Consumentenbond
---
22 januari 2009
Vanaf 2010 keuze-informatie over apotheken
Het duurt nog even, maar in de loop van 2010 moet duidelijk zijn welke
apotheken hun zaakjes goed op orde hebben en welke niet of minder
goed. Dat geeft consumenten en patiënten de mogelijkheid om op basis
van objectieve gegevens te kiezen voor kwaliteit. Nu is die
keuze-informatie nog niet beschikbaar.
Mede op initiatief van de Consumentenbond hebben tien partijen uit de
farmaceutische sector dinsdag 20 januari een samenwerkingsovereenkomst
getekend. Daarin staat dat consumenten in de loop van volgend jaar via
internet de prestaties en klantervaringen van apotheken en andere
beroepsgroepen in de farmaceutische zorg kunnen checken. Behalve door
de Consumentenbond is de overeenkomst ook getekend door de Inspectie
voor de Volksgezondheid (IGZ), de koepelorganisatie van apothekers
(KNMP) en diverse andere partijen. De deal is onderdeel van het
project `Zichtbare Zorg'. Vanuit dit project is het de bedoeling om
ook de kwaliteit van Ziekenhuizen en andere zorginstellingen
inzichtelijk te maken.
Fouten
De Consumentenbond heeft de afgelopen jaren meerdere malen aangetoond
dat apothekers hun klanten lang niet altijd goed genoeg informeren.
Cijfers wijzen bovendien uit dat in Nederland jaarlijks 41.000 mensen
in het ziekenhuis belanden door fouten met geneesmiddelen. In bijna de
helft van alle gevallen gaat het om situaties die te vermijden zijn.
Dat kost onnodig een slordige EUR 85 miljoen per jaar. De informatie
die vanaf 2010 op internet komt, moet ervoor zorgen dat consumenten
hun apotheek gericht kunnen kiezen. Tegelijkertijd is het voor
apothekers en andere werkers in de farmaceutische zorg een stok achter
de deur om alles goed te regelen, in de hoop dat de
medicatieveiligheid daarmee verbetert.