Buma/Stemra
Persbericht 15-01-2009
Silence is Sexy wint Interactive Award 2009
Groningen, 15 januari 2009 Vandaag is tijdens Noorderslag de Interactive Award
2009 uitgereikt aan Silence is Sexy. De award is een gezamenlijk initiatief van
Noorderslag EuroSonic en theFactor.e en richt zich op Europese muziekacts die zich
via internet op een bijzondere wijze profileren. De award is dit jaar voor de tweede keer
uitgereikt.
Silence is Sexy heeft zich volgens de jury het meest uitzonderlijk geprofileerd door Torrents als
marketingtool te gebruiken voor hun nieuwe album. De winnaar wint een bedrag van 5000 euro.
Daarnaast krijgt de band twee dagen professionele studiotijd in opnamestudio Spitsbergen.
Silence is sexy
Silence is sexy is in 2003 opgericht. Twee jaar later won de band in Paradiso de Grote Prijs van
Nederland. Hun eerste album verscheen in 2007. De distributie van het laatste album This Ain't
Hollywood in 2008 was bijzonder; het werd gratis ter download aangeboden op de website van de
band en via de BitTorrent tracker Mininova.
Met de Interactive Award willen Noorderslag EuroSonic en theFactor.e de nadruk leggen op de online
middelen die door bands worden ingezet om zichzelf op de kaart te zetten. In de muziekindustrie vindt
op dit gebied een verschuiving plaats van de traditionele middelen zoals advertenties, billboards en
TV naar het medium internet. De Interactive Award onderstreept én stimuleert deze verschuiving.
De onafhankelijke jury voor de Interactive Award 2009 bestond dit jaar uit professionals uit de muziek-
en nieuwe media industrie. Bazz, leadzanger van Van Katoen en winnaar van vorig jaar, nam dit jaar
plaats in de jury, naast juryvoorzitter Thijs Helfrich, creatief directeur van theFactor.e, Hans Brouwer
van Massive Music en de Amerikaanse muziekmarketing goeroe Bob Baker. Het publiek kon
meebeslissen door online haar stem uit te brengen op een van de genomineerden.
`Ook dit jaar waren de inzendingen enorm inspirerend', aldus juryvoorzitter Thijs Helfrich. `Het is
geweldig om te zien dat bands, vaak met weinig budget, zulke creatieve dingen bedenken en hiermee
hun bereik vergroten.' Volgens Peter Smidt, creatief directeur van Noorderslag, sluit de Award precies
aan bij de missie van het festival. `Het is belangrijk om de Nederlandse en Europese pop- en
rockmuziek te stimuleren. Dat is wat deze prijs doet.'
Naast winnaar Silence is Sexy waren voor de Interactive Award 2009 genomineerd: Bløf, Zuco 103,
Aart Lus & Ed Lip en Georgia Wonder. De laatste verspreidde zijn nieuwe cd over veertig
verschillende plaatsen in Engeland. Waar een cd gevonden werd, was te volgen via internet. Tevens
werd de actie gekoppeld aan een webpagina in Facebook. Bløf ontwikkelde een applicatie waarmee je
in 3D in de studio kan rondlopen en naar opnames van de laatste cd kan kijken. Zuco 103 zette `green
screen' beelden online waarmee fans een eigen videoclip konden maken. Aart Lus & Ed Lip toonde op
originele wijze aan dat een slechte smaak en een innovatief marketingplan wel degelijk in korte tijd
bekendheid bezorgen kan.
Noot voor redactie,