Vereniging Milieudefensie


Onvoldoende voor 'Roetfilterconvenant bestelbusjes'

Amsterdam, 21 januari 2009 - Het convenant 'Fijnstofuitstoot bestelwagens' dat morgen ondertekend wordt lijkt een stap in de goede richting, maar is absoluut onvoldoende om daadwerkelijk de luchtkwaliteit te verbeteren. Milieudefensie is blij dat het bedrijfsleven erkent een verantwoordelijkheid te hebben als het om luchtkwaliteit gaat, maar mist echte maatregelen en beleid.

Met het nu voorliggende convenant zegt het bedrijfsleven toe bestelbusjes versneld van roetfilters te voorzien. Helaas hebben de afspraken alleen betrekking op nieuwe voertuigen en niet op het wagenpark in zijn geheel. De omloopsnelheid van bestelbusjes is vaak lager dan die van het zware lange afstandsverkeer en er rijden dan ook zeer veel oude en vuile busjes rond. Juist daarom was, wat Milieudefensie betreft, een extra stimulans op zijn plaats geweest. Dat Bovag en RAI beloven om vanaf 2012 alleen nog maar busjes met roetfilter te willen verkopen is vreemd, aangezien de Euronorm die dit vanzelf noodzakelijk maakt, al per september 2010 in werking gaat. Campagneleider Meta Meijer: "De autobranche wil gewoon nog wat tijd om van haar oude en vuile voorraad af te komen en én passant wat subsidies op te strijken. Dat wordt nu gepresenteerd als een grote stap voorwaarts."

Om de luchtkwaliteit te verbeteren, is het volgens Milieudefensie nodig om de Milieuzones voor bestelwagens van toepassing te laten zijn en die regel streng te handhaven. Door sterk vervuilende voertuigen uit de steden te weren worden ondernemers gedwongen hun wagenpark te verschonen. Meta Meijer: "Je moet zowel duwen als trekken. Subsidies zijn niet genoeg, er moet ook een dwingende noodzaak gecreëerd worden om het wagenpark te verschonen. Ons onderzoek naar de zware vrachtwagens in de Milieuzones heeft dat wel getoond." Afgelopen donderdag heeft Minister Eurlings beloofd haast te maken met de noodzakelijke kentekenregistraties voor bestelbusjes. Als iedereen zich aan de afspraken houdt kunnen de eerste Milieuzones voor lichtere voertuigen over een jaar in werking treden.

Meer informatie:

Rapport 'Milieuzone, iets meer dan een halve maatregel.'