Vraag naar personeel in haven en industrie blijft in tact

20/01/2009 15:34

Stichting Kennisinfrastructuur Mainport Rotterdam

Beroepsonderwijs voorziet in ruim eenderde van de vacatures

In de sectoren techniek, haven en logistiek van het Rotterdamse mainportgebied komen tussen nu en 2012 jaarlijks om en nabij de drieduizend banen vrij. Dit jaar neemt de vraag onder invloed van de kredietcrisis weliswaar af maar in 2010, zo is de verwachting, zal de personeelsbehoefte weer aantrekken. Bedrijven geven aan dat zij een op de drie vacatures willen vervullen met pas afgestudeerde mbo- en hbo'ers. Dit percentage is hoger dan elders in het land. Een en ander blijkt uit de tweede Arbeidsmarktverkenning van Ecorys in opdracht van Deltalinqs, het Havenbedrijf Rotterdam NV en KMR-Kennisinfrastructuur Mainport Rotterdam,

Hoge respons

Aan het onderzoek namen 264 bedrijven deel uit de haven en industrie. Deze representeren 73% van de werkgelegenheid in het mainportgebied. De totale jaarlijkse personeelsbehoefte aan technische en havenlogistieke werknemers schommelt tussen de 2.850 en 3.400. Van deze werknemers moet ongeveer 75% een mbo opleiding hebben afgerond en zo'n 25% een hbo opleiding.

Bedrijven verwachten dat tussen de 1.000 en 1.300 van deze banen (36%) vervuld kunnen worden door jonge instromers die hun studie in het beroepsonderwijs hebben afgerond. Landelijk ligt dat flink lager (circa 25%). Volgens KMR directeur Rob van der Moolen "duidt dat er op dat het bedrijfsleven vertrouwen stelt in de capaciteiten van de net afgestudeerden. De beroepsopleidingen voor de haven en industrie zijn mede dankzij de afgelopen jaren doorgevoerde vernieuwingen en hoge investeringen goed gaan aansluiten op de vraag van het bedrijfsleven".

MBO-Convenant

De jaarlijkse arbeidsmarktverkenning vormt onderdeel van het mbo-convenant dat Deltalinqs namens de bedrijven uit haven en industrie, het Havenbedrijf Rotterdam NV en de gemeente Rotterdam ruim een jaar geleden sloten met het Rotterdams beroepsonderwijs (Zadkine, Albeda en de STC-Group). Dit convenant moet er toe leiden dat de zo gewenste aansluiting van het aanbod op de personeelsvraag tot stand komt, zowel kwalitatief als kwantitatief. "Daarmee zijn we goed op dreef", aldus van der Moolen.

Invloed kredietcrisis op middellange termijn gering

De Arbeidsmarktverkenning is gehouden van medio september tot medio oktober 2008, d.w.z. in de periode dat de omvang van de kredietcrisis zich gaandeweg begon af te tekenen. Bedrijven hebben daardoor tijdens hun beantwoording nog niet volledig rekening kunnen houden met de (personele) gevolgen van de huidige economische recessie.

Van de geprognosticeerde personeelsbehoefte bestaat 30% uit een uitbreidingsvraag en 70% uit vervanging van personeel wegens verloop of pensionering. De financiële crisis zal er naar verwachting toe leiden dat de uitbreidingsvraag in 2009 fors zal dalen, evenals het verloop onder de werknemers.

In de jaren daarop neemt de vraag naar alle waarschijnlijkheid weer toe. Dit vooral gezien de miljarden investeringen van de ondernemingen, het Havenbedrijf en de overheid in het haven en industrie-complex en de daarmee samenhangende groei in bedrijvigheid.

Volgens Wim van Sluis, voorzitter van Deltalinqs "moeten we er daarom voor zorgen dat veel jongeren het komend schooljaar kiezen voor een opleiding in de Rotterdamse haven om straks klaar te zijn wanneer in 2013 de eerste terminals open gaan op de 2de Maasvlakte". Veel opleidingen duren n.l. 4 jaar.

Toekomstige afstemming vraag en aanbod

Dit spoort ook met de verwachting van de bedrijven dat zij de komende vier jaar meer personeel nodig zullen hebben dan in de afgelopen jaren. De groeit zit daarbij vooral in de Maintenance-sector (onderhoudstechnici).

Voor de instroom van jongeren in de haven, de logistiek en de techniek zijn drie opleidingen relevant: procesopleidingen, maintenance opleidingen en haven- en logistieke opleidingen. Wanneer de personeelsvraag wordt afgezet tegen de prognoses van de aantallen gediplomeerden, dan zien we dit aantal afstudeerders stijgen. De opleidingen voor de procesindustrie (het Procescollege) blijken succesvol en het mbo-convenant werpt hier zijn vruchten af. Het tekort aan procesoperators is vanaf komend schooljaar vrijwel weggewerkt. Ook de instroom in haven en logistieke opleidingen bij het Scheepvaart en Transport College is fors toegenomen. Bij een blijvend hoge instroom is de verwachting dat de tekorten hier vanaf 2010 zijn weggewerkt.

De situatie in de maintenance-opleidingen, met als centrumlocatie de compleet vernieuwde RDM campus, blijft overigens nog achter bij de grote behoefte van bedrijven aan gediplomeerden op niveau 3 en 4. Ook het aantal hbo-gediplomeerden moet verder omhoog om aan de toenemende vraag van de bedrijven te voldoen. Ondermeer via het lectoraat Ideale Haven van de Hogeschool Rotterdam wordt daaraan nu gewerkt.

Wim van Sluis "Het blijft al met al van groot belang dat de partners van het convenant in KMR verband de komende jaren alles op alles zetten om mbo'ers en hbo'ers te enthousiasmeren voor een baan in de haven en de industrie. Alleen met een blijvend hoge instroom van nieuwe jonge werknemers werken we straks de tekorten weg".

Het volledige rapport is onder de titel "Arbeidsmarktverkenning Mainport Rotterdam 2008-2012 (meting 2008) te downloaden op www.kmr.nl.