Delhaize Groep


Delhaize Groep rapporteert streke eindejaarsverkopen met een opbrengstengroei van 10,3% in het vierde kwartaal 2008

Opbrengsten boekjaar 2008:


· Sterke opbrengstengroei met +5,6% aan ongewijzigde wisselkoersen, inclusief 53ste verkoopweek in de V.S.
· Opbrengsten aan de bovenkant van de verwachtingen van +3,0% tot +4,5% met een opbrengstengroei van +3,9% aan ongewijzigde wisselkoersen, exclusief 53ste verkoopweek en overnames
· Vergelijkbare omzetgroei met +2,5% in de V.S. en +2,2% in België
· Bevestiging van de vooruitzichten 2008 voor de stijging van de bedrijfswinst van nul tot 3% aan ongewijzigde wisselkoersen (excl. lasten voor de waardevermindering en winkelsluitingen bij Sweetbay, en de verkoop van de 4 winkels in Duitsland)

Opbrengsten vierde kwartaal 2008:


· Opbrengstengroei met +10,3% aan ongewijzigde wisselkoersen, inclusief 53ste verkoopweek en +4,4% zonder 53ste verkoopweek
· Aanhoudend sterke vergelijkbare omzetgroei met +2,9% in de V.S. en +2,7% in België, met bijzonder sterke eindejaarsresultaten bij alle uithangborden

Sterke plannen voor de ondersteuning van de opbrengsten, winstgevendheid en cashflows in 2009:


· Sterke generatie van cash door initiatieven die een positieve impact hebben van EUR 100 miljoen op onze kostenstructuur en verbeteringen in het werkkapitaal ter waarde van EUR 50 miljoen
· Belangrijk openingsprogramma van 71 tot 81 winkels tot een totaal van 2.744 tot 2.754 winkels eind 2009
· Geplande investeringen van EUR 600 miljoen tot EUR 620 miljoen
· Grondige herziening van de portfolio, leidend tot de sluiting van 7 verlieslatende Sweetbay-winkels en de geplande verkoop van 4 Duitse winkels, resulterend in een stijging van de bedrijfswinst met EUR 7 miljoen op jaarbasis en EUR 27,5 miljoen (waarvan EUR 20,4 miljoen niet-kaskosten) na belastingen aan lasten voor winkelsluitingen en waardeverminderingen in het vierde kwartaal van 2008

Reactie van de Afgevaardigd Bestuurder

Pierre-Olivier Beckers, Voorzitter van het Executief Comité en Afgevaardigd Bestuurder van Delhaize Groep, verklaarde: "Tijdens het vierde kwartaal hebben al onze Amerikaanse ondernemingen hun goede opbrengstendynamiek voortgezet. De eindejaarsresultaten in het bijzonder waren sterk en de tendens in het aantal transacties was opnieuw positief in vergelijking met de twee voorgaande kwartalen. Immers, terwijl de consument in de V.S. op zijn hoede bleef, reageerden wij met talrijke verkoopinitiatieven zoals de ontwikkeling van ons huismerk en sterke eindejaarsmerchandising en -promoties, die resulteerden in een goede dynamiek van de opbrengsten. De opbrengsten van Delhaize België groeiden in het vierde kwartaal als gevolg van het groter aantal klantenbezoeken en een voortdurend verbeterende tendens van het marktaandeel. Griekenland plukte de vruchten van de conversie van de Plus Hellas winkels naar het Alfa-Beta-uithangbord. Als gevolg van de uitstekende opbrengsten van het vierde kwartaal, de brutomarge ondersteund door de hogere opbrengsten van de huismerkproducten en de voortdurende kostencontrole, bevestigen wij onze winstvooruitzichten voor 2008."

"Ondanks het onzekere economisch klimaat vertrouwen wij erop dat onze talrijke initiatieven in 2009 hun vruchten zullen blijven afwerpen. We zullen ons in het bijzonder toespitsen op ons aanbod huismerkproducten en op onze prijscompetitiviteit. Om onze opbrengstengroei, onze winstgevendheid en onze cashflows te ondersteunen, hebben wij voor 2009 initiatieven gepland die een positieve impact van EUR 100 miljoen zullen hebben op onze kostenstructuur. We plannen eveneens om deze besparingen gedeeltelijk in prijzen te investeren. Daarnaast zullen wij gedisciplineerd te werk gaan door de investeringen te verminderen en door EUR 50 miljoen aan verbeteringen in het werkkapitaal te genereren. Onze beslissing om een aantal Sweetbay-winkels en onze 4 Duitse winkels te sluiten zal een positieve invloed hebben op onze verdere winstgevendheid. Dankzij al deze initiatieven zou Delhaize Groep als een nog sterkere onderneming uit deze moeilijke economische tijden moeten komen."

Opbrengsten boekjaar 2008

In 2008 boekte Delhaize Groep voor EUR 19,0 miljard aan opbrengsten, inclusief de 53ste verkoopweek in de V.S. Dit betekent een stijging met 5,6% aan ongewijzigde wisselkoersen, of 0,4% aan actuele wisselkoersen, als gevolg van de verzwakking van de U.S. dollar met 6,8% tegenover de euro in vergelijking met 2007. Zonder de 53ste week in de V.S. groeiden de opbrengsten met 4,1% aan ongewijzigde wisselkoersen, en daalden ze met 0,9% aan actuele wisselkoersen.

De organische groei van de opbrengsten van Delhaize Groep bleef sterk en bedroeg 4,2% in 2008 als gevolg van:
· de herhaalde sterke opbrengstendynamiek in al onze Amerikaanse ondernemingen, die leidde tot een sterke vergelijkbare omzetgroei van 2,5% in de V.S.
· de opbrengstengroei met 1,4% bij Delhaize België in 2008, negatief beïnvloed door de verkoop van Di maar ondersteund door een vergelijkbare omzetgroei met 2,2%; en
· de aanhoudend sterke prestatie van Alfa-Beta in Griekenland met een opbrengstengroei met 13,8% in 2008 (10,7% zonder de overname van Plus Hellas), bovenop een reeds zeer sterke groei met 13,9% in 2007.

De 53 verkoopweken in de V.S. in 2008 tegenover 52 weken in 2007 resulteerden in een positieve bijdrage van EUR 258,1 miljoen (USD 379,6 miljoen) aan de opbrengsten.

Delhaize Groep beëindigde 2008 met een verkoopnetwerk van 2.673 winkels. Dit betekent een toename met 128 winkels tegenover 2007.

Opbrengsten vierde kwartaal 2008

In het vierde kwartaal van 2008 groeiden de opbrengsten van Delhaize Groep, inclusief de 53ste verkoopweek, met 15,8% aan actuele wisselkoersen en met 10,3% aan ongewijzigde wisselkoersen. De U.S. dollar steeg met 9,9% tegenover de euro in het vierde kwartaal van 2008. Zonder de 53ste verkoopweek in de V.S. groeiden de opbrengsten met 10,3% aan actuele wisselkoersen en met 4,4% aan ongewijzigde wisselkoersen.

De organische opbrengstengroei bedroeg 3,9%, ondersteund door de sterke vergelijkbare omzetgroei met 2,9% in de V.S. en 2,7% in België. De opbrengstengroei in Griekenland was opnieuw zeer sterk met een stijging van 12,7% in het vierde kwartaal, terwijl het segment Rest van de Wereld met 37,9% aan ongewijzigde wisselkoersen zijn beste kwartaalopbrengstengroei ooit boekte.

De 14 verkoopweken in de V.S. in het vierde kwartaal van 2008 tegenover 13 weken vorig jaar, resulteerden in een positieve bijdrage van EUR 258,1 miljoen (USD 379,6 miljoen) aan de opbrengsten.

SEGMENTRAPPORTERING: OPBRENGSTEN (niet-geauditeerd)


· In 2008 genereerden de Amerikaanse activiteiten USD 19,2 miljard (EUR 13,1 miljard) aan opbrengsten, een stijging met 5,9% tegenover 2007 in lokale munteenheid. Zonder de 53ste verkoopweek bedroegen de opbrengsten USD 18,9 miljard (EUR 12,8 miljard), een stijging met 3,8% tegenover 2007. De vergelijkbare omzetgroei steeg met 2,5% in 2008, ondersteund door een sterke groei bij de drie Amerikaanse ondernemingen, in het bijzonder Sweetbay, dat tijdens het jaar de hoogste vergelijkbare omzet in de V.S. boekte.

In het vierde kwartaal van 2008 bedroeg de bijdrage van Amerikaanse ondernemingen USD 5,2 miljard (EUR 3,8 miljard), een stijging met 12,2% tegenover 2007. Zonder de 53ste verkoopweek bedroegen de opbrengsten USD 4,8 miljard (EUR 3,6 miljard), een stijging met 3,9%. De vergelijkbare omzet was opnieuw sterk en groeide met 2,9%, ondanks de vergelijking met een sterke groei van 3,8% vorig jaar, de sterkste opbrengstengroei gerealiseerd bij Food Lion dit kwartaal.

De opbrengsten van het vierde kwartaal werden ondersteund door een dynamische opbrengstengroei bij onze drie Amerikaanse ondernemingen. Het aantal transacties was positief bij Food Lion en Sweetbay en stabiel bij Hannaford en dit betekent een duidelijke ommekeer van de negatieve tendens in de 2 voorgaande kwartalen. De verkoop van huismerkproducten bleef toenemen en bedroeg 19,2% van de verkopen bij Food Lion. Bij Food Lion startten deze zomer prijsinvesteringen en het marktvernieuwingsprogramma bleef eveneens haar vruchten afwerpen. Hannaford genoot van een versterkte prijspositie sinds het midden van het jaar. Bij Sweetbay bleef de opbrengstengroei van de meeste winkels sterk.

De eindejaarsverkopen waren uitstekend bij al onze Amerikaanse ondernemingen, met een groter aantal transacties tegenover vorig jaar, hetgeen zich vertaalde in een sterke prestatie gezien de huidige economische omstandigheden. Bovendien droeg de 53ste verkoopweek een bijkomende USD 379,6 miljoen bij aan de opbrengsten.

Voor het boekjaar genoten onze Amerikaanse ondernemingen van de aanhoudend positieve impact van initiatieven zoals:
· bij Food Lion, toenemende promotie- en prijsinitiatieven, het uitgebreide klantensegmentatiewerk en vier marktvernieuwingen;
· bij Hannaford, het voedingsinformatiesysteem Guiding Stars en voortdurende prijsinvesteringen;
· bij Sweetbay, voortdurende prijsinvesteringen die leidden tot een verbeterde prijsrealiteit en -perceptie, en belangrijke wijzigingen in het assortiment waardoor de winkels zich beter aanpassen aan de lokale behoeftes. Bovendien werd de opbrengstendynamiek in onze drie Amerikaanse ondernemingen ondersteund door de succesvolle introductie van ons drieledig huismerkprogramma. Dit programma zal verder ontwikkeld worden in 2009 en de komende jaren.

Delhaize Groep beëindigde het jaar 2008 met 1.594 supermarkten in de V.S. In de loop van 2008 openden wij 37 nieuwe winkels in de V.S. De onderneming sloot eveneens 6 winkels die geherlokaliseerd werden en 7 andere winkels. Dit resulteerde in een netto toename met 24 winkels, 3 netto openingen meer dan in 2007.

Bovendien heropende Delhaize Groep in 2008 161 supermarkten in de V.S. na vernieuwings- of uitbreidingswerken. Hieronder telt men 101 Food Lion vernieuwingen in de volgende markten: Wilmington, North Carolina; Richmond, Virginia; Charlottesville, Virginia; en Savannah, Georgia. Daarnaast waren er 50 bijkomende winkelvernieuwingen bij Food Lion, 8 bij Hannaford en 2 bij Sweetbay.

In 2009 plant Delhaize Groep de opening van 38 tot 43 nieuwe supermarkten in de V.S., waaronder 30 tot 35 Food Lion winkels onder de uithangborden Food Lion, Bottom Dollar, Bloom en Harveys (tegenover 30 in 2008), 5 Hannaford-winkels (tegenover 3 in 2008) en 3 Sweetbay-winkels (4 in 2008). Bovendien voorziet de Groep de sluiting van ongeveer 27 winkels, waaronder 7 verlieslatende Sweetbay winkels, 7 winkels die geherlokaliseerd zullen worden (6 Food Lion-winkels en 1 Hannaford-winkel) en 13 andere winkels. Dit zal resulteren in een netto toename met ongeveer 11 tot 16 winkels tot een totaal van 1.605 tot 1.610 winkels eind 2009.

In 2009 zullen 52 Amerikaanse winkels vernieuwd worden, waaronder 43 winkels in het kader van het markt- en winkelvernieuwingsprogramma van Food Lion. Food Lion voorziet 2 marktvernieuwingen in 2009: Daytona, Florida, en Columbia, South Carolina.


· Delhaize België boekte EUR 4,4 miljard aan opbrengsten in 2008, een stijging met 1,4% tegenover 2007. De vergelijkbare omzet groeide met 2,2%, een verbetering tegenover de 1,6% in 2007. De totale opbrengstengroei werd negatief beïnvloed door de verkoop van de schoonheids- en verzorgingsketen Di op het einde van het tweede kwartaal van 2007 en de conversie van Cash Fresh-winkels naar Delhaize-uithangborden. Zonder deze twee elementen groeiden de opbrengsten van Delhaize België met 2,9% in 2008, voornamelijk als resultaat van het hoger aantal klantentransacties.

In het vierde kwartaal van 2008 bedroegen de opbrengsten van Delhaize België EUR 1,2 miljard, een stijging met 1,7% tegenover 2007. De opbrengsten werden beïnvloed door een nationale stakingsdag en een negatief kalendereffect. De vergelijkbare omzet, aangepast voor dit kalendereffect, groeide met 2,7%, sterk ondersteund door de activiteiten van onze aangeslotenen. Het aantal transacties bleef stijgen, ondersteund door de belangrijke prijs- en communicatie-initiatieven sinds het begin van het jaar. De prijsinvesteringen resulteerden in een interne voedingsinflatie die 240 basispunten lager ligt dan de externe voedingsinflatie. De eindejaarsverkopen waren uitstekend. De tendens van het marktaandeel bleef verbeteren, resulterend in een bijna stabiel marktaandeel in het vierde kwartaal, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

In 2008 werd het verkoopnetwerk van Delhaize België uitgebreid met 37 winkels (vergeleken met 27 in 2007) tot 775 op het einde van het jaar, waaronder 141 zelfuitgebate supermarken in België, 40 winkels in het Groothertogdom Luxemburg en 4 winkels in Duitsland. Bovendien werden in België 15 supermarkten vernieuwd in 2008.

In 2009 zal het verkoopnetwerk van Delhaize België uitgebreid worden met 29 tot 34 nieuwe winkels (25 tot 30 netto na de verkoop van 4 Duitse winkels), waaronder 1 zelfuitgebate supermarkt, tot een totaal van 800 tot 805 winkels eind 2009. Delhaize België plant in 2009 17 winkelvernieuwingen.


· In 2008 waren de prestaties van Alfa-Beta in Griekenland opnieuw heel sterk: de opbrengsten stegen met 13,8% tot EUR 1,3 miljard. Tijdens het vierde kwartaal van 2008 bedroegen de opbrengsten EUR 378,5 miljoen, 12,7% meer dan in het vierde kwartaal van 2007. Zonder de opbrengsten van de overgenomen Plus Hellas-winkels groeiden de opbrengsten voor het vierde kwartaal met 7,6% en voor het boekjaar met 10,7%.

De prestaties van Alfa-Beta waren de laatste jaren aanhoudend sterk dankzij de uitstekende vergelijkbare omzetgroei en de groei van haar winkelnetwerk. Sinds het midden van 2008 heeft Alfa-Beta haar prijsinvesteringen versterkt om de stijgende druk op de koopkracht van de consument tegemoet te komen. De sociale en politieke onrust in december had geen noemenswaardige invloed op onze activiteiten.

In 2008 werd het winkelnetwerk in Griekenland uitgebreid met 42 winkels (waaronder 29 overgenomen Plus Hellas-winkels) en op het einde van het jaar baatte Delhaize Groep er 201 winkels uit. In 2009 wordt een uitbreiding van het verkoopnetwerk van Alfa-Beta verwacht met 16 winkels, exclusief mogelijke overnames.


· In 2008 bedroegen de opbrengsten van het segment Rest van de wereld (Roemenië en Indonesië) EUR 201,6 miljoen, met een opmerkelijke stijging met 35,8% tegenover vorig jaar aan ongewijzigde wisselkoersen. Tijdens het vierde kwartaal stegen de opbrengsten met 37,9% aan ongewijzigde wisselkoersen, ondersteund door een sterke vergelijkbare omzetgroei, nieuwe winkelopeningen en de succesvolle conversie van La Fourmi-winkels, overgenomen op 1 september 2008.

Het verkoopnetwerk van de Rest van de wereld van Delhaize Groep omvatte 103 supermarkten op het einde van het jaar (40 in Roemenië en 63 in Indonesië), 25 meer dan in 2007, dankzij de 14 La Fourmi-winkels overgenomen in Roemenië en de snelle organische groei in beide landen. In 2009 verwacht Delhaize Groep een verdere uitbreiding van het verkoopnetwerk van het segment Rest van de wereld met 19 winkels tot een totaal van 122 winkels.

Vooruitzichten 2008

Delhaize Groep bevestigt de vooruitzichten voor het boekjaar 2008 zoals bijgewerkt op 18 juli 2008 en bevestigd op 6 november 2008 met de publicatie van de resultaten van het derde kwartaal 2008, en verwacht de volgende financiële resultaten aan ongewijzigde wisselkoersen (1 EUR = 1,3705 USD), zonder de 53ste verkoopweek in de V.S., de impact van de overname van Plus Hellas, de waardeverminderingslast op Delhaize Duitsland en de lasten verbonden aan de waardeverminderingen en winkelsluitingen bij Sweetbay (zie hieronder):


· Groei van de bedrijfswinst tussen 0,0% en 3,0%
· Groei van de nettowinst uit voortgezette activiteiten (incl. minderheidsbelangen) tussen 15% en 20%

Vooruitzichten 2009

Delhaize Groep heeft sterke plannen ontwikkeld om haar voortdurende groei en prestaties in 2009 te ondersteunen, ondanks de moeilijke economische omstandigheden. Wij zullen ons vooral toespitsen op het aanbieden van zeer aantrekkelijke alternatieven voor onze klanten, voornamelijk wat ons assortiment verse- en huismerkproducten betreft, en op zeer competitieve prijzen. Bovendien verwacht Delhaize Groep de uitbreiding van haar verkoopnetwerk met 71 tot 81 winkels, het tweede opeenvolgende jaar waarin een hoog aantal winkels geopend wordt. Dit zal resulteren in een totaal van 2.744 tot 2.754 winkels op het einde van het jaar.

Teneinde onze opbrengstengroei, winstgevendheid en cashflows in 2009 te ondersteunen, plant Delhaize Groep kostenbesparingen ten belope van EUR 100 miljoen en verbeteringen in het werkkapitaal ten belope van EUR 50 miljoen. Investeringen zullen EUR 600 tot EUR 620 miljoen bedragen (uitgezonderd leasing), waaronder ongeveer USD 580 tot USD 600 miljoen voor de Amerikaanse activiteiten (omgezet in EUR aan de gemiddelde wisselkoers van 2008 van 1 EUR = 1,4708 USD).

Als gevolg van een grondige herziening van haar activiteitenportfolio, heeft Delhaize Groep besloten om 7 verlieslatende Sweetbay-winkels in de komende weken te sluiten en de procedure voor de verkoop van onze 4 Duitste winkels te starten. De combinatie van beide beslissingen zal een positieve jaarlijkse impact hebben van ongeveer EUR 7 miljoen op de bedrijfswinst van Delhaize Groep, bovenop het kostenbesparingsplan van EUR 100 miljoen.

Terwijl de meeste Sweetbay-winkels aanzienlijk beter gepresteerd hebben sinds hun conversie en het prijsinvesteringsprogramma dat midden 2007 werd opgestart, bleven een handvol Sweetbay-winkels beduidend minder presteren met een te onzekere toekomst als gevolg. De last, vóór belasingen, voor de sluiting van deze winkels bedraagt ongeveer EUR 16,2 miljoen (EUR 10,3 miljoen na belastingen) of USD 23,8 miljoen (USD 15,1 miljoen na belastingen) en zal in het vierde kwartaal van 2008 geboekt worden, terwijl een waardevermindering (niet-kaskost) verbonden aan 19 andere Sweetbay-winkels van ongeveer EUR 14,5 miljoen (EUR 9,2 miljoen na belastingen) of USD 21,4 miljoen (USD 13,6 miljoen na belastingen) eveneens in de resultaten van het vierde kwartaal 2008 werd opgenomen.

Delhaize Groep heeft eveneens besloten om over te gaan tot de verkoop van haar 4 verlieslatende Duitse winkels die als test werden geopend sinds 2003. Bijgevolg zullen de resultaten van de Duitse activiteiten opgenomen worden in de resultaten van beëindigde activiteiten in de jaarrekening van 2008. In het vierde kwartaal van 2008 resulteert de geplande desinvestering in een waardeverminderingslast vóór belastingen van ongeveer EUR 8,0 miljoen (EUR 8,0 miljoen na belastingen) die in de resultaten van beëindigde activiteiten zullen worden opgenomen.

Op 12 maart 2009, bij de publicatie van haar jaarresultaten 2008, zal Delhaize Groep bijkomende vooruitzichten voor 2009 publiceren.