Inspirerend onderwijs aan méér studenten
`De competitie tussen de universiteiten om voldoende middelen
voor onderwijs en onderzoek wordt scherper en harder. Wij
zullen ook een stapje harder moeten lopen om mee te blijven
doen aan de top.' Voorzitter van het College van Bestuur en
rector magnificus Paul F. van der Heijden licht het
concept-instellingsplan 2010-2014 toe.
Afbeelding: Voorzitter van het College van Bestuur en rector
magnificus Paul F. van der Heijden
Naar buiten kijken
Het concept-Instellingsplan 2010-2014 bevat zes kernpunten (zie
kader). `De ondertoon daarvan is dat we vooral naar buiten
moeten kijken', zegt Van der Heijden. `Wat wil de samenleving
van ons? De kennissamenleving wil dat wij kwalitatief
uitstekende academische opleidingen bieden en excellent
onderzoek doen op de gebieden die wetenschappelijk en
maatschappelijk relevant zijn en waarop wij sterk zijn. We
moeten niet te veel op onszelf en intern gericht zijn, denkend
dat iedereen wel weet hoe goed we zijn.'
Van der Heijden licht de zes punten afzonderlijk toe.
Marktaandeel
`Zowel in de bachelors- als in de masters- en in de PhD-fase
van de studie wordt in het nieuwe instellingsplan gemikt op
meer studenten. Hebben we nu in totaal rond de 18.000
studenten, de bedoeling is dat dit aantal stijgt tot 20 à
21.000. De Universiteit Leiden pakt daarmee niet alleen de
maatschappelijke verantwoordelijkheid op om meer mensen een
universitaire opleiding geven, deze doelstelling heeft
tegelijkertijd te maken met de financiering van onderwijs en
onderzoek. In het systeem op basis waarvan universiteiten
worden gefinancierd, is marktaandeel, het relatieve aandeel in
het totaal aantal studenten en promovendi in Nederland, van
groot belang. Een marktaandeel voor de Universiteit Leiden van
10 procent is onontbeerlijk om een brede onderzoeksuniversiteit
te blijven.'
---
_______
De zes kernpunten van het concept-Instellingsplan 2010-2014
Het concept-Instellingsplan 2010-2014 van de Universiteit
Leiden omvat zes kernpunten:
1. Het realisereren van een groei-ambitie waarin de universiteit
een marktaandeel van 10% bereikt.
2. Het vergroten van het tudiesucces (rendement) voor de
studenten in zowel de bachelor- en de masteropleidingen als
de PhD-fase.
3. Het concretiseren van twee vestigingsplaatsen van de
Universiteit Leiden; naast Leiden ook Den Haag.
4. Profilering van het onderzoek in profileringsgebieden.
5. Bevorderen van het academisch ondernemerschap.
6. Versterking van de internationalisering.
---
_______
Het concept-Instellingsplan 2010-2014 is vanaf woensdag 21
januari 12.00 uur hier te lezen.
Studiesucces
`Niet alleen het aantal studenten is van belang. Even
belangrijk is dat zij, gestimuleerd door inspirerend onderwijs,
hun studie binnen redelijke tijd afronden. Meer
intakegesprekken - ook elektronisch, het Leids studiesysteem
met daarin veel begeleiding in het eerste jaar, het opsplitsen
van grote groepen in kleinere groepen, al deze elementen dragen
bij aan een groter studiesucces. Deze methodes verder uitwerken
en verbeteren is een uitvloeisel van het nieuwe
instellingsplan.'
Twee vestigingsplaatsen
`De Universiteit Leiden kent twee vestigingsplaatsen: Leiden en
Den Haag. In beide wordt onderwijs gegeven en onderzoek gedaan.
De Campus Den Haag, die dit jaar zijn tweede lustrum viert,
wordt verder uitgebreid.'
Academisch ondernemerschap
`Geld om onderwijs te geven en onderzoek te doen wordt meer en
meer in competitie verworven. Een dergelijke
financieringsystematiek vereist van de deelnemers in de
academie een ondernemende en actieve houding. Succesvol
projectvoorstellen schrijven om onderzoeksmiddelen bij NWO en
in Europa te verwerven, voorop lopen in het vernieuwen van het
academisch onderwijs, openstaan voor verandering en innovatie,
dat zijn de belangrijkste eigenschappen die in de komende jaren
het verschil zullen maken.'
Profileringsgebieden
`Sterker maken wat al sterk is. Dat willen we bereiken op
de elf profileringsgebieden die voor het onderzoek zijn
geïdentificeerd (zie kader). Het zijn gebieden waarop Leiden
goed is en die vaak een relatie met een actueel maatschappelijk
probleem hebben. De meeste gebieden zijn interdisciplinair,
zoals ook de onderliggen de problemen interdisciplinair zijn.
Wij willen met deze gebieden mee blijven draaien in de top van
het onderzoek.'
---
_______
De profileringsgebieden
De Universiteit Leiden heeft elf profileringsgebieden
aangewezen. Voor elk gebied worden hoogleraren aangezocht om
als trekkers op te treden.
1. Brain function and dysfunction over the lifespan (LUMC, GW,
FSW, W&N)
2. Bioscience: the science base of health (W&N, LUMC)
3. Fundamentals of science (W&N)
4. Translational drug discovery and development (W&N, LUMC)
5. Vascular and regenerative medicine (LUMC)
6. Health, prevention and the human life cycle (LUMC, FSW)
7. Interaction between legal systems (Rechten)
8. Political legitimacy: institutions and identities (FSW, GW,
Rechten)
9. Language diversity in the world (GW)
10. Global interaction of people, culture and power through the
ages (GW, FSW, FdA)
11. Asian modernities and traditions (GW, FSW, Rechten)
Gebruikte afkortingen
FdA: Faculteit der Archeologie
CA: Culturele Antropologie
FSW: Faculteit der Sociale Wetenschappen
GW: Faculteit der Geesteswetenschappen
LIC: Leids Instituut voor de Chemisch onderzoek
LUMC: Leids Universitair Medisch Centrum
W&N: Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen
---
_______
Internationalisering
`Wetenschap is per definitie internationaal. De Universiteit
Leiden heeft internationaal een uitstekende naam als
onderzoeksuniversiteit. Door persoonlijk commitment van
professoren en medewerkers die in het buitenland onderzoek
doen, congressen bezoeken of lezingen geven is het goed
mogelijk meer studenten uit Europa en de rest van de wereld te
inspireren om een masteropleiding in Leiden te volgen.'
Tijdpad
Het concept-instellingsplan is inmiddels besproken met de
decanen en de instituutsdirecteuren en gepresenteerd aan de
Universiteitsraad. De komende maanden wordt het besproken met
nog andere interne en externe stakeholders van de universiteit.
Het is de bedoeling om het plan in juni, na instemming van de
Universiteitsraad, definitief vast te stellen. Daarna volgt
uitwerking in bestuursafspraken met de faculteiten.
---
Verdere afwikkeling
Het concept-instellingsplan wordt in de loop van het jaar:
+ besproken met interne en externe stakeholders van de
universiteit
+ bediscussieerd met de Universiteitsraad
+ vastgesteld door het College van Bestuur
+ uitgewerkt in bestuursafspraken met de faculteiten
---
_______
Het concept-Instellingsplan 2010-2014 is vanaf woensdag 21
januari 12.00 uur hier te lezen.
(20 januari 2009)
20/1/2009
Universiteit Leiden