Socialistische Partij
SP Alkmaar :: Weblog
maandag 19 januari 2009
De Alkmaarse bus; SP vragen in de provinciale staten
Hoort bij: uit de fractie door Matt Delahaij om 15:50 uur
De verantwoordelijkheid voor het openbaar busvervoer is overgeheveld
van gemeente naar provincie. Sinds het openbaar vervoer is
geliberaliseerd neemt het aantal klachten over het busvervoer van
Connexxion toe. In 2006 verliest de Bergermeer, waar veel ouderen
wonen, haar buslijn, vervolgens worden bushaltes in de Hoef opgeheven.
Daarnaast waren er al geruime tijd klachten over de routes in Alkmaar
Noord waar met de ligging van de haltes veel te weinig rekening was
gehouden met het veiligheidsgevoel bij ouderen en gehandicapten. Omdat
het busvervoer inmiddels een provinciale aangelegenheid is, werken de
SP fracties in de gemeenteraad in Alkmaar en de provinciale staten
Noord Holland nauw samen. Bert Putters, statenlid, heeft naar
aanleiding van de situatie in Alkmaar enige vragen gesteld.
vraag
5a. Graag enige verduidelijking over het busvervoer in Alkmaar. Sinds
bus 165 niet meer
een aantal haltes in de Hoef aandoet, is de OV bereikbaarheid al danig
afgenomen. Bus 10
doet niet langer Bergermeer aan en omdat deze bus is omgeleid zal deze
ook niet langer
de Van der Veldelaan aandoen (veel seniorenwoningen)
antwoord gedeputeerde
In de huidige situatie wordt de wijk De Hoef ontsloten met
stadslijn 22 en servicebus 10. Beide lijnen rijden voor een deel
verschillende routes. De frequentie van servicelijn 10 is hier 1x
per uur overdag en van buslijn 22 2x per uur overdag en âs avonds.
Met ingang van de nieuwe dienstregeling per 14 december is de route
van buslijn 10 en 22 samengevoegd tot één route onder de
lijnnummers 5 en 10 die 2x per uur gaat rijden als een soort
ringlijn. Bepaalde delen van de wijk waar voorheen alleen de oude
servicelijn 10 kwam, gaan er hierdoor voor wat betreft bediening op
vooruit. Bovendien is de lijnvoering logischer voor de reiziger.
Woon-zorgcentra en verzorgingshuizen zijn in de
prOVielensystematiek, die is gebruikt bij de aanbesteding,
meegenomen onder het proviel adressendichtheid. Uitgangspunt is dus
niet geweest dat elk Woonzorg centrum of verzorgingshuis
rechtstreeks ontsloten moet worden met openbaar vervoer.
Een en ander is gerelateerd aan de adressendichtheid/ omvang.
Specifieke bediening van de Van der Veldelaan waar veel
seniorenwoningen zijn, is bij de aanbesteding niet uitgevraagd. De
route van buslijn 5 gaat over de Van Ostadelaan en Aert de
Gelderlaan. De afstand van de Aert de Gelderlaan tot de Van der
Veldelaan is hemelsbreed 200 meter. Volgens de criteria van
aanbesteding voldoet een maximale afstand van de woning tot een
halte voor De Hoef nog met een hemelsbrede afstand van 400 tot 500
meter. Hier wordt voor de Van der Veldelaan goed aan voldaan.
vraag
5b. Graag ook enige verduidelijking over de bus in Alkmaar noord. Lijn
12 heeft als
gevolg van de omlegging door Vronermeer geen haltes meer in
Grevelingen en stopt ook
niet bij C1000.
De route van Lijn 12 gaat via de Friese weg naar het centrum lopen
(nieuwe buslijn 4) Samen met buslijn 4 wordt er in de
dienstregeling op bepaalde gecombineerde lijndelen met buslijn 3
een dienstregeling geboden van 4 x per uur (ât Rak en Daalmeer en
omgeving Frieseweg). Dit brengt meer duidelijkheid in lijnennet van
stadsbussen voor de reiziger.
opmerking Putters
Natuurlijk kan de Gedeputeerde het allemaal verduidelijken en met de
PvE en de PrOVielen in de hand is het duidelijk, maar de praktijk is
hier anders en u gaat hiermee voorbij aan de ouderdom van de bewoners!