Pannenkoekenboot wint Ondernemersprijs 2008
Uit vier genomineerden koos de jury de Pannenkoekenboot tot winnaar
van de zestiende Noordse Ondernemersprijs. Het thema was dit keer Eten
& Drinken. `De prijs is voor het bedrijf dat onmiskenbaar het talent
heeft om optimaal te ondernemen', zei stadsdeelvoorzitter Rob Post in
zijn rol van juryvoorzitter.
Jan Passmann en zijn partner Maaike van Zomeren van de
Pannenkoekenboot ontvingen een cheque van 5000 euro en de inmiddels
befaamde plastiek, ontworpen door André Volten.
Jan Passman en Maaike van Zomeren van de Pannenkoekenboot ontvingen de
Ondernemersprijs 2008 uit de handen van stadsdeelvoorzitter Rob Post
(links).
De jury had dit keer grote moeite om tot een keuze te komen. Het is
immers geen sinecure om onderscheid te maken tussen de lekkerste
taart, de beste haring, de pannenkoek met of zonder spek, de relaxte
sfeer in een restaurant of de knusheid van het café om de hoek. Daarom
koos de jury voor één maatstaf: welk bedrijf uit de culinaire hoek
leverde de meeste toegevoegde waarde voor Amsterdam-Noord?
De vier kandidaten waren: de Taartenkamer, slagerij Kaddour, café
restaurant Wilhelmina-Dok en de Pannenkoekenboot. Winnaar Jan
Passmann, nog niet eens twee jaar bakkend kapitein, zei na de
uitreiking van de prestigieuze prijs dat hij het succes van zijn
onderneming toeschrijft aan de `vaar-formule', de ongedwongen sfeer,
de populaire prijzen en daarmee de toegankelijkheid voor iedere
Noordse beurs, zijn team van vijftien medewerkers en de kwaliteit van
het gebodene. De winnaar legt zich niet op één plek vast en serveert
zijn specialiteit met een wisselend decor op het IJ. Over het geheim
van zijn `uitgebalanceerde' recept wil hij niets kwijt.
De uitreiking van de Noordse Ondernemersprijs 2008 vond plaats tijdens
de Nieuwsjaarsreceptie van de VEBAN. In zijn nieuwjaarsboodschap zei
Fred Schulp, voorzitter van de ondernemersvereniging VEBAN, dat het
afgelopen jaar opnieuw bleek dat in Noord veel mogelijk is. Volgens
hem was 2008 vooral het jaar van het koesteren van zowel nieuwe als
bestaande bedrijven. `En daar gaan we in 2009 mee door.`
Stadsdeelvoorzitter Rob Post kon dit volmondig beamen. Als voorbeelden
van opmerkelijke, voor Noord nieuwe bedrijven noemde hij VNU Media,
Oilily en de HEMA. Beide voorzitters stipten `de niet te stuiten
opkomst' van de creatieve branche aan.
Post noemde de vruchtbare kruisbestuiving tussen een horeca-in-de-lift
en de aantrekkingskracht van Noord. Overigens liet hij weten zich ook
in 2009 sterk te willen maken voor de groei van de werkgelegenheid in
Noord in het algemeen. Aan die groei wil prijswinnaar Passmann zijn
steentje bijdragen. Hij droomt van een grotere boot in 2009. Ook wil
hij meer toeristen lokken, want de boot richt zich in de toekomst ook
nadrukkelijk op de toeristische groeimarkt.
Stadsdeel Amsterdam-Noord