Gemeente Dalfsen

Grote opkomst bij bijeenkomsten over vrijwilligerswerk

21-01-2009

In totaal kwamen ruim 80 mensen op de sessies af.

Grote opkomst bij bijeenkomsten over vrijwilligerswerk

Dalfsen/Nieuwleusen/Lemelerveld - De bijeenkomsten over de enquête vrijwilligersbeleid zijn goed bezocht. In totaal kwamen ruim 80 mensen op de sessies af. Tijdens de avonden werden de uitkomsten besproken van de enquête die de gemeente in september/oktober heeft gehouden. De uitkomsten van dit onderzoek worden betrokken bij het nieuwe vrijwilligersbeleid 2010-2013, dat de gemeente wil vaststellen. Wethouder Diny Laarman concludeerde dat de bijeenkomsten erg zinvol waren en dat er draagvlak is voor het gemeentelijk beleid vrijwillige inzet.

In totaal hebben 327 organisaties een enquêteformulier ontvangen. 145 Organisaties (44%) hebben uiteindelijk respons gegeven. Voor zowel de evaluatie als het nieuwe beleid is de visie van vrijwilligersorganisaties van groot belang. De voornaamste conclusie uit het onderzoek is dat er een tekort is aan vrijwilligers. De uitkomsten van het onderzoek zijn besproken tijdens 3 bijeenkomsten in Dalfsen, Nieuwleusen en Lemelerveld.

Bijeenkomsten
Veel verenigingen maken zich zorgen over het invullen van vacatures. Met name de bestuursfuncties en kaderfuncties zijn moeilijk te vervullen. Ondanks vele inspanningen lukt het maar niet. Ook een goede uitstraling, een goede sfeer, het uiten van waardering wanneer de vereniging haar zaken goed heeft geregeld zijn, werken wel mee maar zijn geen garantie op voldoende instroom van vrijwilligers. Wel werd het belang van deze aspecten onderkend en zijn er verschillende opties om vrijwilligers aan te trekken. De eigen kring waarin wordt gezocht, kan worden uitgebreid. Een optie lijkt ook het Maatschappelijk Betrokken Ondernemen, waar werkgevers hun werknemers stimuleren om vrijwilligerswerk te doen. Verder werd gesproken over specifieke doelgroepen zoals de jongere ouderen, werklozen, gehandicapten en allochtonen. Bovendien werd gewezen op de mogelijke inzet van de vele jongeren die vanaf 2011 verplicht zijn om 72 uur per jaar maatschappelijke stages te lopen. Daarnaast is de gemeente voornemens om het aantal uren van het Steunpunt uit te breiden. Het doel daarvan is onder andere dat het Steunpunt en de organisatie afspraken met elkaar maken over de inzet van de ondersteuning.

Cursussen
Verder bleek dat het belangrijk is dat de gemeente blijvend geld beschikbaar stelt voor cursussen. Training en kennis van vrijwilligers is ook in de toekomst nodig om de organisatie goed te laten lopen. Spreken in het openbaar is te leren en is een uitdaging. Ook het maken en beheren van een eigen website geeft veel voldoening. En het inzicht dat het niet verstandig is dat de vrijwilliger zelf moet voorzien in zijn vervanging draagt ook bij aan het juiste klimaat. Naast het feit dat de vrijwilliger via Landstede kan worden ingeschreven voor bestaande cursussen kan ook worden gevraagd om een cursus op maat.

Opties voor nieuw beleid
Thea van Diepen van het Steunpunt gaf deze avonden een duidelijke uitleg over wat het steunpunt, naast de vacaturebank, kan doen aan ondersteuning. Helaas bleek uit de enquête dat het Steunpunt nog maar bij 53% van de respondenten bekend is. Op dit moment kunnen de organisaties alleen overdag terecht bij het Steunpunt. Het lijkt een betere vorm wanneer het Steunpunt naar de organisaties toegaat om ondersteuning te bieden. Uiteraard kost dit meer tijd. Het voornemen is daarom om het aantal uren van het Steunpunt uit te breiden. Een ander voornemen is om het Steunpunt te belasten met het werven van vrijwilligers uit ondermeer de doelgroepen die hiervoor zijn aangegeven.

Met het voornemen om jaarlijks een ontmoetingsactiviteit te houden in de hoofdkernen werd ingestemd. Hetzelfde geldt voor het idee om door de gemeente jaarlijks een bijeenkomst te organiseren voor het bespreken van wensen en knelpunten.

De planning is dat de gemeenteraad in september het beleid vrijwillige inzet voor de komende jaren zal vaststellen.

Verzekering
Tijdens de bijeenkomsten bleek eveneens dat veel vertegenwoordigers nader geinformeerd willen worden over de vrijwilligersverzekeringen die door de gemeente zijn afgesloten. Op 4 maart aanstaande om 19.30 uur wordt een informatieavond georganiseerd, in het gemeentehuis in Dalfsen, in samenwerking met Centraal Beheer Achmea. Er wordt dan een presentatie gehouden over het verzekeringspakket. De avond is toegankelijk voor vrijwilligers en de organisaties. Van te voren moeten de vrijwilligers zich wel opgeven. Dat kan door te bellen met Henk de Wilde van de gemeente Dalfsen, telefoonnummer is (0529) 48 83 47 of te mailen naar h.dewilde@dalfsen.nl.