ConsuWijzer waardevolle bron van signalen
19/01/2009 14:16
Consumentenautoriteit
In 2008 is ConsuWijzer een waardevolle bron van signalen geweest. Steeds meer consumenten weten de weg naar het loket te vinden. Zij stellen hun vragen en melden hun problemen met aanbieders en verkopers. Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken: "Bij ConsuWijzer krijgt de consument gratis en onafhankelijk advies hoe hij zelf zijn probleem kan oplossen. Zo'n melding helpt bovendien de toezichthouders om concrete acties te kunnen ondernemen, zoals tegen misbruik via dure betaalnummers of misleidende aanbiedingen."
In 2008 is de website van ConsuWijzer ruim een miljoen maal bezocht (1.050.000 keer) en hebben ruim 90.000 consumenten via telefoon of mail praktisch advies op maat ontvangen. Deze consumenten lieten ook informatie achter over waar het in de markt mis gaat. Deze signalen zijn voor de drie toezichthouders achter het loket - de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) - van groot belang. Zij kunnen op basis van deze signalen problemen aanpakken die grote groepen consumenten raken.
Om ConsuWijzer nóg beter bekend te maken start vandaag een campagne via radio en tv onder het motto: 'ConsuWijzer: dan weet je waar je recht op hebt!'. In de campagne staat de achtjarige Bas centraal die met zijn kapotte speelgoedauto teruggaat naar de winkel en, dankzij de informatie van ConsuWijzer, krijgt waar hij recht op heeft.
Signaalfunctie
Voorbeelden van zaken die in 2008 zijn aangepakt op basis van signalen bij ConsuWijzer:
- Op basis van signalen over problemen met garantiekwesties heeft de Consumentenautoriteit de garantiepraktijken van elektronicazaken onder de loep genomen. Hierdoor heeft een keten van computerwinkels toegezegd haar garantiepraktijk aan te passen.
- Op basis van klachten bij ConsuWijzer heeft OPTA twee 0900-nummers ingetrokken op verdenking van misbruik. Daarnaast heeft OPTA in 2008 68 nummerhouders van 0900-nummers een waarschuwing gestuurd omdat zij niet het verplichte maximumtarief meldden, deels dankzij consumentenklachten.
- ConsuWijzer krijgt veel vragen over energiebedrijven. De NMa heeft daarom in november de EnergieWijzer op ConsuWijzer geïntroduceerd. Met deze inzichtelijke informatie kan de consument een bewustere keuze kan maken tussen de verschillende aanbieders.
ConsuWijzer-weetjes
De top vijf van vragen en klachten bij ConsuWijzer in 2008 is:
1. garantie & conformiteit (het recht op een goed product)
2. klantenwerving en overstappen bij energiebedrijven
3. idem bij telecombedrijven
4. onduidelijke energienota's
5. SMS-diensten (zoals ringtones)
De top 10 van onderwerpen op de website die het meest worden geraadpleegd:
1. voorbeeldbrieven
2. SMS-diensten
3. EnergieWijzer
4. garantie & conformiteit
5. energierekeningen
6. telemarketing
7. energietarieven
8. online winkelen
9. keurmerken
10. oneerlijke handelspraktijken
http://www.consuwijzer.nl