1 1
> Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
Aan Plesmanweg 1-6
de voorzitter van de Tweede Kamer 2597 JG Den Haag
der Staten-Generaal Postbus 20901
2500 EX Den Haag
Binnenhof 4 T 070 351 6171
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGLM-2008/2591
Uw kenmerk
---
Datum 19 januari 2009
Bijlage(n)
Onderwerp Verslag Transportraad 9 december 2008 -
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen, mede namens de Staatssecretaris van Verkeer en
Waterstaat, het verslag van de Transportraad van 9 december 2008. De volgende
Transportraad zal plaatsvinden op 30 maart 2009.
Tevens geef ik hierbij invulling aan mijn toezeggingen, zoals gedaan tijdens het
AO Transportraad van 2 december 2008, u te informeren over de lopende
infractieprocedures op het terrein van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Verslag Transportraad 9 december 2008
Het onderwerp waar de meeste aandacht naar uitging tijdens de Transportraad
was het voorstel tot herziening van de Eurovignetrichtlijn. Kort voor de
Transportraad had het Franse Voorzitterschap besloten om niet meer te streven
naar een algemene oriëntatie maar slechts een voortgangsrapportage te
agenderen. Veel lidstaten maakten van de gelegenheid gebruik om hun standpunt
uiteen te zetten. Een aantal knelpunten kwam hierbij naar voren.
· Toepassingsbereik op het gehele wegennet;
· De positie van perifere landen;
· Externe kosten van congestie als heffingsgrondslag;
· Differentiatieruimte binnen de infrastructuurheffing;
· Oormerken van de opbrengsten.
Ik heb in mijn interventie verwelkomd dat de Raad, gezien de complexiteit van
het dossier, niet werd geforceerd een beslissing te nemen.
Ik heb aangegeven dat Nederland kan instemmen met het scheppen van de
mogelijkheid om de externe kosten van luchtverontreiniging en geluidhinder door
te berekenen maar grote moeite heeft met het opnemen van de externe kosten
van congestie. Voorts heb ik benadrukt dat het voorstel voldoende ruimte dient te
bieden voor spreiding van het tarief naar tijd en plaats. Nederland wenst derhalve
meer differentiatieruimte van de infrastructuurheffing dan thans het geval is.
Tenslotte heb ik het belang onderstreept van het terugdringen van de CO2-
uitstoot door het wegvervoer. Ik heb aangegeven te kunnen aanvaarden dat dit
niet via dit voorstel zou gaan, omdat daar de noodzakelijke classificatie voor
ontbreekt. Ik heb daarbij echter benadrukt dat de Commissie spoedig met nadere
a
Pagina 1 van 3
voorstellen moet komen om CO2-uitstoot binnen het wegvervoer terug te Datum
dringen. De Europees Commissie komt naar verwachting met een voorstel waarin -
een link gelegd wordt tussen de accijns en CO2-uitstoot. Verder heb ik de Ons kenmerk
Commissie gevraagd om samen met de fabrikanten te onderzoeken op welke VENW/DGLM-2008/2591
wijze een CO2-classificatie voor vrachtwagens vorm gegeven zou kunnen worden.
Onder Tsjechisch Voorzitterschap (in de eerste helft van 2009) zal verder worden
gesproken over het voorstel tot herziening van de Eurovignetrichtlijn.
Op het gebied van luchtvaart werd een aantal besluiten genomen. De Raad
bereikte overeenstemming over het voorstel tot herziening van de Single
European Sky (SES) wetgeving. De formalisering van deze overeenstemming zal
plaatsvinden nadat Spanje en Verenigd Koninkrijk een nog ontbrekende
tekstpassage over Gibraltar hebben uitgewerkt. Met deze herziening wordt de
integratie van het Europese luchtruim verder verbeterd. Onder meer is
afgesproken dat de zogenaamde functionele luchtruimblokken (FAB's) in 2012
geïmplementeerd dienen te zijn. Door de opdeling van het Europese luchtruim te
verminderen, kunnen vliegtuigen kortere routes kiezen, wat veiliger, efficiënter en
milieuvriendelijker is.
Een partiële algemene oriëntatie werd bereikt op het voorstel tot uitbreiding van
de bevoegdheden van EASA (het Europese agentschap voor de
luchtvaartveiligheid). Het voorstel heeft tot doel de veiligheidsvoorwaarden voor
de luchtverkeersleiding en de inrichting van luchthavens te harmoniseren. In het
nu bereikte partiële akkoord is overeenstemming bereikt over de
veiligheidsvoorwaarden voor de luchtverkeersleiding. Onder Tsjechisch
Voorzitterschap zal verder worden gesproken over de veiligheidsvoorwaarden
voor de inrichting van luchthavens.
Zonder interventies werden de onderhandelingsmandaten voor de totstandkoming
van brede luchtvaartakkoorden met Tunesië en Algerije aangenomen.
Het voorstel voor een richtlijn inzake grensoverschrijdende handhaving
verkeersveiligheid stond slechts geagendeerd als een voortgangsrapportage. Ik
heb het aankomende Tsjechisch Voorzitterschap opgeroepen om snel tot een
oplossing te komen op dit dossier, waarover al een tijd wordt onderhandeld.
Raadsconclusies zijn aangenomen over het pakket duurzaam vervoer. Deze
Raadsconclusies lagen reeds voor aan de Transportraad van 9 oktober. De
lidstaten die toen niet konden instemmen, konden nu, na een beperkt aantal
kleine wijzigingen in de tekst, wel instemmen.
Tenslotte is de Raadsresolutie inzake een Europees LRIT-datacentrum
aangenomen. LRIT is een wereldwijd identificatie-en lokalisatiesysteem voor de
zeescheepvaart. Dit datacentrum dient voor 30 juni 2009 in werking te treden,
overeenkomstig de onlangs in IMO overeengekomen overgangsperiode.
Onder agendapunt "diversen" werd onder meer door de Europese Commissie
gemeld dat er een luchtvaartovereenkomst was bereikt met Canada. De formele
ondertekening van deze overeenkomst zal naar verwachting plaatsvinden onder
het Tsjechisch Voorzitterschap.
Pagina 2 van 3
Toezegging Datum
Ik heb u tijdens het AO van 2 december 2008 toegezegd nadere informatie te -
versturen over de lopende infractieprocedures op het terrein van het Ministerie Ons kenmerk
van Verkeer en Waterstaat. Momenteel lopen er voor VenW vier VENW/DGLM-2008/2591
infractieprocedures. Dit is een afname vergeleken met voorgaande perioden.
De lopende infractieprocedures kennen verschillende oorzaken. Eén
infractieprocedure heeft betrekking op te late implementatie van een richtlijn. Het
gaat hierbij om richtlijn 2006/40/EG betreffende klimaatregelingsapparatuur. De
implementatie van deze richtlijn is inmiddels afgerond en de infractieprocedure
zal waarschijnlijk snel afgesloten worden. Een andere procedure is gestart in
verband met vragen van de Europese Commissie over de jaarlijkse verslaglegging
over het aantal zwemlocaties in Nederland. In augustus 2006 heeft VenW
daarover vragen beantwoord en sindsdien is van de Europese Commissie niets
meer vernomen. De derde infractieprocedure heeft ook betrekking op zwemwater.
Deze procedure richt zich op het niet voldoen aan de rapportageverplichting die is
opgenomen in een richtlijn over zwemwater. Deze richtlijn, waarvoor het
ministerie van VROM eerstverantwoordelijk is, is echter te laat geïmplementeerd,
waardoor rapportage door VenW nog niet mogelijk was. De laatste procedure
betreft het onderwerp arbeidstijden in het wegvervoer. Er bestaat een verschil
van inzicht met de Europese Commissie over de invulling van de gestelde norm
voor een 48-urige werkweek. Momenteel vindt hierover overleg plaats met de
Europese Commissie.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat