93% van Nederlanders maakt zich geen zorgen over zijn gezondheid

21/01/2009 09: 12

Edelman

Reader's Digest Europe Health 2008 :

Nederlanders beter in hun vel dan vele andere Europeanen

Amsterdam, 21 januari 2009 - Nederlanders zijn positief over hun gezondheid, hebben doorgaans weinig stress en leven steeds bewuster. Dit en meer blijkt uit de Reader's Digest Europe Health Study 2008. Verder blijkt dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders een medische behandeling in het buitenland overweegt en dat het online kopen van geneesmiddelen nog in ontwikkeling is. Reader's Digest ondervroeg hierover in het afgelopen jaar ruim 20.000 Europeanen in elf landen. Een uitgebreid artikel over het onderzoek staat te lezen in het februarinummer van Reader's Digest Nederland.

Uit Reader's Digest Europe Health 2008 blijkt dat Nederlanders behoorlijk tevreden zijn over hun gezondheid. Zeventig procent beoordeelt deze als goed of uitstekend, een percentage dat alleen iets hoger ligt in Zwitserland, België en Frankrijk. Verder blijkt dat we in Nederland beduidend minder stress ervaren dan de gemiddelde Europeaan (15 versus 31%), minder kampen met slaapproblemen (11 versus 29%) en minder klagen over depressieve gevoelens (11 versus 21%). "Nederlanders zitten over het algemeen goed in hun vel," vertelt Oele Steenks, hoofdredacteur van Reader's Digest. "Op zestien veelvoorkomende gezondheidsklachten die in het onderzoek aan bod komen, scoren we beter dan gemiddeld."

Zorgeloos gezond

De grote tevredenheid uit zich in het onderzoek eveneens op een andere wijze: 93 procent van de Nederlanders maakt zich namelijk nauwelijks zorgen over zijn of haar gezondheid. "Daarmee steken we met kop en schouders boven de overige deelnemende landen in Europa uit, waar dit percentage rond de zestig ligt," vervolgt Steenks.

Te weinig groente en fruit

Ondanks de opgewekte stemming laat de Europe Health Study 2008 zien dat Nederlanders allerhande maatregelen nemen om de gezondheid op peil te houden of te verbeteren. Zo deed ruim één op de drie landgenoten (36%) in het afgelopen jaar zijn best om af te vallen, besloot 56 procent om meer te bewegen en bijna de helft van de Nederlanders (47%) gebruikte vitaminen of voedingssupplementen. "We proberen dus steeds gezonder te leven. Lichaamsbeweging staat hoog op de agenda en we proberen goed op onze voeding te letten," concludeert Steenks. Het Voedingscentrum geeft echter aan dat we nog wel te weinig groente en fruit eten en te veel verzadigde vetten. "Het nationaal aanpassen van een voedingspatroon vergt tijd, maar op individueel niveau is de gemiddelde Nederlander gemotiveerd om de eigen gezondheid te verbeteren," legt Steenks uit.

Goedkoop en over de grens

Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders steeds vaker overwegen om voor medische hulp een kijkje in het buitenland te nemen. Bijna een kwart (24%) ziet een behandeling over de grens als een serieuze optie. Belangrijkste reden hiervoor zijn de lange wachtlijsten en de internationale verschillen in kosten van behandeling . Indien mogelijk stapt bijna zes op de tien Nederlanders (57%) over op voordelige merkloze geneesmiddelen. "Deze middelen beoordelen we doorgaans als even goed als een duurdere variant. De Nederlandse Zorgautoriteit bevestigt dat dit een prima denkwijze is. Bij geneesmiddelen met dezelfde werkzame stof vinden Nederlanders het geen probleem om te switchen," besluit Steenks.

'Kijken kijken, niet kopen'

Bijna negentig procent van de Nederlanders zegt op de hoogte te zijn van actuele ontwikkelingen op het gebied van gezondheidskwesties en medische behandelingen. Een groot contrast met de Russen, waar 65 procent hierover naar eigen zeggen in het duister tast. De kennis halen we nog steeds voornamelijk bij artsen en andere medische professionals. Verder gebruiken we tijdschriften, kranten en tv-programma's als bron van medische informatie. Ook internet is een populair medium. 55 procent van de Europeanen is echter nog wel achterdochtig over de betrouwbaarheid van deze gezondheidsinformatie en slechts 9 procent van de Europeanen (11% in Nederland) durft online gezondheidsproducten te kopen.

Over het onderzoek

Voor het grootschalige schriftelijke gezondheidsonderzoek Europe Health 2008 heeft Reader's Digest 20.000 Europeanen laten ondervragen uit elf Europese landen, waaronder Nederland. Het tweejaarlijkse onderzoek werd voor de derde maal gehouden en werd uitgevoerd door het Britse bureau Wyman Dillon. In Nederland werkten 1900 mensen mee aan het onderzoek, dat verder plaats vond in België, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Finland, Portugal, Polen, Tsjechië, Duitsland, Rusland en Zwitserland. Meer informatie is te vinden op www.Readersdigest.nl.


- Einde bericht -

Over Reader's Digest

The Reader's Digest Association, Inc., is een internationale media- en marketingonderneming met meer dan 20 merken. Reader's Digest zorgt voor inspiratie, kennisontwikkeling en entertainment en brengt lezers/website bezoekers over de hele wereld met elkaar in contact. Het concern heeft vestigingen in 45 landen die boeken, tijdschriften, educatieve uitgaven en muziek- en videoproducten uitbrengen in lokale markten. Hiermee heeft Reader's Digest een totaal klantenbestand van 100 miljoen huishoudens in 79 landen opgebouwd. De onderneming publiceert 92 tijdschriften, waaronder 50 edities van Reader's Digest, het tijdschrift met de grootste oplage ter wereld, en onderhoudt 65 merkwebsites die 18 miljoen unieke bezoekers per maand genereren. De onderneming verkoopt wereldwijd 68 miljoen boeken, muziek- en videoproducten per jaar. Het hoofdkantoor is gevestigd in Pleasantville, New York. Zie ook www.Readersdigest.nl





http://www.readersdigest.nl