Universiteit Leiden

Inspirerend onderwijs aan méér studenten

`De competitie tussen de universiteiten om voldoende middelen voor onderwijs en onderzoek wordt scherper en harder. Wij zullen ook een stapje harder moeten lopen om mee te blijven doen aan de top.' Voorzitter van het College van Bestuur en rector magnificus Paul F. van der Heijden licht het concept-instellingsplan 2010-2014 toe.

Afbeelding: Voorzitter van het College van Bestuur en rector magnificus Paul F. van der Heijden

Naar buiten kijken
Het concept-Instellingsplan 2010-2014 bevat zes kernpunten (zie kader). `De ondertoon daarvan is dat we vooral naar buiten moeten kijken', zegt Van der Heijden. `Wat wil de samenleving van ons? De kennissamenleving wil dat wij kwalitatief uitstekende academische opleidingen bieden en excellent onderzoek doen op de gebieden die wetenschappelijk en maatschappelijk relevant zijn en waarop wij sterk zijn. We moeten niet te veel op onszelf en intern gericht zijn, denkend dat iedereen wel weet hoe goed we zijn.'

Van der Heijden licht de zes punten afzonderlijk toe.

Marktaandeel
`Zowel in de bachelors- als in de masters- en in de PhD-fase van de studie wordt in het nieuwe instellingsplan gemikt op meer studenten. Hebben we nu in totaal rond de 18.000 studenten, de bedoeling is dat dit aantal stijgt tot 20 à 21.000. De Universiteit Leiden pakt daarmee niet alleen de maatschappelijke verantwoordelijkheid op om meer mensen een universitaire opleiding geven, deze doelstelling heeft tegelijkertijd te maken met de financiering van onderwijs en onderzoek. In het systeem op basis waarvan universiteiten worden gefinancierd, is marktaandeel, het relatieve aandeel in het totaal aantal studenten en promovendi in Nederland, van groot belang. Een marktaandeel voor de Universiteit Leiden van 10 procent is onontbeerlijk om een brede onderzoeksuniversiteit te blijven.'


---
_______
De zes kernpunten van het concept-Instellingsplan 2010-2014

Het concept-Instellingsplan 2010-2014 van de Universiteit Leiden omvat zes kernpunten:

1. Het realisereren van een groei-ambitie waarin de universiteit een marktaandeel van 10% bereikt.
2. Het vergroten van het tudiesucces (rendement) voor de studenten in zowel de bachelor- en de masteropleidingen als de PhD-fase.
3. Het concretiseren van twee vestigingsplaatsen van de Universiteit Leiden; naast Leiden ook Den Haag. 4. Profilering van het onderzoek in profileringsgebieden. 5. Bevorderen van het academisch ondernemerschap. 6. Versterking van de internationalisering.


---
_______

Het concept-Instellingsplan 2010-2014 is vanaf woensdag 21 januari 12.00 uur hier te lezen.

Studiesucces
`Niet alleen het aantal studenten is van belang. Even belangrijk is dat zij, gestimuleerd door inspirerend onderwijs, hun studie binnen redelijke tijd afronden. Meer intakegesprekken - ook elektronisch, het Leids studiesysteem met daarin veel begeleiding in het eerste jaar, het opsplitsen van grote groepen in kleinere groepen, al deze elementen dragen bij aan een groter studiesucces. Deze methodes verder uitwerken en verbeteren is een uitvloeisel van het nieuwe instellingsplan.'

Twee vestigingsplaatsen
`De Universiteit Leiden kent twee vestigingsplaatsen: Leiden en Den Haag. In beide wordt onderwijs gegeven en onderzoek gedaan. De Campus Den Haag, die dit jaar zijn tweede lustrum viert, wordt verder uitgebreid.'

Academisch ondernemerschap
`Geld om onderwijs te geven en onderzoek te doen wordt meer en meer in competitie verworven. Een dergelijke financieringsystematiek vereist van de deelnemers in de academie een ondernemende en actieve houding. Succesvol projectvoorstellen schrijven om onderzoeksmiddelen bij NWO en in Europa te verwerven, voorop lopen in het vernieuwen van het academisch onderwijs, openstaan voor verandering en innovatie, dat zijn de belangrijkste eigenschappen die in de komende jaren het verschil zullen maken.'

Profileringsgebieden
`Sterker maken wat al sterk is. Dat willen we bereiken op de elf profileringsgebieden die voor het onderzoek zijn geïdentificeerd (zie kader). Het zijn gebieden waarop Leiden goed is en die vaak een relatie met een actueel maatschappelijk probleem hebben. De meeste gebieden zijn interdisciplinair, zoals ook de onderliggen de problemen interdisciplinair zijn. Wij willen met deze gebieden mee blijven draaien in de top van het onderzoek.'


---
_______
De profileringsgebieden

De Universiteit Leiden heeft elf profileringsgebieden aangewezen. Voor elk gebied worden hoogleraren aangezocht om als trekkers op te treden.

1. Brain function and dysfunction over the lifespan (LUMC, GW, FSW, W&N)
2. Bioscience: the science base of health (W&N, LUMC) 3. Fundamentals of science (W&N)
4. Translational drug discovery and development (W&N, LUMC) 5. Vascular and regenerative medicine (LUMC) 6. Health, prevention and the human life cycle (LUMC, FSW) 7. Interaction between legal systems (Rechten) 8. Political legitimacy: institutions and identities (FSW, GW, Rechten)
9. Language diversity in the world (GW)
10. Global interaction of people, culture and power through the ages (GW, FSW, FdA)
11. Asian modernities and traditions (GW, FSW, Rechten)

Gebruikte afkortingen

FdA: Faculteit der Archeologie
CA: Culturele Antropologie
FSW: Faculteit der Sociale Wetenschappen GW: Faculteit der Geesteswetenschappen
LIC: Leids Instituut voor de Chemisch onderzoek LUMC: Leids Universitair Medisch Centrum W&N: Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen
---
_______

Internationalisering
`Wetenschap is per definitie internationaal. De Universiteit Leiden heeft internationaal een uitstekende naam als onderzoeksuniversiteit. Door persoonlijk commitment van professoren en medewerkers die in het buitenland onderzoek doen, congressen bezoeken of lezingen geven is het goed mogelijk meer studenten uit Europa en de rest van de wereld te inspireren om een masteropleiding in Leiden te volgen.'

Tijdpad
Het concept-instellingsplan is inmiddels besproken met de decanen en de instituutsdirecteuren en gepresenteerd aan de Universiteitsraad. De komende maanden wordt het besproken met nog andere interne en externe stakeholders van de universiteit. Het is de bedoeling om het plan in juni, na instemming van de Universiteitsraad, definitief vast te stellen. Daarna volgt uitwerking in bestuursafspraken met de faculteiten.


---

Verdere afwikkeling

Het concept-instellingsplan wordt in de loop van het jaar:


+ besproken met interne en externe stakeholders van de universiteit

+ bediscussieerd met de Universiteitsraad
+ vastgesteld door het College van Bestuur
+ uitgewerkt in bestuursafspraken met de faculteiten


---
_______

Het concept-Instellingsplan 2010-2014 is vanaf woensdag 21 januari 12.00 uur hier te lezen.

(20 januari 2009)

20/1/2009