KPMG
Grote verschillen in crisisbenadering bij middelgrote Nederlandse
bedrijven
21|01|09 - Bedrijven kiezen voor een aanpak met het geleidelijk
dichtdraaien van de 'kostenkraan'. De rigoureuze aanpak is minder
populair.
Nederlandse bedrijven snijden op dit moment op grote schaal in hun
kosten. Slechts 15% van de bedrijven neemt geen maatregelen die moeten
leiden tot een kostenreductie. Er bestaan echter grote verschillen
tussen de verschillende regio's in Nederland. Zo lijken ondernemingen
in Randstad-Noord beter bestand tegen de crisis van bedrijven in
andere delen van Nederland. Bedrijven in Randstad-Noord staan in het
algemeen positief tegenover de gevolgen van de kredietcrisis en staan
minder onder druk om kosten te reduceren.
Uit onderzoek van KPMG blijkt dat bij 25% van de bedrijven in
Randstad-Noord geen acties neemt. In Gelderland neemt nog maar 6% van
de bedrijven geen actie. Landelijk neemt 28% zelfs meer substantiële
maatregelen om de kosten te verminderen. In Drenthe/Overijssel loopt
dit percentage op naar 45%, terwijl Randstad-Noord slechts 13% van de
maatregelen neemt.
Volgens William Koot, partner bij KPMG Advisory, blijkt de manier
waarop de bedrijven kosten willen besparen zeer divers te zijn. Koot:
"Het meest in trek is toch wel het flexibiliseren of reduceren van
personeel, het reduceren van externe krachten en het verminderen van
werkkapitaal. Men kiest daarmee voor een aanpak met het geleidelijk
dichtdraaien van de 'kostenkraan'. De rigoureuze aanpak is duidelijk
minder populair. Van de onderzochte bedrijven vindt 57% dat nu actie
nemen eigenlijk te laat is. Opvallend is daarbij dat door slechts bij
11% van de bedrijven wordt overwogen om verliesmakende activiteiten te
sluiten of te verkopen. Er is dus geen blinde paniek. De hoop is
eigenlijk dat na de zomer de economische vooruitzichten weer beter
worden."
"Toch wil ik de bedrijven meegeven om ook de lange termijn in het
vizier te houden. Je moet altijd goed kijken waar je kracht als
bedrijf ligt. In dat licht ben ik ook blij met lange termijn
initiatieven, zoals het verbeteren van de arbeidsproductiviteit en het
slimmer werken. Daarmee is nog veel voordeel te halen." Uit het
onderzoek van KPMG blijkt voorts dat 31% van de Nederlandse bedrijven
problemen verwachten met de financiering. Een meerderheid geeft aan
dat de banken strenger zijn geworden ten aanzien van bestaande of
nieuwe leningen. 56% geeft slechts aan dat zij hun plannen doorrekenen
gebaseerd op de nieuwe marktsituatie. Van de onderzochte bedrijven
vindt een meerderheid dat de implementatie het belangrijkste is bij de
kostenreductie. Vooral het goed volgen van de resultaten,
managementaandacht en -betrokkenheid worden als essentieel gezien.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020)
656 7039.
© 2009 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.