SGP


20 - 01 - 09 | Twijfels over electronisch patiëntendossier Twijfels over electronisch patiëntendossier

De theorie is mooi, de praktijk zal minder zijn. Dat zei SGP-kamerlid Van der Vlies bij het debat met minister Klink van Volksgezondheid over de invoering van het electronisch patientendossier. Op papier ziet het er allemaal goed uit, maar de praktijk zal vies tegenvallen. Dat betreft zowel de invoering op 1 september (haalbaar?) als de betrouwbaarheid van het systeem, inclusief het invoeren van alle gegevens.
Twijfels heeft de SGP ook over de veiligheid. De gegevens mogen in geen geval op straat komen, en dat is met hackers en andere kwaadwillenden tegenwoordig geen sinecure.


________________________________

Elektronisch Patiëntendossier
B.J. van der Vlies
20 januari 2009

Voorzitter, het Elektronisch Patiëntendossier, waarvoor wij vandaag de wettelijke basis behandelen, biedt grote kansen. Kansen voor hulpverleners, omdat die met de snel toegankelijke informatie âmedische missersâ kunnen voorkomen. Bovendien neemt het risico op het voorschrijven van verkeerde medicijnen, of met elkaar conflicterende medicijnen af. Daarnaast biedt het EPD kansen voor cliënten. Immers, de cliënt hoeft zijn of haar medische verhaal niet bij elke hulpverlener opnieuw te vertellen. Bovendien kunnen cliënten zelf bepalen wie het EPD mogen bekijken, kunnen ze opvragen wie wanneer het dossier heeft geraadpleegd en kunnen zij op elk moment bezwaar indienen voor verdere deelname aan het EPD.

Voorzitter, tot zover de theorie. Maar vanuit de praktijk vernemen wij ernstige signalen dat de werkelijkheid erg weerbarstig is. Dat is wat mijn fractie grote zorgen baart bij dit wetsvoorstel en de nog voor te hangen Algemene Maatregelen van Bestuur.

Uitvoerbaarheid
Voorzitter, in de eerste plaats heeft mijn fractie grote zorgen over de uitvoerbaarheid van dit wetsvoorstel. Vanuit de praktijk worden wij door verschillende partijen benaderd dat de door de minister gestelde datum van 1 september 2009 onmogelijk te realiseren is. Zoals het er nu uitziet wordt de introductie op korte termijn een puinhoop, zowel op het gebied van de te realiseren ICT-toepassingen als de organisatie voor de hulpverleners!

Informatiesystemen nog volop in ontwikkeling
Dat komt in de eerste plaats doordat de informatiesystemen die het uitwisselen van de cliëntgegevens mogelijk moeten maken nog volop in ontwikkeling zijn.

* Kan de minister een uitvoerig verslag geven van de successen en de zorgpunten uit de pilots? Wij kregen te horen dat de EPD-uitrol in Twente (op uiterst kleine schaal) bijzonder stroef verlopen is: ernstige problemen met de UZI-pas, talloze technische storingen en slechts 2! Programmaâs aan de praat gekregen. Gezien die resultaten, maakt de SGP-fractie zich stevig zorgen over de risicoâs die gepaard zullen gaan bij het opschalen naar een landelijk systeem.

* Kan de minister aangeven hoe de planning verloopt van het LSP (Landelijk SchakelPunt)? De SGP-fractie heeft vernomen dat het LSP pas half november een goede testsite beschikbaar had, terwijl dit al veel eerder beloofd was .

* Kan de minister aangeven hoe de planning en ontwikkeling van de informatiesystemen verloopt die aangesloten moet worden op het LSP? Hoeveel procent van het totale aantal softwareleveranciers heeft al een verzoek tot kwalificatie ingediend, en hoeveel procent daarvan voldoet aan de voorwaarden? Vanuit de praktijk vernemen wij dat er diverse grote problemen zijn met het realiseren van de koppeling met het Landelijk SchakelPunt, zowel technisch als organisatorisch. Zo is NICTIZ documentatie onvolledig en niet toegespitst op de verschillende toepassingen zoals medicatie opvragen, medicatie inzien, medicatie verstrekken. Navraag bij het Nictiz leert dat je als leverancier zelf moet achterhalen welke eisen relevant zijn voor de verschillende toepassingen. Hoe kan dat, vraag ik de minister.
* Hoe gaat de minister om met het risico dat software fouten kan bevatten? In Amerika heeft een fout in het EPD ervoor gezorgd dat sommige patiënten vijf maanden lang de verkeerde (hoeveelheden) medicijnen hebben ingenomen.

De hamvraag van de zojuist benoemde zorgpunten is of de verschillende informatiesystemen zich in de praktijk al als voldoende betrouwbaar hebben bewezen om de snelle introductie die de minister voor ogen heeft te rechtvaardigen. Hoe reageert de minister op voorzitter Nieuwenhuijzen Kruseman van artsenorganisatie KNMG, die stelt dat het systeem nog zeker enkele jaren nodig heeft voordat het gebruiksklaar is? Als dat zo is, stelt de SGP-fractie voor de introductie van het EPD uit te stellen totdat aan alle betrouwbaarheidsvoorwaarden is voldaan. Graag reactie.

Invoeren van gegevens door zorgverleners
Voorzitter, zorgverleners zien het niet zitten om de informatie allemaal op tijd ingevoerd te krijgen. Kan de minister aangeven hoeveel procent van de zorgverleners de benodigde informatiesystemen al heeft aangeschaft, zodat zij de benodigde gegevens kunnen invoeren? En kan de minister aangeven hoe de verschillende zorgverleners en de koepelorganisaties de kans inschatten dat zij de voorgestelde planning zullen halen? Ik denk bijvoorbeeld aan huisartsen, die per patiënt ongeveer 10 minuten nodig denken te hebben om de benodigde informatie
-met de bijbehorende privacyinstellingen- in te voeren . Ik denk ook aan ziekenhuizen, waarvan sommigen nog steeds veel informatie in papieren dossiers hebben zitten. Om tenslotte nog maar niet te spreken over de tientallen softwaresystemen die een betrouwbare koppeling moeten hebben met het LSP. Is de termijn die de minister beschikbaar stelt niet overambitieus, vraag ik de minister?

Privacy en Veiligheid
Voorzitter, dan het belangrijke punt van de veiligheid en de privacy. Mijn fractie is niet zo bang voor de mogelijkheid dat verzekeraars in het EPD zullen inbreken, zoals de coalitiepartijen betogen . Immers, in het wetsvoorstel zijn al stevige sancties opgenomen voor partijen of personen die onterecht gegevens inzien van patiënten . Mijn fractie ziet nog wel andere gevaren op het punt van veiligheid en privacy.

* De ervaring bij andere grote ICT-projecten (bijvoorbeeld de OV-chipkaart) heeft geleerd dat er altijd wel mensen zijn die zich onrechtmatig toegang willen verschaffen tot een moeilijk te kraken informatiesysteem. En dat lukt vroeg of laat altijd! Menig hacker probeert dat alleen al voor de kick, maar het risico is ook erg groot dat de uiterst gevoelige gezondheidsgegevens op straat komen te liggen. En dan, vraag ik de minister?
* Is de kans dat het LSP gekraakt wordt niet erg groot door het grote aantal decentrale informatiesystemen? Immers, als één van die decentrale systemen gekraakt wordt, is daarmee het LSP ook gekraakt. Graag reactie.

Toegang tot EPD
Voorzitter, toegang tot het EPD is voorbehouden aan personen met een BIG-registratie, waarbij ook hun ondergeschikten onder de verantwoordelijkheid van de BIG-geregistreerde toegang kunnen krijgen. Is dat laatste wenselijk, omdat het aantal mensen dat toegang heeft tot het EPD daarmee heel groot kan worden?

Het is voor de SGP-fractie nog onduidelijk op welk moment een behandelaar geen toegang meer heeft tot het EPD van een voormalige patiënt. Mijn fractie pleit ervoor om het recht op het inzien van een EPD te beëindigen op een moment dat een hulpverlener geen behandelrelatie meer heeft met de patiënt. Juist in conflictsituaties kan dit erg belangrijk zijn. Wordt daarop toezicht gehouden? Graag bevestiging.

Op de loggegevens waarin staat wie toegang hebben gehad tot het EPD wordt volgens het concept-AMvB apart intensief toezicht gehouden. Hoe ziet dat intensieve toezicht er concreet uit? Dat moet een gigantische klus zijn! En wie houdt toezicht op de toezichthouder? Graag reactie.

Schijnzekerheid
Voorzitter, naast de problematiek van de uitvoerbaarheid en de veiligheid, wil ik ook aandacht vragen voor het risico dat hulpverleners meer dan nu het geval is gaan blindvaren op de voor hen zichtbare informatie. Zo van: âIk heb het op het beeldscherm, dus het is waar.â Een ogenschijnlijk âperfectâ dossier kan toch een fout bevatten, of de patiënt heeft bepaalde relevante gegevens afgeschermd. Is daarmee het risico van schijnzekerheid niet heel groot?

Grote dossiers barrière?
Bovendien voorzitter, kan het EPD hulpverleners in sommige gevallen juist belemmeren in een adequaat optreden. Stel dat een cliënt - al dan niet met spoed - wordt opgenomen en de arts krijgt een megadossier voor zijn kiezen? Dan zal veel tijd verloren gaan met het zoeken naar relevante cliënt informatie. Graag reactie hoe dit zoeken voor de hulpverlener vergemakkelijkt wordt.

Rechten patiënt
Voorzitter, in het wetsvoorstel wordt de basis gelegd om de patiënt toegang te geven tot inzage in het dossier. Ook hierbij zijn de veiligheidseisen weer van groot belang. Door een wijziging van het voorstel wordt dat nu geregeld door DigiD plus een additionele face-to-face controle. Waarom is de regering ineens âomâ nu de nog veiliger Elektronische Nederlandse Identiteitskaart als identificatiemiddel nog op zich laat wachten? De Raad van State adviseerde uitdrukkelijk alleen met deze pas toegang te verstrekken tot het EPD.

Hoewel toegang tot zijn EPD voor de patiënt wenselijk is, ontstaan daarmee wel een aantal vragen. Voor leken leidt het lezen van medisch specialistische informatie snel tot misinterpretatie, zodat nadere (mondelinge) toelichting van de hulpverlener gewenst is. Bovendien bestaat het gevaar dat slecht nieuws of belangrijke ontwikkelingen in het kader van de behandeling schriftelijk ingezien kunnen worden via het EPD in plaats van een persoonlijk gesprek. Graag reactie hoe de minister met deze twee zaken omgaat. Wellicht kan een arts tijdelijk gegevens onzichtbaar voor anderen invoeren als er nog geen gesprek is geweest?

Brief verstuurd met onvolledige informatie
Voorzitter, over de voorbarigheid van de door de minister verstuurde brief om bezwaar te maken tegen opneming in het EPD, is al veel gesproken. Mijn fractie blijft het raar vinden dat die verstuurd is, zonder dat daar een wettelijke basis voor lag. Bovendien werd er in de brief met geen woord gerept over de risico's van het EPD. Gaat de minister iedere burger na de besluitvorming in de beide Kamers der Staten-Generaal opnieuw (en vollediger) informeren over het EPD, inclusief de wijzigingen die zich sinds de verstuurde brief hebben voorgedaan? Graag een toezegging.

Afbreukrisico en conclusie
Voorzitter, tot slot. In mijn betoog heb ik aangegeven dat het EPD volgens de SGP-fractie kansen biedt voor zowel behandelaars als patiënten. Toch heb ik nog verschillende zwaarwegende bezwaren tegen de invoering van het EPD op dit moment. Ik noemde problemen wat betreft de uitvoerbaarheid, de privacy en de veiligheid. Ik heb vragen gesteld over de toegang tot het EPD, het toezicht op het EPD, het gevaar van schijnzekerheid, de grote medische dossiers, de rechten van de patiënt en de informatie aan de burger.

Al met al kan ik niet anders concluderen dat het afbreukrisico van het EPD bijzonder groot is. Dat zou jammer zijn voor een mooi project waarmee mensenlevens gered kunnen worden. Een zorgvuldige introductie is gewenst, en dat mag wat de SGP-fractie best wat langer duren als dat de kans van slagen verhoogt. Bovendien wil mijn fractie eerst de eerste definitieve AMvB beoordelen voordat wij willen stemmen over dit wetsvoorstel.

Dank u wel!


________________________________

In een eerder stadium konden de softwareleveranciers ook wel testen op een minder beveiligde omgeving, maar die zorgden voor veel problemen met betrekking tot de beveiliging. Toegang gekregen tot het platform voor leveranciers, maar inloggen bleek niet mogelijk. Probleem was na vier weken verholpen. Servercertificaat en domein op de Aorta-infrastructuur aangevraagd. Voor de aanvraag van het domein ontving ik de melding dat de aanvraag niet was ontvangen. Zelfde aanvraag nogmaals verstuurd, en nu wel juist afgehandeld. Het servercertificaat heeft 3 a 4 weken op zich laten wachten. Een bug in de software zorgde ervoor dat informatie over actieve medicatie en onderzoeksresultaten onder de naam van een andere patiënt verscheen dan waar de info eigenlijk voor bedoeld was. Tevens gaf de software niet duidelijk weer wanneer de behandeling was afgelopen, waardoor patiënten ook nog eens onnodige dosissen medicijnen kregen. Bron: Techzine, 19 jan 2009. Techzine, 17 januari 2009, 'September wordt niet gehaald voor invoering EPD'
Uitgaande van 10 minuten per patiënt, heeft elke huisarts al snel 250 uur nodig om de gegevens in te voeren en de privacy per ingevoerd onderdeel in te stellen. Bovendien moet die informatie ook nog eens leesbaar zijn voor anderen, zodat huisartsen de door hen gebruikte codes en afkortingen vaak nog leesbaar moeten maken voor anderen. Verzekerden mogen volgens coalitie onmiddellijk naar een andere verzekeraar overstappen. Nu mag dat maar één keer per jaar. Verder willen ze artsen die gegevens doorgeven aan verzekeraars, uit hun beroep zetten.
Er is al voorzien in mogelijkheden om huisartsen op de vingers te tikken als zij over de schreef gaan. Daarbij bestaat ook als de uiterste consequentie een verbod op het uitoefenen van hun beroep. Zorgverzekeraars kunnen helemaal niet bij het EPD. Als zij toch inbreken, kunnen ze strafrechtelijk worden vervolgd op basis van de Wet bescherming persoonsgegevens.
Metro, 12 oktober 2008, pagina 9. Computerkraak zet debat EPD weer op scherp. (zie bijlage dossier) Denk bijvoorbeeld aan de miljoenen patiëntgegevens die vorig jaar in Amerika in de handen kwamen van criminelen die daarvoor âlosgeldâ vroegen.
31.466-14
Zie bijlage dossier voor de brief en de bijbehorende folder.