Vereniging Milieudefensie
Onvoldoende voor 'Roetfilterconvenant bestelbusjes'
Amsterdam, 21 januari 2009 - Het convenant 'Fijnstofuitstoot
bestelwagens' dat morgen ondertekend wordt lijkt een stap in de goede
richting, maar is absoluut onvoldoende om daadwerkelijk de
luchtkwaliteit te verbeteren. Milieudefensie is blij dat het
bedrijfsleven erkent een verantwoordelijkheid te hebben als het om
luchtkwaliteit gaat, maar mist echte maatregelen en beleid.
Met het nu voorliggende convenant zegt het bedrijfsleven toe
bestelbusjes versneld van roetfilters te voorzien. Helaas hebben de
afspraken alleen betrekking op nieuwe voertuigen en niet op het
wagenpark in zijn geheel. De omloopsnelheid van bestelbusjes is vaak
lager dan die van het zware lange afstandsverkeer en er rijden dan
ook zeer veel oude en vuile busjes rond. Juist daarom was, wat
Milieudefensie betreft, een extra stimulans op zijn plaats geweest.
Dat Bovag en RAI beloven om vanaf 2012 alleen nog maar busjes met
roetfilter te willen verkopen is vreemd, aangezien de Euronorm die
dit vanzelf noodzakelijk maakt, al per september 2010 in werking
gaat. Campagneleider Meta Meijer: "De autobranche wil gewoon nog wat
tijd om van haar oude en vuile voorraad af te komen en én passant wat
subsidies op te strijken. Dat wordt nu gepresenteerd als een grote
stap voorwaarts."
Om de luchtkwaliteit te verbeteren, is het volgens Milieudefensie
nodig om de Milieuzones voor bestelwagens van toepassing te laten
zijn en die regel streng te handhaven. Door sterk vervuilende
voertuigen uit de steden te weren worden ondernemers gedwongen hun
wagenpark te verschonen. Meta Meijer: "Je moet zowel duwen als
trekken. Subsidies zijn niet genoeg, er moet ook een dwingende
noodzaak gecreëerd worden om het wagenpark te verschonen. Ons
onderzoek naar de zware vrachtwagens in de Milieuzones heeft dat wel
getoond." Afgelopen donderdag heeft Minister Eurlings beloofd haast
te maken met de noodzakelijke kentekenregistraties voor bestelbusjes.
Als iedereen zich aan de afspraken houdt kunnen de eerste Milieuzones
voor lichtere voertuigen over een jaar in werking treden.
Meer informatie:
Rapport 'Milieuzone, iets meer dan een halve maatregel.'