Persaankondiging van de Universiteit Utrecht
Freudenthal Instituut
14 januari 2009
Staatssecretaris Sharon Dijksma opent 'Leren van evalueren'
Rekenonderwijs onder de loep op Panama-conferentie
Het rekenonderwijs in Nederland kan worden verbeterd door onderwijsopbrengsten beter te evalueren. Toetsgegevens bijvoorbeeld bieden leerkrachten de mogelijkheid om beter aan te sluiten op de wiskundige ontwikkeling van de kinderen. Ruim 250 onderzoekers, pabodocenten, schoolbegeleiders en andere deskundigen uit heel Nederland bediscussiëren en evalueren tijdens de driedaagse Panama-conferentie het huidige reken-wiskundeonderwijs.
De Panama-conferentie 2009 'Leren van evalueren' draait om de vraag hoe het rekenonderwijs beter kan aansluiten op de leerlingen. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs opent de conferentie op woensdag 21 januari.
Aansluiten op rekenwiskundig denken van kinderen
Op de conferentie worden verschillende vormen van toetsen en evalueren besproken. Hierbij wordt vooral bestudeerd welke middelen leerkrachten nodig hebben om goed zicht te krijgen op de wiskundige ontwikkeling van hun leerlingen. Een goede aansluiting op het rekenwiskundig denken van kinderen leidt immers tot betere rekenprestaties. De nieuwe rekenmethodes worden op de conferentie ook onder de loep genomen.
Aftrap 'Nationale Oefen Impuls'
Het beter onderhouden van de basisvaardigheden rekenen draagt bij aan betere rekenprestaties. Het Freudenthal Instituut gaat basisscholen hierbij helpen met de 'Nationale Oefen Impuls'. Dit project richt zich op rijk en productief oefenen. Deze vorm van oefenen slaat twee vliegen in één klap: het geeft kinderen een grotere parate kennis en biedt tegelijk ruimte voor verdieping en probleemoplossende vaardigheden. Op de Panama-conferentie geeft staatssecretaris Dijksma de officiële aftrap van de 'Nationale Oefen Impuls'. Het project wordt mogelijk gemaakt door het Ministerie van OCW.
Panama-conferentie 2009
De conferentie vindt plaats op 21 t/m 23 januari in NH Leeuwenhorst te Noordwijkerhout en wordt georganiseerd door het Freudenthal Instituut, in samenwerking met Cito en SLO. Er worden bijdragen geleverd door de Universiteit Utrecht, Universiteit Twente, Universiteit Leiden, Universiteit van Amsterdam, Open Universiteit, PO-raad, Onderwijsinspectie, en verschillende hogescholen, pedagogische centra en begeleidingsdiensten. Panama (PAbo NAscholing Mathematische Activiteiten) is een project van het Freudenthal Instituut, het nationale expertisecentrum voor didactiek van wiskunde en natuurwetenschappen van de Universiteit Utrecht.
Journalisten zijn van harte welkom om (een deel van) de Panama-conferentie bij te wonen. U kunt zich aanmelden bij Marc van Zanten.
Universiteit Utrecht