Nationale Bank van Belgie


Consumentenenquête Belgie van januari 2009

CONSUMENTENVERTROUWEN BELGIE HERSTELT GEDEELTELIJK IN JANUARI

De indicator van het consumentenvertrouwen heeft zich, na de sterke terugval van de voorbije drie maanden, in januari gedeeltelijk hersteld.
De Belgische consument toonde zich beduidend minder somber ten aanzien van de toekomstige economische ontwikkelingen, niettegenstaande hij de werkloosheid verder ziet toenemen. Mede als gevolg van de daling van de olieprijzen schatten de gezinnen daarnaast ook hun toekomstige financiële situatie en spaarmogelijkheden merkelijk rooskleuriger in.

Indicatoren van het consumentenvertrouwen
Vooruitzichten voor de volgende twaalf maanden
Economische
situatie in België
Werkloosheid in
België 1
Financiële situatie
van de gezinnen
Spaarvermogen
van de gezinnen
Indicator van het
consumentenvertrouwen
2008 januari -18 5 -2 0 -6
februari -14 0 1 -1 -3
maart -12 -2 -2 -1 -3
april -17 6 -2 -4 -7
mei -23 11 -2 1 -9
juni -28 9 -6 -1 -11
juli -31 17 -4 0 -13
augustus -21 21 -2 -1 -11
september -19 21 0 6 -9
oktober -22 41 -5 0 -17
november -22 57 -4 -3 -22
december -25 65 -5 -3 -25
2009 januari -16 68 -1 4 -20
Bron: Nationale Bank van België.


1 Wat de vraag over de werkloosheidsvooruitzichten betreft, wijst een stijging op een minder gunstige ontwikkeling en een daling op een gunstiger ontwikkeling.

Nationale Bank van België n.v.
Communicatie
Statistiek
de Berlaimontlaan 14
tel. + 32 2 221 46 28
tel. + 32 2 221 42 70
1000 BRUSSEL www.nbb.be
Ondernemingsnr.: 0203.201.340
RPR Brussel