Melexis Microelectronic Integrated Systems


Persbericht:

Melexis Business Outlook

Ieper, België ­ 19 januari 2009 te 07.00 uur CET.

In lijn met wat we reeds aankondigden in het vorige persbericht van 26 november 2008, verwachten we dat de Q4/08 verkopen rond de 33.5 miljoen EUR zullen liggen.

De terugval in verkopen in Q4/08 en de verwachte verderzetting van deze trend in Q1/09 houdt meer verband met industriële dynamiek dan met vraag en aanbod. Neem als voorbeeld een autodealer die maandelijks gemiddeld 10 auto's bestelt met een levertermijn van 3 maanden en daardoor dus 30 auto's op een doorlopend order heeft staan. Deze autodealer kan dat aantal auto's nu teruggebracht hebben van 30 naar 25. Dat is dus een terugval in de bestellingen van 50% op 1 maand tijd. Als gevolg hiervan reageren de autoproducenten en hun respectievelijke leveranciers. Op hun beurt hebben ook zij hun voorraad verminderd door minder te bestellen bij de volgende partij in de supply chain gedurende de voorbije 3 maanden. Hoeveel vertegenwoordigt deze voorraadvermindering? Een halve maand bij de car dealer? Een volledige maand bij de autoproducenten? Meer dan een maand bij de verschillende leveranciers van de automobielindustrie? Stel dat, in het slechtste geval, de opeenstapeling van al deze correcties 3 maanden zou bedragen. Dan resulteert dit in nul verkopen gedurende een volledig kwartaal, enkel en alleen als gevolg van een vermindering in voorraden. Zelfs indien het aantal auto's dat aan de klanten wordt verkocht onveranderd blijft. De vermindering die we zagen tijdens het vierde kwartaal bedraagt 1 maand (ongeveer 30%). Vanuit de huidige vooruitzichten zal ook in Q1/09 dit effect zich verder doorzetten omdat het ondernemersvertrouwen momenteel pessimistisch is. Wij verwachten dat het totale supply chain effect 2 maanden zal bedragen. Deze voorraadcorrecties zijn de belangrijkste oorzaak van de lagere verkopen van componenten aan de automobielsector eerder dan een zuivere terugval in de verkoop van auto's aan de consument.

Het totale aantal registraties van nieuwe personenvoertuigen in 2008 in Europa kende een daling van 7.8% ten opzichte van 2007. In Duitsland zagen we tijdens 2008 slechts een daling van 1.8% en in België zelfs een stijging met 2.1%. De wereldwijde verkopen voor FY2008 voor BMW en Renault verminderden respectievelijk met 4.3% en 4.2% in vergelijking met FY2007. Mercedes-Benz deed het beter met slechts een terugval van 2.3% ten op zichte van het vorige jaar, terwijl Audi zelfs een verbetering van 4.1% liet noteren. Dat zijn geen dramatische cijfers. Overige positieve factoren die de automobielindustrie en de consumentenuitgaven positief kunnen beïnvloeden zijn de vervangingscyclus, de dalende olieprijzen, de terugkeer van het krediet dankzij de overheidsgaranties en de vooruitzichten op de stimulerende overheidsmaatregelen voor de economie.

Teneinde onze uitgaven aan te passen aan de huidige situatie heeft het management in december de beslissing genomen om een globaal kostefficiëntieprogramma op te starten dat het volgende zal omvatten:
· Een globale personeelsvermindering van 10% ten opzichte van 30 september 2008. Het grootste deel hiervan zal gerealiseerd worden in HY1/09.
· Een sluiting van de productie gedurende 2 weken in Q1/09 en de mogelijkheid tot een 6 maand durende werktijdvermindering met 30% vanaf week 7 in de fabriek van Erfurt ( dergelijke plannen hebben we momenteel noch voor de overige 2 productie-units, noch voor welke andere vestiging dan ook.)

· De verderzetting en versnelling van de efficientie-verhogende & optimalisatieprogramma's die reeds in 2008 opgestart waren.

· Een nieuwe herziening en stroomlijning van onze kostenstructuur. De overeenstemmende herstructureringskosten zullen niet meer dan 1 miljoen EUR bedragen en zullen voorzien worden tijdens Q4/08. De eerste resultaten van deze acties zullen zichtbaar worden tijdens het eerste kwartaal van 2009. Eens alles volledig geïmplementeerd is zal dit leiden tot een duurzame kostenbesparing van 4 miljoen EUR op jaarbasis.

Rudi De Winter, CEO van Melexis, verklaart:
"De innovatieve technologie en producten van Melexis zijn uitermate geschikt voor de groene auto's waarop de automobielindustrie op dit moment zijn focus moet richten. We staan klaar om nu de voordelen te plukken van het O&O werk dat we op dat terrein hebben verricht gedurende de laatste jaren. Continue ontwikkeling en innovatie zullen een belangrijke rol spelen in het globale, economische herstel."


1 Melexis Financial Press Release gereglementeerde informatie





Françoise Chombar, CEO van Melexis, voegt hieraan toe: " We hebben snel gereageerd op de economische daling en tegelijkertijd bereiden we ons voor op het herstel. We staan ook klaar om op een flexibele manier op alle mogelijke veranderingen in te spelen. De acties die we hebben genomen tijdens Q4/08 en die we zullen verderzetten in de eerste maanden van 2009, werden vastgelegd en zullen uitgevoerd worden, rekening houdende met onze bedrijfswaarden. Deze acties zijn voor 100% in lijn met onze lange termijn strategie."

Financiële kalender

· Publicatie van de 2008 jaarresultaten op 12 februari 2009.

De persmededeling zal ook besproken worden tijdens een conference call op maandag 19 januari 2009 om 17 uur CET. Om deel te nemen aan de conference call, moet u zich eerst inschrijven via deze link: https://eventreg1.conferencing.com/webportal3/reg.html?Acc=539646&Conf=163483 . Na inschrijving krijgt u een conference call nummer, een user pincode, een conference pincode en instructies om deel te nemen aan de conference call. Omwille van veiligheidsredenen wordt gevraagd dat elke deelnemer aan de conference call zich individueel zou inschrijven.

U kan deze conference call nog tot 26 januari 2009 herbeluisteren. Hiervoor belt u +32 2 290 17 05 en gebruikt u de toegangscode 821972.

Voor meer informatie kan u volgende persoon contacteren:

Karen van Griensven
CFO Melexis NV
Tel: +32 13 67 07 79
Fax: +32 13 67 21 34
Email: kvg@melexis.com

De firma
Melexis Microelectronic Integrated Systems N.V. (Euronext Brussels: MELE) is een mixed signal (analog en digital) halfgeleiderproducent. Onze kerncompetentie in het leveren van ICs voor auto-ektronica ondersteunt de expansie in Applicatiespecifieke Standaardproducten (ASSPs) voor toepassingen in industriële en consumentenelektronica. Melexis vervult enthousiast zijn rol als componentleverancier wiens innovaties, hoewel fysiek klein, een sleutelelement zijn in bijna elk systeem van onze klant. Bij Melexis geloven we dat "Small things make a big difference". Melexis' productenportefeuille omvat sensor, communicatie en actuator ICs en Appliciation Specific Integrated Circuits (ASICs). Meer informatie over Melexis is te vinden op http://www.melexis.com.

Disclaimer
Met uitzondering van die verklaringen die de historische resultaten van de firma weergeven, zijn de gemaakte verklaringen toekomstgericht.
De huidige resultaten kunnen fysisch verschillen van deze opgenomen in de toekomstgerichte verklaringen. Factoren die de oorzaak zouden kunnen zijn van eventuele verschillen met de verwachtingen, zijn o.a.: veranderlijkheid in vraag en aanbod die de inkomsten en de marktprijzen beïnvloeden, prijs en beschikbaarheid van siliciumgieterij, capaciteit voor onderaanbestedingscontracten voor assemblage en test om de financiële doelen en/of eisen voor reservevoorraden te bereiken risico's en oponthoud geassocieerd met het naar voor brengen van nieuwe productiecapaciteit of met leveringen van onderaannemers, timing en de marktaanvaarding van nieuwe producten, verhoogde onkosten die verbonden zijn aan introductie van nieuwe producten die kan resulteren in vertragingen of mislukking om bij te dragen in de inkomsten en winsten de bekwaamheid van de firma om zijn klant- en verkoperbasis te behouden en vertragen in en/of het onvermogen om het toegevoegde kapitaal te verhogen. In het geval er verschillen zijn in deze versie en de Engelse versie, moet de Engelse versie aangehouden worden.


2 Melexis Financial Press Release gereglementeerde informatie






---- --