Vrije Universiteit Amsterdam
Persbericht
19-12-2008
Onderzoek naar audiovisuele communicatie in opdracht
Leerstoel Beeld en Geluid aan de Vrije Universiteit
Voor het eerst komt er een leerstoel van het Nederlands Instituut voor Beeld en
Geluid in Nederland. Sinds december bekleedt Bert Hogenkamp deze bij de
opleiding Algemene Cultuurwetenschappen (ACW) aan de Vrije Universiteit
Amsterdam. Doel van de leerstoel Beeld en Geluid is de studie van audiovisuele
communicatie die in opdracht plaatsvindt. Dit kunnen spots voor bedrijfsleven (Ster,
IP) of overheid (Postbus 51) zijn, bedrijfsfilms bestemd voor `een groot publiek' of
presentaties op beurzen. De laatste jaren zijn hier instore media en internet visuals
bijgekomen.
Opdrachten vormen de kurk waarop de audiovisuele sector in Nederland drijft. Dat
was al zo in de jaren na de Tweede Wereldoorlog, de tijd van Bert Haanstra en
Herman van der Horst. Maar ook nu verdienen gelauwerde filmmakers als
Oscarwinnaar Mike van Diem hun boterham met communicatie in opdracht.
Dit kunnen spots voor bedrijfsleven (Ster, IP) of overheid (Postbus 51) zijn,
bedrijfsfilms bestemd voor `een groot publiek', presentaties op beurzen voor
potentiële afnemers of voor werknemers binnen het bedrijf. De laatste jaren zijn
hier instore media en internet visuals bijgekomen.
Beeld en Geluid heeft een groot aantal van dergelijke producties in zijn collectie.
Het behoort tot de cultuurhistorische taak van het instituut hiervan een
representatief overzicht te kunnen presenteren. In het kader van de leerstoel zal
Bert Hogenkamp onderzoek doen naar de (historische) context van deze vormen
van audiovisuele communicatie. Ook de esthetische en communicatieve aspecten
van de audiovisuele opdrachtproducties komen in het onderzoek aan bod. In een
tentoonstelling en een publicatie worden de resultaten gepresenteerd.
Prof.dr. Bert Hogenkamp (1959) is benoemd tot leerstoelhouder. Hij is al ruim 20
jaar als mediahistoricus verbonden aan Beeld en Geluid. Van 1998-2008 was hij als
bijzonder hoogleraar werkzaam aan de Universiteit Utrecht en heeft hij veel
ervaring opgedaan op het gebied van academisch onderwijs en onderzoek. Vijf jaar
lang zal hij een dag in de week invulling geven aan onderzoek, onderwijs en
publicitaire activiteiten in het kader van de leerstoel.
In 2002 werd door NWO een programmasubsidie toegekend aan het door hem
geleide onderzoek `Cinema, modern life and cultural identity, 1896-1940', waarin de
moeizame acceptatie van film en bioscoop binnen de Nederlandse samenleving
centraal stond.
Hogenkamp organiseerde filmprogramma's voor de Kurzfilmtage Oberhausen, het
IDFA en het Nederlands Filmfestival. Ook is hij verantwoordelijk voor de
samenstelling van Tijdsbeeld Nederland, een serie dvd-boxen met historische
documentaires.
Hogenkamp heeft diverse redactionele en bestuursfuncties vervuld, o.a. bij het
Tijdschrift voor Mediageschiedenis en de Dutch Documentary and Independent
Filmmakers Association (DIFA). Momenteel is hij o.a. voorzitter van de stichting
Studio Nieuwe Gronden en maakt deel uit van de redactie van het internationale
wetenschappelijke tijdschrift Studies in Documentary Film.