Ingezonden persbericht
- PERSBERICHT -
DE BALLEN
VANAF 16 JANUARI 2009 OP NICKELODEON
Unieke samenwerking tussen KNVB, Eredivisie, Stichting
Meer dan Voetbal en Nickelodeon
Amsterdam, 17 december 2008
Op vrijdag 16 januari om 19.15 uur gaat De Ballen van start bij Nickelodeon. Dit unieke voetbalformat komt tot stand in samenwerking met de KNVB, Eredivisie en Stichting Meer dan Voetbal. In dit eerste on-air voetbalmagazine voor kids laten presentator Patrick Martens en special reporter Fresia zien dat voetbal niet alleen leuk is, maar ook leerzaam en een goede manier om lekker te bewegen.
Voetbal is de populairste en meest beoefende sport in Nederland. Of je nu een jongen of een meisje bent, de sport op straat beoefent of bij een vereniging; voetbal is voor iedereen! En aangezien kids toch heel anders naar voetbal kijken dan hun ouders, wordt het hoog tijd dat ze hun eigen voetbalprogramma krijgen.
In De Ballen komen verschillende onderwerpen aan bod: Zo helpt 'de voetbaldokter' jonge voetballers met hun voetbaltechnische problemen. Na het stellen van de juiste diagnose wordt, samen met een bekende voetballer, bepaald wat de beste oplossing is zodat de jonge voetballer weer snel de 'sterren van de hemel' speelt.
Ook volgen we wekelijks de verrichtingen van een 'straatvoetbalelftal' dat bestaat uit spelers (jongens/meisjes) met verschillende achtergronden. Fresia is de teamcaptain en doet er werkelijk alles aan om het elftal zo goed mogelijk voor te bereiden op de belangrijke wedstrijd tegen de huidige kampioen van het straatvoetbal: bijvoorbeeld door het gezamenlijk klaarmaken van een gezonde sportmaaltijd of het opdoen van ervaring tijdens een clinic van topspelers uit de Nederlandse Eredivisie.niets is haar te gek.
En natuurlijk kunnen kids bij het item 'Snap er de ballen van' vragen stellen met betrekking tot het zo geliefde voetbalspelletje. Want wat eet een speler eigenlijk voor een belangrijke wedstrijd? En waarom zien we nooit vrouwelijke scheidsrechters in de Nederlandse competitie? Patrick zorgt ervoor dat ze keer op keer antwoord krijgen op deze vragen!
Samenwerking
Nickelodeon stimuleert kinderen al geruime tijd om meer te bewegen en een fit leven te leiden. Dit gebeurd via verschillende programma's en activiteiten waaronder De Nationale Straatspeeldag (Nick op Zwart), Dance Hall en SuperNick op de Stoep bij.
"Wij zijn ongelofelijk trots op het feit dat wij het enige, echte voetbalformat voor kids brengen én op de unieke samenwerking met de autoriteiten op dit gebied. Dit programma past bovendien volledig binnen onze nieuwe propositie 'Fit met Nick'; de overkoepelende naam voor alle activiteiten van Nickelodeon waarin een gevarieerd, gezond en actief leven voor kinderen centraal staat", aldus Patrick Alders, VP General Manager Nickelodeon.
KNVB
"Voetbal is de populairste sport voor kinderen, maar er was nog geen enkel televisieprogramma over voetbal dat speciaal voor kinderen bestemd is. Nu staan kinderen eindelijk een keer centraal in televisieprogramma over voetbal. Kinderen spelen zelf de hoofdrol en kunnen ideeën aandragen voor invulling van het programma. Een mooi begin van het weekeinde voor alle kinderen die zelf voetballen en die voetbal leuk vinden", aldus Ruud Bruijnis, directeur amateurvoetbal KNVB.
Eredivisie
Momenteel telt de Eredivisie 18 clubs door het hele land. Als hoogste en populairste voetbalpodium in Nederland vervult de Eredivisie een belangrijke maatschappelijke rol, een positie waar op diverse manieren invulling aan wordt gegeven. Medewerking aan De Ballen sluit bijvoorbeeld goed aan op de doelstellingen van Scoren voor Gezondheid, nog een initiatief dat wordt gesteund door de Eredivisie. Voetballen is niet alleen leuk, maar ook gezond. Door hun medewerking aan De Ballen te verlenen kunnen bekende topvoetballers hier als idolen een belangrijke voorbeeldrol in vervullen.
Stichting Meer dan Voetbal
Stichting Meer dan Voetbal is blij met de komst van het programma: "Voetbal is van grote maatschappelijke waarde en kan een wezenlijke bijdrage leveren aan oplossen van sociale problemen zoals overgewicht bij kinderen. Dat er nu een wekelijks TV-programma komt - gemaakt voor en door kinderen- waarin zowel de fun als het gezondheidsaspect centraal staat juichen wij toe ", aldus Edu Jansing, directeur van Stichting Meer dan Voetbal. De stichting, opgericht door de KNVB, de Eerste divisie en de Eredivisie zet zich in voor 'maatschappelijk verantwoord voetbal' en stimuleert het voetbal zich in te zetten voor een gezonde en sportieve samenleving. Bekende projecten van de stichting zijn onder meer Scoren voor 'Gezondheid' en de 'Dutch Homeless Cup'.
De Ballen: vanaf vrijdag 16 januari iedere vrijdag op Nickelodeon om 19.15 uur.
De Ballen wordt geproduceerd door Faas Sport Media.
- EINDE BERICHT -