Vrije Universiteit Amsterdam

Persbericht
19-12-2008

Onderzoek naar audiovisuele communicatie in opdracht Leerstoel Beeld en Geluid aan de Vrije Universiteit

Voor het eerst komt er een leerstoel van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Nederland. Sinds december bekleedt Bert Hogenkamp deze bij de opleiding Algemene Cultuurwetenschappen (ACW) aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Doel van de leerstoel Beeld en Geluid is de studie van audiovisuele communicatie die in opdracht plaatsvindt. Dit kunnen spots voor bedrijfsleven (Ster, IP) of overheid (Postbus 51) zijn, bedrijfsfilms bestemd voor `een groot publiek' of presentaties op beurzen. De laatste jaren zijn hier instore media en internet visuals bijgekomen.

Opdrachten vormen de kurk waarop de audiovisuele sector in Nederland drijft. Dat was al zo in de jaren na de Tweede Wereldoorlog, de tijd van Bert Haanstra en Herman van der Horst. Maar ook nu verdienen gelauwerde filmmakers als Oscarwinnaar Mike van Diem hun boterham met communicatie in opdracht.

Dit kunnen spots voor bedrijfsleven (Ster, IP) of overheid (Postbus 51) zijn, bedrijfsfilms bestemd voor `een groot publiek', presentaties op beurzen voor potentiële afnemers of voor werknemers binnen het bedrijf. De laatste jaren zijn hier instore media en internet visuals bijgekomen.

Beeld en Geluid heeft een groot aantal van dergelijke producties in zijn collectie. Het behoort tot de cultuurhistorische taak van het instituut hiervan een representatief overzicht te kunnen presenteren. In het kader van de leerstoel zal Bert Hogenkamp onderzoek doen naar de (historische) context van deze vormen van audiovisuele communicatie. Ook de esthetische en communicatieve aspecten van de audiovisuele opdrachtproducties komen in het onderzoek aan bod. In een tentoonstelling en een publicatie worden de resultaten gepresenteerd.

Prof.dr. Bert Hogenkamp (1959) is benoemd tot leerstoelhouder. Hij is al ruim 20 jaar als mediahistoricus verbonden aan Beeld en Geluid. Van 1998-2008 was hij als bijzonder hoogleraar werkzaam aan de Universiteit Utrecht en heeft hij veel ervaring opgedaan op het gebied van academisch onderwijs en onderzoek. Vijf jaar lang zal hij een dag in de week invulling geven aan onderzoek, onderwijs en publicitaire activiteiten in het kader van de leerstoel.

In 2002 werd door NWO een programmasubsidie toegekend aan het door hem





geleide onderzoek `Cinema, modern life and cultural identity, 1896-1940', waarin de moeizame acceptatie van film en bioscoop binnen de Nederlandse samenleving centraal stond.
Hogenkamp organiseerde filmprogramma's voor de Kurzfilmtage Oberhausen, het IDFA en het Nederlands Filmfestival. Ook is hij verantwoordelijk voor de samenstelling van Tijdsbeeld Nederland, een serie dvd-boxen met historische documentaires.

Hogenkamp heeft diverse redactionele en bestuursfuncties vervuld, o.a. bij het Tijdschrift voor Mediageschiedenis en de Dutch Documentary and Independent Filmmakers Association (DIFA). Momenteel is hij o.a. voorzitter van de stichting Studio Nieuwe Gronden en maakt deel uit van de redactie van het internationale wetenschappelijke tijdschrift Studies in Documentary Film.