Wageningen Universiteit en Researchcentrum
biologische gemaksproducten
Consument wil biologische
gemaksproducten
21 jan 2009
Onderdeel: LEI
Consumenten staan positief tegenover biologische gemaksproducten, zo
blijkt uit een onderzoek dat het LEI heeft uitgevoerd binnen het
Bioconnect programma van het ministerie van LNV. Volgens een deel van
de deelnemers zouden biologische gemaksproducten het imago van
biologisch zelfs ten goede komen: ze maken âbiologischâ gewoner,
hipper en toegankelijker. Consumenten ervaren verder dankzij
gemaksproducten de voordelen van tijdsbesparing voor en tijdens het
koken. De producten helpen ook bij het maken van de keuze van wat er
op tafel komt en bij het voorkomen van mislukte maaltijden.
Voor het onderzoek is een diepte-interview afgenomen met 24 mensen die
af en toe een biologische aankoop doen in de supermarkt. Doel van het
onderzoek was inzicht verkrijgen in de zienswijze van consumenten op
het combineren van biologisch vlees en gemak. In de ondervraagde groep
werden biologische producten gezien als gewone producten voor gewone
gebruiksmomenten. Biologisch vlees werd door deze mensen gekocht
vanwege de smaak, een beter dierenwelzijn, vermeende positieve
effecten op de eigen gezondheid, natuurlijkheid en
milieuvriendelijkheid.
Een kleine helft van de ondervraagden koop biologisch vlees, maar
nooit altijd. Als voor biologisch vlees wordt gekozen is dat niet voor
speciale momenten. Gehakt wordt door de ondervraagden het vaakst
biologisch gekocht.
Tijdwinst en niet hoeven denken
Gemak wordt bij voedingsmiddelen in het algemeen geassocieerd met
tijdbesparing voor of tijdens het koken. Minder hoeven na te denken
over wat te eten en hoe dat te bereiden, geeft een besparing van
denkkracht die men blijkbaar liever aan iets anders besteedt.
Tenslotte zijn er ook mensen die vinden dat gemaksproducten niet
alleen denkkracht besparen maar ook denkkracht geven. Voor hen zorgen
de gemaksproducten voor vernieuwing in het koken. Gemaksproducten
worden niet gekocht voor speciale momenten maar voor dagelijks
gebruik.
Vlees is van zichzelf niet gemakkelijk
Ook bij vlees is tijdsbesparing het belangrijkste voordeel van
gemaksproducten. In tegenstelling tot gemak bij levensmiddelen in het
algemeen, dachten weinig tot geen deelnemers aan kant en klaar vlees.
Hooguit dacht men aan voorbewerkt vlees dat gesneden, gekruid en/of
gemarineerd is. Meer dan bij levensmiddelen in het algemeen wordt
gemak bij vlees vertaald naar het voorkomen van mislukkingen en
fouten. Vlees is naar de mening van de ondervraagden niet gemakkelijk
te bereiden en alle hulp is daarbij welkom. Kip, biefstuk en gehakt
zijn de gemakkelijkste vleessoorten volgens de ondervraagden.
Gemak en biologisch: een gewenste combinatie!
Gemak en biologisch zijn goed met elkaar te verenigen volgens de
meerderheid van de deelnemers aan het onderzoek. Het aanbieden van
biologische gemaksproducten zou het biologische imago bovendien wat
ânormalerâ maken en wat âminder geitenwollen-sokken, wat hipper en
toegankelijkerâ. Slechts een kwart van de deelnemers vindt de twee
onverenigbaar omdat bijvoorbeeld âveel verpakking niet past bij
biologischâ en omdat âgemak niet past bij de ambachtelijkheid van
biologischâ. Andere ondervraagden gaven weer aan dat ze bij de
duurdere gemaksconcepten juiste verwachten dat ze biologische
kwaliteitsingrediënten bevatten. Biologisch kan dus als
conceptversterker worden opgevat.
Rapport 2008-028 Biologisch en gemak; Een combinatie voor de toekomst?
Contact
Helene Stafleu
helene.stafleu@wur.nl
070 3358338