19 januari 2009
NS lanceert nieuw model OV-fiets
Robuuste no-nonsense fiets gaat Nederland veroveren
Vandaag presenteerde NS OV-fiets directeur Kaj Mook de nieuwe OV-fiets. Het is een
herkenbare en robuuste fiets van een jong Nederlands merk: Bikes2Go. De eerste 500
nieuwe fietsen worden geplaatst in Utrecht en Hilversum. Op termijn zal de nieuwe OV-
fiets heel Nederland veroveren, maar de komende jaren ziet u zowel oude als nieuwe
OV-fietsen in het straatbeeld. NS OV-fiets past uitstekend in het streven van NS om de
klant vervoer aan te bieden van deur tot deur. De OV-fiets is beschikbaar op 185 locaties
in heel Nederland.
De nieuwe fiets is speciaal voor het OV-fiets concept ontworpen. Kaj Mook:"Het
ontwerp is precies geworden wat ik voor ogen had. Een aantrekkelijke en betrouwbare
fiets waar je zowel zakelijk als privé graag gebruik van maakt." De nieuwe fiets is
voorzien van brede banden, een robuust frame met lage instap, een praktische
bagagedrager en extra stevige jasbeschermers. Dankzij de unieke uitstraling wordt ook
meteen het risico van diefstal beperkt.
Introductie
De nieuwe fietsen worden als eerste geplaatst in Utrecht en Hilversum, omdat daar
relatief veel oude fietsen in omloop zijn. Bij de instroom van nieuwe fietsen worden
steeds alle fietsen in een gemeente tegelijk vervangen. Dat is goed voor de
herkenbaarheid en houdt het onderhoud overzichtelijk. Een groot deel van de fietsen
die in Hilversum en Utrecht in omloop zijn, en die nog lang niet zijn afgeschreven,
worden op andere huurlocaties ingezet. Zo ontstaat er een verjonging van het
fietsenpark in heel Nederland.
Inspelen op groei
OV-fiets heeft veel nieuwe fietsen nodig om met voldoende capaciteit de snelle groei
van OV-fiets bij te houden. Omdat OV-fiets daarnaast zowel de kwaliteit van de fietsen
als het gemak van onderhoud wilde verbeteren, is in 2008 een marktconsultatie
uitgevoerd voor levering, distributie en onderhoud van nieuwe fietsen. Het resultaat is
dat Fietspunt BV uit Utrecht het onderhoud landelijk gaat organiseren. Bikes2Go, een
Nederlandse fietsproducent die voor grote klanten fietsen `op maat' kan leveren, bleek
de meest aantrekkelijke leverancier.
NS Reizigers B.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124362
Datum 19 januari 2009
Pagina 2/2
Noot aan de redactie
Voor meer informatie en beeldmateriaal, neem contact op met NS Persvoorlichting, telefoon 030-2357070, E-mail
persvoorlichting@ns.nl.
NS OV-fiets
NS OV-fiets is sinds 1 januari 2008 onderdeel van NS. Deze jongste dochter groeit sindsdien als kool. OV-fiets beschikt
overeen netwerk van ruim 180 huurlocaties waar abonnees een fiets kunnen huren voor 2,85 per rit. De kosten van
de rit worden automatisch geïnd. Zo kunnen reizigers snel hun weg vervolgen. OV-fiets past uitstekend in het streven
van NS om vervoer van deur-tot-deur aan te bieden. En passant levert het ook een bijdrage aan een gezond
Nederland. OV-fiets wordt niet alleen op NS-stations aangeboden. Ook op overstap locaties als P&R terreinen, bus- en
metrostations en in centra van grote steden is de OV-fiets te huur. Momenteel zijn er ruim 3500 OV-fietsen in
omloop. De komende 3 jaar zal dit groeien naar ongeveer 6000 fietsen.
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag
bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer
energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is
dan de variabele autokosten. Op de 380 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te
zijn.
NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS
Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige
plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van
schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van
railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke
Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam
alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije
spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd
Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit
op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
---- --
Nederlandse Spoorwegen