BERICHT AAN DE PERS
Utrecht, 20 januari 2009
Differentiëren is noodzaak; gemiddeld is niet goed genoeg
Capgemini Consulting onderzoekt Merchandise management bij retailers
Retailadviseurs van Capgemini Consulting hebben een onderzoek gedaan naar Merchandise
management bij Nederlandse retailers. De uitkomsten van het onderzoek zijn uitgewerkt in het
rapport `Differentiëren is noodzaak; gemiddeld is niet goed genoeg'. Het rapport geeft de context en
ontwikkelingen en het belang aan van goed merchandise management alsmede de huidige barrières in
organisatie, processen en technologie om doelstellingen te realiseren.
Een aantal conclusies uit het onderzoek
Er zijn grote verschillen in de volwassenheid van merchandise management
De verschillen in volwassenheid uiten zich onder andere in een beperkte integratie van processen, het
ontbreken van processen, het ontbreken van goede (merchandise)plannen, onvoldoende IT-
ondersteuning, beperkte rol voor merchandising in de organisatie en beperkte differentiatie in
assortimenten.
Er zijn kenmerkende verschillen in de aansturing van continu- en seizoensassortimenten die leiden tot
een andere invulling van merchandising
De verschillen in aansturing zitten onder andere in: planningsfrequentie, prijsoptimalisatie, afprijzen,
assortimentsopbouw, organisatie & verantwoordelijkheden, integratie van logistiek en operatie.
Doelgroep
Het onderzoek is uitgevoerd onder merchandisers, merchandise managers, inkopers en inkoop
managers. Het rapport helpt de doelgroep bij vragen als:
Is de huidige inrichting van mijn merchandise organisatie nog wel optimaal in de huidige context?
Welke rollen heb ik nodig? Hoe verdeel ik de verantwoordelijkheden tussen merchandiser en
inkoper? Hoe verschilt dat per categorie? In hoeverre zijn karakteristieken van de assortimenten
BERICHT AAN DE PERS
bepalend voor de inrichting? Hoe kan ik effectiever sturen? Welke technologische ondersteuning heb
ik nodig?
Nog een aantal uitkomsten van het onderzoek
40% beoordeelt het merchandise planningsproces met matig tot slecht (gebrek aan informatie, IT-
integratie, slechte communicatie, onduidelijke verantwoordelijkheden).
Een derde van de respondenten beoordeelt het promotieproces matig tot onvoldoende (slechte
integratie plannen, beslis- en goedkeuringsproces promotiekalender).
Een derde van de respondenten geeft aan geen structureel proces voor `Monitoring en Evaluatie'
te hebben. Eenzelfde deel beoordeelt de kwaliteit van het proces `matig tot slecht'.
53% van de respondenten vindt de systeemondersteuning voor de merchandise processen `matig
tot slecht'.
De integratie van de merchandise systemen wordt door 41% van de respondenten als `slecht' tot
`matig' beoordeeld.
Vrijheden voor de winkels om de merchandise mix in te vullen is bij de meeste respondenten zeer
beperkt.
Merchandise planning is inefficiënt en beperkt geïntegreerd en plannen worden slecht opgevolgd.
Differentiatie in assortimenten wordt nog voornamelijk gedreven door de grootte van winkels.
Ondersteuning van technologie voor merchandising staat bij veel retailers nog in de
kinderschoenen.
Verantwoordelijkheden, eigenaarschap en KPI-besturing blijven aandachtspunten.
Managementsamenvatting
Met een teruglopende retailomzet in Nederland, een veeleisende consument en druk van
(internationale) concurrentie staan veel retailers voor een grote uitdaging om een groei door
te zetten en of zelfs om hun marktaandeel te behouden. Daarnaast zijn er veel ontwikkelingen
gaande die hun impact hebben op de organisatie en procesinrichting. Denk hierbij aan
ontwikkelingen als multiformat en multichannel, shop-in-shops, internationalisatie en
technologische vernieuwing.
BERICHT AAN DE PERS
In deze context nemen de uitdagingen voor een retailmanager toe om:
een omzetgroei te realiseren, met de bestaande vierkante meters of middels nieuwe
formats en kanalen;
de integrale marge te verhogen door een betere beheersing van het traject van pre-
procurement tot en met het elimineren van incourante voorraden;
het werkkapitaal verder te optimaliseren;
de schapbeschikbaarheid en de omloopsnelheid te verhogen en de kosten in de supply
chain te verlagen;
de effectiviteit in de winkels te verhogen.
Binnen de processen van merchandise management worden veel keuzes gemaakt die direct
het resultaat van de hierboven genoemde doelstellingen beïnvloeden. Een excellente
uitvoering van merchandise management zal dan ook het resultaat van een retail(manager)
positief beïnvloeden. Om dit mogelijk te maken zijn de juiste competenties en organisatie
nodig en dienen de juiste processen ingericht te zijn met de juiste sturing en evaluatie,
ondersteund door de juiste technologie.
Uit onderzoek blijkt dat er veel barrières zijn om merchandising goed te laten presteren.
Barrières als onvoldoende planvorming en opvolging, het ontbreken van processen en
activiteiten, slechte integratie van processen, onduidelijke verantwoordelijkheden en
eigenaarschap en onvoldoende IT-ondersteuning.
`Fix the basics and differentiate'
Er is ruimte voor verbetering. Voor veel retailers begint dit met het op orde brengen van
basisprocessen. Standaardisatie, implementeren van (ver)nieuwe processen, inclusief
besturingsprocessen en de ondersteuning hiervan met nieuwe technologie staat dan ook op de
agenda. Daarnaast weet elke merchandise manager dat om onderscheidend te zijn,
differentiatie in assortimenten nodig is. Dit vraagt om een andere executie van de
merchandise processen.
BERICHT AAN DE PERS
Maar differentiatie gaat verder. Door kenmerkende verschillen in assortimenten, verschillen in
formats en kanalen is ook differentiatie nodig in procesinrichting en organisatie. Een uniforme
inrichting is onvoldoende.
Differentiatie is daarom noodzaak. Als je het niet doet, doet je concurrentie het wel. Met als ultiem
doel: een herkenbaar onderscheidend vermogen voor de klant. De klantbeleving als ultieme
prestatiemeeting voor de prestatie van het retailbedrijf. Alles begint en eindigt bij de consument.
Voor een exemplaar van het rapport: Sylvia Reinders, sylvia.reinders@capgemini.com.
EINDE BERICHT
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van
zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van
consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de
klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business
ExperienceTM - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien
wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste
resources op de juiste locatie tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren.
Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 88.000 medewerkers in
dienst. De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is
beschikbaar op www.nl.capgemini.com.
Cap Gemini Nederland