Grote opkomst bij bijeenkomsten over vrijwilligerswerk
21-01-2009
In totaal kwamen ruim 80 mensen op de sessies af.
Grote opkomst bij bijeenkomsten over vrijwilligerswerk
Dalfsen/Nieuwleusen/Lemelerveld - De bijeenkomsten over de enquête
vrijwilligersbeleid zijn goed bezocht. In totaal kwamen ruim 80 mensen
op de sessies af. Tijdens de avonden werden de uitkomsten besproken
van de enquête die de gemeente in september/oktober heeft gehouden. De
uitkomsten van dit onderzoek worden betrokken bij het nieuwe
vrijwilligersbeleid 2010-2013, dat de gemeente wil vaststellen.
Wethouder Diny Laarman concludeerde dat de bijeenkomsten erg zinvol
waren en dat er draagvlak is voor het gemeentelijk beleid vrijwillige
inzet.
In totaal hebben 327 organisaties een enquêteformulier ontvangen. 145
Organisaties (44%) hebben uiteindelijk respons gegeven. Voor zowel de
evaluatie als het nieuwe beleid is de visie van
vrijwilligersorganisaties van groot belang. De voornaamste conclusie
uit het onderzoek is dat er een tekort is aan vrijwilligers. De
uitkomsten van het onderzoek zijn besproken tijdens 3 bijeenkomsten in
Dalfsen, Nieuwleusen en Lemelerveld.
Bijeenkomsten
Veel verenigingen maken zich zorgen over het invullen van vacatures.
Met name de bestuursfuncties en kaderfuncties zijn moeilijk te
vervullen. Ondanks vele inspanningen lukt het maar niet. Ook een goede
uitstraling, een goede sfeer, het uiten van waardering wanneer de
vereniging haar zaken goed heeft geregeld zijn, werken wel mee maar
zijn geen garantie op voldoende instroom van vrijwilligers. Wel werd
het belang van deze aspecten onderkend en zijn er verschillende opties
om vrijwilligers aan te trekken. De eigen kring waarin wordt gezocht,
kan worden uitgebreid. Een optie lijkt ook het Maatschappelijk
Betrokken Ondernemen, waar werkgevers hun werknemers stimuleren om
vrijwilligerswerk te doen. Verder werd gesproken over specifieke
doelgroepen zoals de jongere ouderen, werklozen, gehandicapten en
allochtonen. Bovendien werd gewezen op de mogelijke inzet van de vele
jongeren die vanaf 2011 verplicht zijn om 72 uur per jaar
maatschappelijke stages te lopen. Daarnaast is de gemeente voornemens
om het aantal uren van het Steunpunt uit te breiden. Het doel daarvan
is onder andere dat het Steunpunt en de organisatie afspraken met
elkaar maken over de inzet van de ondersteuning.
Cursussen
Verder bleek dat het belangrijk is dat de gemeente blijvend geld
beschikbaar stelt voor cursussen. Training en kennis van vrijwilligers
is ook in de toekomst nodig om de organisatie goed te laten lopen.
Spreken in het openbaar is te leren en is een uitdaging. Ook het maken
en beheren van een eigen website geeft veel voldoening. En het inzicht
dat het niet verstandig is dat de vrijwilliger zelf moet voorzien in
zijn vervanging draagt ook bij aan het juiste klimaat. Naast het feit
dat de vrijwilliger via Landstede kan worden ingeschreven voor
bestaande cursussen kan ook worden gevraagd om een cursus op maat.
Opties voor nieuw beleid
Thea van Diepen van het Steunpunt gaf deze avonden een duidelijke
uitleg over wat het steunpunt, naast de vacaturebank, kan doen aan
ondersteuning. Helaas bleek uit de enquête dat het Steunpunt nog maar
bij 53% van de respondenten bekend is. Op dit moment kunnen de
organisaties alleen overdag terecht bij het Steunpunt. Het lijkt een
betere vorm wanneer het Steunpunt naar de organisaties toegaat om
ondersteuning te bieden. Uiteraard kost dit meer tijd. Het voornemen
is daarom om het aantal uren van het Steunpunt uit te breiden. Een
ander voornemen is om het Steunpunt te belasten met het werven van
vrijwilligers uit ondermeer de doelgroepen die hiervoor zijn
aangegeven.
Met het voornemen om jaarlijks een ontmoetingsactiviteit te houden in
de hoofdkernen werd ingestemd. Hetzelfde geldt voor het idee om door
de gemeente jaarlijks een bijeenkomst te organiseren voor het
bespreken van wensen en knelpunten.
De planning is dat de gemeenteraad in september het beleid vrijwillige
inzet voor de komende jaren zal vaststellen.
Verzekering
Tijdens de bijeenkomsten bleek eveneens dat veel vertegenwoordigers
nader geinformeerd willen worden over de vrijwilligersverzekeringen
die door de gemeente zijn afgesloten. Op 4 maart aanstaande om 19.30
uur wordt een informatieavond georganiseerd, in het gemeentehuis in
Dalfsen, in samenwerking met Centraal Beheer Achmea. Er wordt dan een
presentatie gehouden over het verzekeringspakket. De avond is
toegankelijk voor vrijwilligers en de organisaties. Van te voren
moeten de vrijwilligers zich wel opgeven. Dat kan door te bellen met
Henk de Wilde van de gemeente Dalfsen, telefoonnummer is (0529) 48 83
47 of te mailen naar h.dewilde@dalfsen.nl.
Gemeente Dalfsen