden inmiddels
strengere eisen. Diverse scholen, gemeenten en GGD-en hebben al
concrete acties ingang gezet.
Het is duidelijk dat er in de komende jaren veel moet gebeuren om het
binnenklimaat op niveau te krijgen. De oplossingen zullen soms
ingewikkelder zijn dan we nu kunnen voorzien. Om betrokken partijen op
technisch gebied zo goed mogelijk te ondersteunen, ontwikkelde ISSO de
publicatie Binnenklimaat scholen. Deze publicatie vormt de rode draad
tijdens de instructiebijeenkomst en geeft invulling aan de behoefte
aan goede ontwerptools, zowel bij renovatie als bij nieuwbouw van
scholen. Een vereiste daarbij is het kunnen opstellen van een goed
Programma van Eisen. De ISSO-publicatie 89 Binnenklimaat scholen geeft
voor al deze ontwerpfasen de juiste handvatten. Het hele proces vanaf
het opstellen van het PVE tot en met oplevering, beheer en onderhoud
worden behandeld. Bovendien geeft de publicatie voor 16 verschillende
systemen en/of oplossingen enkele variantenbladen met aandachtspunten,
eigenschappen en technische installatieschemas. Om een goede
systeemkeuze te kunnen maken, is een keuzeschema ontwikkeld waarmee
men op basis van ambitieprofielen dus wat wil men bereiken en welke
parameters zijn het belangrijkste de beste keuzen kan maken.
Programma instructiebijeenkomst
Hoe overtuig ik partijen van de noodzaak om in binnenklimaat te
investeren.
Het vastleggen van eisen en wensen van de opdrachtgever.
Op welke wijze kun je per lokaal de status quo in kaart brengen.
Installatieconcepten, en welke keuze is het best.
Voorbeelden van innovatieve oplossingen.
Onderhoud en beheer, pure noodzaak!
Leerdoel
Na de instructie bent u in staat zelfstandig scholen te adviseren ten
aanzien van de benodigde ventilatieregelingen.
Locaties, data en tijden
De instructie vindt plaats op locaties verspreid over het land, zodat
er altijd één dicht bij uw vestigingsplaats in de buurt is. De
instructie begint om 14.00 uur en eindigt om 19.00 uur. U ontvangt
tijdens de bijeenkomst een maaltijd. De data en locaties treft u aan
op het aanmeldformulier.
Voor wie?
Installateurs, Adviseurs, Facilitair managers, Schooldirecties,
Schoolbesturen, Medezeggenschapsraden en ouderraden van scholen,
Gemeente- en rijksambtenaren, Overige belangstellenden.
Uw investering
De deelnameprijs bedraagt 330, (ex. BTW) Bij het gelijktijdig
bestellen van de ISSO-publicatie 89 ontvangt u op de publicatie een
korting van 30%. De reguliere prijs van ISSO-publicatie 89 is 130,. De
publicatie verschijnt omstreeks juni.
Aanmelden
U kunt zich aanmelden via het aanmeldformulier. Na ontvangst van uw
aanmelding zenden wij u een schriftelijke bevestiging, de
routebeschrijving en de factuur.
Incompany
ISSO kan deze instructiebijeenkomst ook incompany verzorgen. U kunt
daarvoor een offerte aanvragen.