Gebrek aan intrapreneurschap belemmert noodzakelijke vernieuwing in organisaties
Regels en procedures remmen intrapreneurschap hoogopgeleide werknemers
Delft, 19 januari 2009 Ze willen dolgraag, maar krijgen de ruimte en vrijheid niet. De hoogopgeleide Nederlandse werknemers zien hun drang naar intrapreneurschap te vaak gedwarsboomd door procedures, regels en tijdsdruk in hun bedrijf of organisatie. Van de 600 hoogopgeleide werknemers die door TNS NIPO Consult in opdracht van Samsung Electronics Benelux werden ondervraagd, zegt 48% zich geremd en tegengehouden te voelen om meer ondernemend te zijn. De noodzakelijke vernieuwing en innovatie binnen bedrijven en organisaties komen hierdoor onvoldoende van de grond. 'Als we intrapreneurschap niet méér stimuleren, zakken we steeds verder af.'
Intrapreneurschap is het ondernemen binnen bestaande organisaties. Intrapreneurs ontwikkelen nieuwe initiatieven en durven nieuwe richtingen in te slaan. Een kenniseconomie als Nederland kan niet zonder voortgaande innovatie om de concurrentiepositie internationaal op peil te houden. 'Het Nederlandse management moet juist nu ruimte creëren voor intrapreneurschap,' reageert Matthieu Weggeman, hoogleraar Organisatiekunde aan de TU Eindhoven, op de uitkomsten van het TNS NIPO/Samsung-onderzoek. 'Als we doorgaan met het sturen op regels en procedures in plaats van op intrapreneurschap en innovatie, gaan we met elkaar steeds minder verdienen en zakken we steeds verder af.' Als belangrijkste voorwaarden voor intrapreneurschap worden genoemd: zelf ideeën ontwikkelen, zelf projecten mogen bedenken en opzetten, kunnen experimenteren met nieuwe concepten en fouten mogen maken.
Spreek het lef in mensen aan
De ondervraagde werknemers uit het TNS NIPO/Samsung-onderzoek hechten veel waarde aan intrapreneurschap, omdat zij daarvan verwachten meer erkenning en ontplooiingsmogelijkheden te krijgen. Lukas Schmeink, directeur HR bij Samsung Electronics Benelux, zegt dat organisaties juist daarom het lef in hun werknemers moeten aanspreken. 'Geef medewerkers de ruimte en de vrijheid te experimenteren en risico's te nemen. Maar stuur tegelijk ook op resultaat.' Hij denkt dat het gerichte beleid van Samsung Electronics Benelux om intrapreneurschap te stimuleren mede heeft bijgedragen aan de gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van 25% sinds 2004. 'Ik hoop dat deze boodschap aanslaat. Want intrapreneurschap is van vitaal belang voor een levendige en succesvolle economie.'
Niet teugels strakker aanhalen
Uit het onderzoek blijkt ook dat ruim de helft van de ondervraagde hoogopgeleide werknemers zich zelf wel als ondernemend ziet, maar niet gelooft dat hun huidig werk of functie zich voor intrapreneurschap lenen. Voor hoger management ligt daar een belangrijke taak. Want wie geen geloof heeft in zijn ruimte en mogelijkheden voor intrapreneurschap zal niet snel beginnen zich ondernemend te gedragen. 'Het laatste wat management moet doen tijdens de huidige financiële crisis en economische teruggang is de teugels nog strakker aanhalen,' waarschuwt Matthieu Weggeman. 'Nu is de tijd om durf en leiderschap te tonen en intrapreneurschap bovenaan de agenda te plaatsen.'
TNS NIPO Consult/Samsung Electronics Benelux-onderzoek Het onderzoek 'Het dilemma van intrapreneurschap. Hoogopgeleide werknemer wil méér ruimte voor ondernemerschap' is in opdracht van Samsung Electronics Benelux uitgevoerd onder 600 Nederlandse werknemers met een WO of HBO-opleiding. Er is zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek gedaan. De respondenten vertegenwoordigen een representatieve spreiding over sectoren en functiegroepen en werden gekozen uit het bedrijfsleven, overheid en non-profitorganisaties.
Het volledige onderzoek en persdossier kunt u downloaden via:
()
Samsung Electronics
Onder het motto 'The future is not to be predicted, but to be created' is Samsung Electronics uitgegroeid tot marktleider op vele gebieden. Variërend van monitoren en LCD-TV's tot mobiele telefoons en geheugenchips. Samsung is een van de snelst groeiende merken ter wereld van de afgelopen vijf jaar. Op dit moment staat Samsung op de 21ste positie van de ranglijst van de meest waardevolle merken in de