http://www.evo.nl
Persbericht
23 januari 2009
EVO: 'MAATREGELEN BRUSSEL MOGEN NIET LEIDEN TOT MEER ADMINISTRATIEVE LASTEN'
EVO vindt het een goede zaak dat Brussel werk maakt van de digitale tachograaf. De verladersorganisatie keurt elke vorm van fraude af, maar is fel tegen nog strengere en complexere regelgeving. Daarom vindt zij het positief dat door het gebruik van speciale software het tijdsverlies voor chauffeurs bij controles wordt teruggedrongen.
De digitale tachograaf op zichzelf brengt al aanzienlijke administratieve lasten met zich mee. Bedrijven die zich gewoon aan de rij-en rusttijden houden moeten daarom niet extra worden gestraft met tijdsverlies als gevolg van de controles. De rij- en rusttijdenregeling is in 2005 nog onbegrijpelijker geworden toen naast de rij- en rusttijdenregels ook de arbeidstijdenwet voor chauffeurs werd ingevoerd. Aangezien beide regelingen andere begrippen en andere pauzeregels kennen, moeten wagenparkbeheerders en chauffeurs hogere wiskunde hebben gestudeerd om ook maar iets van de regels te begrijpen. Dat helpt natuurlijk niet bij een correcte naleving.
EVO is van mening dat eerst de huidige regelgeving begrijpelijk en werkbaar moet worden gemaakt, wil Brussel fraude met de digitale tachograaf echt effectief bestrijden. Ook moet er weer fatsoenlijk worden gehandhaafd. Een chauffeur moet bijvoorbeeld niet 21 keer worden beboet omdat hij 21 keer de rijtijd heeft overschreden vanwege optrekken in een file (waardoor hij niet op tijd de parkeerplaats kon bereiken).