Nummer 2009022BW Datum 21 januari 2009 Vergunningsplichtige bedrijven in Tilburg houden zich redelijk goed aan de wet Ondernemingen tien maanden lang onder de loep Horeca- en andere vergunningsplichtige bedrijven houden zich in Tilburg over het Bezoekadres algemeen goed aan geldende voorschriften, wet- en regelgeving. Dat blijkt na een tien Stadhuisplein 130 maanden durende periode van gerichte integrale controles op onrechtmatigheid en fraude. Het onderzoek vond plaats op verzoek van de gemeente Tilburg. Een speciaal Postadres interventieteam onder verantwoordelijkheid van het Regionaal Platform Fraudebestrijding Postbus 90155 Zuidwest Nederland, voerde de controles uit. Partners in de acties waren de 5000 LH Tilburg Arbeidsinspectie, Belastingdienst, SVB, UWV en Politie. Vanuit de gemeente namen de afdelingen Handhaving, Bijzondere wetten en Fraudebestrijding deel. Doorkiesnummer 013 542 83 33 Bibob Faxnummer Het interventieproject startte in 2007 nadat de gemeente signalen ontving over mogelijk misbruik van vergunningen. Omdat het risico op onrechtmatigheid en fraude rond vergunningsplichtige bedrijven gemiddeld genomen hoger is dan bij andere bedrijven, vond de gemeente een controle gerechtvaardigd. Hiervoor werd gebruik gemaakt van de wet BIBOB (Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur). Deze wet voorkomt misbruik van vergunningen voor mogelijke criminele doeleinden zoals witwasserij of het plegen van strafbare feiten. Op grond van deze wet kan een vergunning bijvoorbeeld worden geweigerd of ingetrokken. Servicedienst De lijst van gecontroleerde bedrijven is samengesteld met een risicoanalyse van de Sociale Communicatie Inlichtingen en opsporingsdienst (SIOD). Door de deelnemende organisaties zijn relevante Faciliteiten gegevens geleverd die op basis van risico-indicatoren hebben geleid tot bedrijven met een Financiële Administratie verhoogd risico. In totaal zijn er ruim 600 bedrijven in de analyse betrokken. Uiteindelijk Informatisering is er bij ongeveer 18% van deze bedrijven daadwerkelijk controle uitgevoerd. Personele & Juridische Zaken Resultaten Bij circa de helft van de gecontroleerde bedrijven zijn overtredingen geconstateerd. Te denken valt aan brandveiligheidsaspecten of het ontbreken van een leidinggevende op locatie. Ook zijn tijdens de controles drie illegalen aangetroffen die door de Vreemdelingenpolitie zijn uitgezet. De Arbeidsinspectie heeft 4 boeterapporten opgemaakt. De Belastingdienst stelt bij 21 bedrijven een verdiepend boekenonderzoek in. Tijdens de controles zijn 9 personen met een uitkering van de gemeente, UWV of SVB aangetroffen. Op dit moment is de vergunning van één bedrijf ingetrokken en worden vier bedrijven nader bezien op de rechtmatigheid van de vergunning. Tegen twee bedrijven zal naar alle waarschijnlijkheid een strafrechtelijk onderzoek worden gestart. Conclusie Geconcludeerd wordt dat het vrij goed gesteld is met de vergunningsplichtige bedrijven zoals horeca in de gemeente Tilburg. Het overgrote deel van de ondernemers houdt zich keurig aan de gestelde regels. Veel van de geconstateerde overtredingen zijn door de ondernemers zelf te voorkomen. Slechts bij zoÂŽn 5% van de bedrijven is sprake van mogelijke fraude. Uiteindelijk wordt circa één procent van de bedrijven verdacht van dermate onrechtmatigheid dat dit consequenties kan hebben voor de vergunning. Dit persbericht beschrijft activiteiten die horen bij de uitvoering van eerder vastgesteld beleid.
Gemeente Tilburg