Onderzoek: Wintersportsites laten bezoeker nog te veel in de kou staan


AMERSFOORT, 20090119 -- Vakantieorganisaties zouden door betere toepassing van usability eisen zoals navigatie, leesbaarheid en zoekmachinevriendelijkheid een beter online resultaat uit hun wintersportsite kunnen halen. Dit concludeert OnlineResults uit een onderzoek naar websites van bekende wintersportaanbieders.

Sneeuwhoogtes

Er zijn - net als in sneeuwhoogtes - grote verschillen te zien in de gebruiksvriendelijkheid van de websites. Gezien de hoeveelheid websites die de vakantiezoeker ter beschikking staan is het van enorm belang om het de bezoeker binnen enkele seconden duidelijk te maken hoe en waar zij op zoek kunnen gaan naar een geschikte vakantie. Om hem vervolgens zo weinig mogelijk hobbels en belemmeringen in de weg te leggen bij het vinden en boeken van de juiste reis.

Op basis van belangrijke usability eisen zoals navigatie, leesbaarheid en zoek- en filtermogelijkheden, zijn een groot aantal wintersportsites beoordeeld. Tevens zijn hierin meegenomen hoe deze sites het doen in de resultaten van Google. Opvallendste conclusie: er blijven veel online kansen onbenut doordat men de - vaak grote hoeveelheid - informatie niet op een gebruiksvriendelijke manier aanbiedt. Daarbij doelend op onlogisch werkende zoekopties. En onvoldoende mogelijkheden tot filtering op specifieke kenmerken. De top 10 van beste wintersportsites uit dit onderzoek, met daarbij een corresponderend cijfer:

1. winter.bizztravel.nl 8,0
2. wintersport.sunweb.nl 7,5
3. neckermann.nl/wintersport 7,3
4. vrijuit.nl/wintersport 7,2
5. winter.husk.nl 7,1
6. kras.nl/wintersport 6,7
7. www.snowtime.nl 6,4
8. jiba.nl/wintersport 6,1
9. www.sportura.nl 6,1
10. dejongintra.nl/vakantietype/wintersport 6,0

Welk poortje?

Stel je voor: je wilt dit jaar graag weer eens lekker gaan skiën in Oostenrijk. Je hebt je belangrijkste eisen voor het ideale skigebied al helemaal samengesteld en wilt deze nu proberen te matchen met het aanbod op internet. Aangezien je niet precies weet welke organisatie of website het beste voor jou werkt, baseer jij je op de eerste indruk die je krijgt van een website. Voor velen tenslotte nog steeds de belangrijkste factor in de motivatie voor doorklikken en lezen.
Als je dan niet direct ziet waar je eigenlijk heen moet klikken - door een stortvloed aan informatie op de homepage - begint het je langzaamaan al te duizelen achter je skibril. Zo schotelt Jiba je bijvoorbeeld direct allerlei appartementen uit verschillende landen voor in een te klein lettertype. Drukte en onoverzichtelijkheid zullen velen aansporen een andere website te proberen. Vrij Uit legt veel nadruk op een prijsvraag en zet deze prominent bovenaan de homepage. Terwijl deze organisaties zich volgens OnlineResults eens moeten afvragen waar zij hun bezoeker nu eigenlijk heen willen leiden? Kortom, welk poortje willen ze nu eigenlijk dat de bezoeker neemt?

Langlaufen of de snelle afdaling?

Iedere wintersporter hecht andere eisen aan zijn of haar skigebied. Het is voor de websites dan ook zaak om deze zo in te richten dat zowel de doelgerichte en snelle zoeker als de wat meer specifieke en uitgebreide zoeker zijn weg kan vinden. Een effectieve oplossing is om zowel een `snel zoeken optie' te bieden op de homepage, als ook een uitgebreidere zoekversie op een eventuele subpagina. Om zo in te spelen op de verschillende niveaus van betrokkenheid van beide groepen en hun specifieke behoeften te kunnen vervullen. En dus niet zoals De Jong Intra meteen beginnen met `verfijn uw zoekopties', terwijl er nog niet eens een zoekopdracht gedaan is. Of Kras Travel, die de zoekmachine niet hebben toegespitst op wintersport, waardoor je ook gerenommeerde skilanden als Botswana en St. Maarten kiezen kunt. Bizztravel bedient beide doelgroepen juist heel goed, door direct op de homepage een snel zoeken optie te geven met vier belangrijke velden die ingevuld kunnen worden, maar dat niet hoeven. Door via een plusje onder dit vak mensen de keus te geven om meer zoekopties in te vullen, zorg je ervoor dat zowel de langlaufer als de afdaler hier aan zijn trekken komt.

Flexibiliteit

Uiteraard is het belangrijk om gedurende je zoektocht naar die ene geweldige locatie op elk moment wensen te kunnen aanpassen naar eigen inzicht. Zonder daarbij je eerder opgegeven filters te verliezen. Zeker gezien de grote hoeveelheid appartementen en hotels en de vaak grote gelijkenissen op het eerste gezicht. Nu doet de ene wintersportsite dit beter dan de ander. Het bontst maakt Snowtime het, door geen enkele zoekopdracht te onthouden, waardoor je elke keer opnieuw het land van keuze moet invullen. Dit levert dus geen boekingen op, enkel frustratie. Sportura heeft, hoewel een klein aanbod, slechts telkenmale opnieuw zijn wensen zal moeten aangeven. Husk, Bizztravel en Sunweb doen dit stukken beter, door een groot scala aan mogelijkheden in een filtercomponent aan te bieden na de zoekopdracht. Hieruit kan de bezoeker precies die eisen selecteren die hij graag wil. Of juist niet. En alle ingevulde items worden voor iedere bezoeker onthouden, zodat men snel (terug) kan vinden wat hij of zij zoekt.

Geen hobbels

Om de bezoeker een daadwerkelijke boeking te laten maken op je website zul je moeten zorgen dat de piste zo min mogelijk hobbels heeft. Dus leg hem dan ook geen strobreed in de weg tijdens bijvoorbeeld de boeking. Gelukkig hebben de meeste wintersportsites dit goed door. Door het voor de bezoeker simpel en overzichtelijk te houden neem je hem als het ware aan de hand mee in het proces. Door bijvoorbeeld te vertellen in welke fase hij zich bevindt van het boeken en welke fasen hij nog te gaan heeft, voorkom je onzekerheid en wegklik gedrag. Alle onderzochte wintersportsites ontvingen van OnlineResults een 7 of hoger en beseffen dus wel degelijk wat er belangrijk is. Het is echter jammer dat er nog behoorlijk wat schort aan een optimaal gebruik van alle activiteiten voorafgaand.

Richting een effectievere website

Op basis van dit onderzoek adviseert OnlineResults de vakantieorganisaties hun website kritisch te evalueren op gebruiksvriendelijkheid, navigatie, conversie en uitstraling. Zodat er beter voldaan wordt aan de steeds hogere eisen die zoekers stellen aan het vinden van een geschikte (wintersport)vakantie. Door het benutten van online kansen kan er een effectievere website worden neergezet, met betere resultaten als gevolg.

Over OnlineResults

OnlineResults, bureau voor online marketing, draagt bij aan het verbeteren van úw online resultaten. Uitgangspunt is het behalen van uw online doelstellingen door deze te koppelen aan de wensen van uw doelgroep. U zult bij al uw online activiteiten immers de bezoeker moeten aanzetten tot interactie. Onder meer Funda, Auto Trader, Zaans Medisch Centrum en Albron hebben geprofiteerd van onze adviezen.

Meer informatie

Voor meer informatie en voor vragen over dit onderzoek kunt u contact opnemen met OnlineResults en vragen naar Michel van Kats (tel. (035) 538 49 70, e-mail: michel@onlineresults.nl).





OnlineResults