Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 15 januari 2009

Poppodia steeds belangrijker in culturele infrastructuur

Schaalvergroting en professionalisering zijn de sleutelwoorden voor de ontwikkeling van de Nederlandse poppodia in de afgelopen 12 jaar. Onderzoek wijst uit dat, ondanks de zichtbare groeistuipen van de afgelopen jaren, de vernieuwde poppodia sterker geprofessionaliseerd uit `de strijd' zijn gekomen. Dit staat in Het Grote Poppodium Onderzoek 2008, dat de Vereniging Nederlandse Poppodia en - Festivals (VNPF) heeft laten uitvoeren door adviesbureau Vreeke & Van Dalen.

Bij de poppodia die zijn aangesloten bij de VNPF zijn de bezoekcijfers in de afgelopen 12 jaar met 50% gestegen. In totaal werden in 2007 door deze 56 poppodia meer dan 3 miljoen bezoeken geregistreerd. De spreiding van aanbod en publiek over verschillende genres wordt steeds breder. Daarbij weten de poppodia aldoor meer verschillende leeftijdsgroepen aan zich te binden. Niettemin zijn de poppodia onveranderlijk sterk verbonden met jongerencultuur. Jongeren tussen 20 en 30 jaar blijven de primaire doelgroep voor de poppodia. Daarmee brengen ze ­ meer dan andere culturele instellingen ­ grote groepen jongeren in aanraking met cultuur.

Poppodia programmeren vooruitstrevend en nieuwe muziekstromingen vinden er vaak razendsnel hun weg. Nog maar de helft van de totale programmering krijgt het etiket pop of rock opgeplakt, terwijl binnen dat genre ook zeer veel vernieuwing en diversificatie plaatsvindt. Het belang van poppodia als vernieuwers van het gemeentelijke kunstaanbod is groot. Daarbij vervullen popgroepen uit eigen land en uit de directe omgeving van het betreffende podium een steeds belangrijker rol in de programmering. Dit geldt met name voor de kleine en middelgrote podia, waar soms tot bijna 40% van de programmering uit de eigen regio komt.

Werkgelegenheid en omzet in 12 jaar verdubbeld
De capaciteit van veel poppodia is de afgelopen jaren meegegroeid met de toenemende publieke belangstelling voor popmuziek. Gemeenten hebben fors geïnvesteerd in nieuwbouw en verbouw van poppodia. De organisaties groeiden in deze periode mee en de werkgelegenheid is in de afgelopen 12 jaar verdubbeld. De verhouding tussen betaalde krachten en vrijwilligers bleef gehandhaafd. Ook de gemiddelde omzet is meer dan verdubbeld: van 0,6 miljoen in 1995 naar
1,4 miljoen in 2007. Daarbij is sprake van toegenomen professionalisering. Op basis van een vijftiental kenmerken van professionalisering concluderen de onderzoekers dat de organisaties van de vernieuwde podia ­ de podia die nieuw gebouwd of ingrijpend verbouwd zijn ­ sterker zijn geprofessionaliseerd, dan de niet vernieuwde podia. De problemen die zich juist bij deze podia in de afgelopen jaren hebben voorgedaan, moeten daarom als `groeistuipen' worden gedefinieerd.




Pagina 2 van 2

Investeren in professionalisering
De afgelopen jaren werden gekenmerkt door sterke schommelingen in vraag en aanbod. Dit zal in de komende jaren niet anders zijn. Het enige antwoord op de onzekerheden is verdergaande professionalisering. In Het Grote Poppodium Onderzoek 2008 staat een groot aantal adviezen aan overheden en poppodia om dit proces te versterken. Zo zullen overheden meer ruimte moeten geven aan ondernemerschap bij poppodia door met name hun financiële weerbaarheid te versterken. De poppodia moeten de koppeling tussen programmering en marketing verder verfijnen. Daarnaast moeten zij meer investeren in hun medewerkers. Met Het Grote Poppodium Onderzoek 2008, dat donderdag 15 januari 2009 is gepresenteerd op het Noorderslag Seminar, wil de vnpf gemeenten en podia uitdagen om een extra impuls aan het proces van professionalisering te geven. Op die manier zal het rendement van de investering meer dan evenredig toenemen en kunnen de successen van de afgelopen jaren duurzaam worden verankerd.

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht