Consumentenbond
---
20 januari 2009
Nog geen overeenstemming over reizigerseisen OV-chipkaart
Ondanks een ruim vijf uur durend overleg is nog volstrekt onduidelijk
of vervoerbedrijven en de diverse overheden de door de Consumentenbond
en andere organisaties opgestelde visie rond de OV-chipkaart delen.
Ook zijn er nog altijd geen garanties of toezeggingen over het
oplossen van gesignaleerde knelpunten.
Op verzoek van staatsecretaris Huizinga hebben de
consumentenorganisaties een `eindbeeld OV-chipkaart' opgesteld, als
aanvulling op de al eerder gemaakte knelpuntenlijst. Dit eindbeeld
schetst een situatie van hoe het reizen met een OV-chipkaart bedoeld
zou moeten zijn: makkelijk, duidelijk, toegankelijk, eerlijk, veilig
en vooral niet duurder dan nu. De landelijke en regionale
overheidsinstanties en de vervoersbedrijven hebben het `eindbeeld' en
de knelpuntenlijst in een overleg op 19 januari uitvoerig doorgenomen,
maar daarbij is geen enkele toezegging gedaan. Uiterlijk vrijdag 23
januari krijgen de consumenten- en reizigersorganisaties te horen
wanneer er een officiële reactie volgt. De Consumentenbond vindt deze
afwachtende houding zorgwekkend, omdat de tijd dringt. Eind januari
wordt de strippenkaart afgeschaft op de Rotterdamse metro en mogelijk
gebeurt in april hetzelfde in Amsterdam.
Makkelijker, niet duurder
Al langer is de Consumentenbond bijzonder kritisch over de
OV-chipkaart in zijn huidige vorm. Die kritiek wordt gedeeld door
organisaties als de ANWB, Rover, CG-Raad, Viziris en de LSVb. Samen
zijn de consumenten- en reizigersorganisaties van mening dat de
OV-chipkaart het reizen per openbaar vervoer makkelijker moet maken,
niet duurder. Dit belangrijkste uitgangspunt, waar voormalig minister
Peijs zich net als diverse andere bewindslieden in kon vinden, wordt
in de huidige opzet onvoldoende waargemaakt.
Landelijk overleg
Omdat er geen geloof is in een goede afloop stapte de Consumentenbond
samen met de andere organisaties in september 2008 uit het landelijk
overleg OV-chipkaart. De bond wil dit overleg alleen hervatten als de
vervoersbedrijven en overheden het geschetste eindbeeld onderschrijven
en wanneer er harde garanties volgen waaruit klip-en-klaar blijkt dat
er een oplossing komt voor de gesignaleerde knelpunten.