Science and Practice
Datum: 20 januari 2009
Oratie: mw.prof.dr. Y. Ren, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5,
Groningen
Titel: Science and Practice
Leeropdracht: Orthodontie
Faculteit: Medische Wetenschappen
Of geneeskunde ook een wetenschap is zou een filosofische vraag kunnen
blijven. Niettemin hebben wetenschappelijke ontwikkelingen vrijwel
ieder element in de geneeskunde gerevolutionaliseerd, daarbij de
tandheelkunde inbegrepen.
Precies 100 jaar geleden heeft Edward Angle vaste orthodontische
apparatuur geïntroduceerd en hij heeft daarmee de orthodontie als
eerste tandheelkundig specialisme vorm gegeven. In 100 jaar is de
orthodontie tot volle wasdom gekomen. Vooruitkijkend naar alle
uitdagingen en kansen, is het nu tijd voor enige reflectie over
datgene wat de wetenschap, in bredere zin, voor onze professie heeft
betekend en te analyseren hoe de kloof is die mogelijk nog bestaat
tussen de wetenschap en de orthodontische praktijk. En tenslotte, hoe
wij die wetenschappelijke verworvenheden nog meer ten goede kunnen
laten komen aan de orthodontische praktijk.
Het is duidelijk dat de wetenschappelijke grondslag in onze apparatuur
en tools is terug te vinden, maar dat wij niet altijd gezonde, op
grond van wetenschappelijk te verantwoorden, klinische richtlijnen
voor de praktijk tot onze beschikking hebben. Als we ons niet
inspannen om zulke richtlijnen te ontwikkelen, zullen de tools die we
gebruiken - de industrie en de technologie - onze besluitvorming
overnemen en zal de positie van de orthodontie als specialisme worden
verzwakt en beschadigd.
Om de wetenschap steviger in de orthodontie te verankeren moeten
verschillende maatregelen worden genomen:
- Er moet een bonus staan op de kwaliteit van het onderzoek, het
openstaan voor klinische innovaties en het doorvoeren van klinische
toepassingen van onderzoeksuitkomsten. Het betreft
kwaliteitsindicatoren die zwaarwegend moeten zijn binnen de
accreditatiesystemen, die gebruikt worden bij visitatie van
universitaire afdelingen en specialistenopleidingen.
- Het volgen van gestructureerd post-academisch onderwijs voor de
orthodontisten moet worden verplicht en bij de accreditatie van
orthodontische praktijken worden betrokken;
- Richtlijnen en protocollen voor de orthodontische praktijk moeten
worden ontwikkeld en geaccordeerd door de beroepsvereniging. De
universitaire centra behoren een voortrekkersrol hierin te nemen.
Immers daar wordt de wetenschap en de klinische praktijk geïntegreerd
beoefend.
Rijksuniversiteit Groningen