De Unie
16/01/2009
De Unie kan op dit moment niet verder gaan met overleg Sociaal Plan
Menzies Aviation
16 januari 2009 - De Unie heeft Menzies Aviation vandaag laten weten
op dit moment niet verder te kunnen onderhandelen over een Sociaal
Plan bij de afhandelaar van passagiersvliegtuigen op Schiphol. De
reden hiervoor is dat de Ondernemingsraad gisteren negatief heeft
geadviseerd als reactie op de door Menzies ingediende adviesaanvraag
voor een reorganisatie. De reorganisatie zou tot gevolg hebben dat
meer dan 290 mensen op straat komen te staan.
Unie bestuurder Maarten Hoelscher "Menzies wil over gaan tot een
afslanking van het deel van het bedrijf dat door de fors gedaalde
tarieven van de afgelopen jaren verliesgevend is.
Luchtvaartmaatschappijen die als klant te weinig opbrengen of die
strategisch van minder belang zijn, worden door Menzies bedankt voor
de klandizie. Er blijft daardoor nog maar een beperkt aantal klanten
over wat betekent dat de helft van het personeel overbodig is".
Gegeven het negatieve advies ziet de Ondernemingsraad van Menzies
kennelijk geen brood in de reorganisatieplannen van de Menzies
directie. De Ondernemingsraad is niet over een nacht ijs gegaan en
heeft zich bij dit belangrijke advies laten bijstaan door externe
adviseurs van UnieFacet Services.
De Unie wil graag verder met Menzies praten als er alsnog
overeenstemming wordt bereikt met de Ondernemingsraad. Hoelscher "Wij
gaan uiterst zorgvuldig te werk aangezien er grote belangen op het
spel staan. Niet alleen voor de werknemers die het pand straks moeten
verlaten maar ook voor het personeel dat binnen een afgeslankt Menzies
werkzaam blijft."
Bij een overeen te komen Sociaal Plan staat voor De Unie begeleiding
van werk naar werk centraal. Uiteraard wil De Unie ook afspraken maken
over een financiële regeling voor overtollige werknemers.
De situatie waarin Menzies verkeert is niet alleen gevolg van de
kredietcrisis hoewel die natuurlijk niet helpt. "Jarenlang hebben de
luchtvaartmaatschappijen, ook in de tijden dat er flinke winsten
gemaakt werden, de afhandelingsmaatschappijen afgeknepen met steeds
lagere tarieven. Voor een appel en een ei werden contracten afgesloten
om vooral volume in huis te halen en daarbij maar te hopen dat de
tarieven vervolgens zouden stijgen. Dit is helaas niet gebeurd. De
concurrentie is nog steeds moordend en aangezien 70% van de kosten in
de branche loonkosten zijn, heeft dit tot gevolg dat
arbeidsvoorwaarden onder druk staan om de concurrentie voor te
blijven. Minder kosten betekent nou eenmaal dat je een product tegen
een nog lager tarief kan aanbieden. De Unie pleit daarom al jarenlang
voor een branche cao om een "level playing field" te scheppen.
---