Persbericht
0901.161
Den Haag, maandag 19 januari 2009
Tram rijdt zonder bovenleiding door opgeslagen remenergie
Trams kunnen nu delen van een traject rijden zonder bovenleiding door
remenergie te gebruiken die is opgeslagen in een zogeheten
ultracondensator aan boord van de tram. Siemens ontwikkelde deze
nieuwe vinding, die op een vergelijkbare manier werkt als de
supercondensator in hybride autos. De nieuwe ultracondensator maakt
dat een tram dertig procent minder energie verbruikt, waardoor de
uitstoot van C02 sterk vermindert.
Vervoersbedrijven willen hun trams op meer plekken laten rijden zonder
bovenleiding. Bijvoorbeeld in een historische omgeving of op plaatsen
waar het kostbaar of bouwkundig moeilijk is om een bovenleiding aan te
leggen. Daarnaast willen vervoersbedrijven het milieu zo min mogelijk
belasten door het energieverbruik van hun materieel te verminderen. De
ultracondensator met de naam Double Layer Capacitor (DLC) vormt het
hart van het Siemens Hybrid Energy Storage (HES) systeem, dat nu
voorziet in deze sterk groeiende behoefte.
Wanneer een tram afremt ontstaat energie die normaal verdwijnt in de
vorm van warmte. Deze energie wordt binnen 30 seconden opgeslagen in
de ultracondensators. De tram gebruikt deze opgeslagen remenergie bij
het optrekken, waarvoor een krachtige stroomstoot nodig is om het
voertuig in beweging te brengen. Juist hiervoor zijn de
ultracondensators heel geschikt. De zware oplaadbare batterijen aan
boord van een tram kunnen zon extreme piekvraag niet aan. Zij zorgen
er alleen voor dat de tram op snelheid blijft na het optrekken en dat
de airconditioning en besturingselektronica blijven werken.
Ultracondensatoren leveren duizenden keren meer vermogen dan
batterijen en zijn bovendien miljoenen keren geheel te laden en te
ontladen. Bij een batterij kan dit slechts een paar duizend keer. De
toepassing van zeer poreus koolstof in de ultracondensatoren maakt dat
de energie die per kilogram kan worden opgeslagen in een
ultracondensator is toegenomen. In Nederland introduceert Siemens haar
nieuwe vinding op de vakbeurs Rail-Tech Europe, die wordt gehouden van
31 maart tot en met 1 april 2009 in de Jaarbeurs te Utrecht.
Siemens