Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
PERSBERICHT
Organisaties
Klantwaardering NS in 2008 opnieuw toegenomen
Treinreizigers hebben NS het afgelopen jaar opnieuw betere cijfers
gegeven dan het jaar daarvóór. Uit het klanttevredenheidsonderzoek van
NS blijkt, dat 76% van de reizigers in 2008 een 7 of een hoger cijfer
heeft gegeven als algemeen oordeel over het reizen per trein. In 2007
was dat 70%. Ook over de afzonderlijke aspecten van de dienstverlening
oordeelden de reizigers positiever dan in 2007. Voor het eerst is
(gemiddeld over het hele jaar) meer dan de helft van de reizigers
tevreden over het op tijd rijden van de treinen en de informatie bij
ontregelingen. De consumentenorganisaties in het LOCOV prijzen NS voor
die verbetering, maar dat neemt niet weg dat het klantoordeel op deze
aspecten - beide scoorden 54% tevreden reizigers - nog niet
bevredigend kan worden genoemd.
Ook wanneer we specifiek naar het vierde kwartaal kijken, laten de
klantoordelen over de hele linie een verbetering zien. Op sommige
aspecten is de score weliswaar lager dan in het derde kwartaal, maar
dat zijn seizoenseffecten die zich ieder jaar herhalen. De metingen
van treinpunctualiteit, gehaalde aansluitingen en rituitval laten in
het vierde kwartaal wel een slechter resultaat zien dan in het laatste
kwartaal van 2007. De ontsporing van een goederentrein bij Amsterdam
Muiderpoort in november speelt daarbij ongetwijfeld een rol. De schade
aan de infrastructuur was zo groot, dat het herstel op dit moment nog
steeds aan de gang is. Wij geven ProRail graag een compliment voor de
snelle aanleg van een 'noodverband', waardoor op dit drukke traject na
een week weer de normale dienstregeling kon worden uitgevoerd, ook al
is er nog steeds één spoor minder beschikbaar.
Aangezien NS en ProRail zich na de ontsporing bij Muiderpoort -
terecht - hebben gericht op het zoveel mogelijk voldoen aan de
vervoerbehoefte i.p.v. op een hoge treinpunctualiteit, hebben de
consumentenorganisaties er begrip voor dat NS de doelstelling van 87%
op tijd rijdende treinen (volgens de 3-minutennorm) in 2008 net niet
heeft gehaald. Wat de klantoordelen betreft, zijn de doelstellingen
uit het Vervoerplan voor 2008 wel gehaald, sommige zelfs zeer
ruimschoots. Daarin zien wij een bevestiging van onze opvatting, dat
NS zijn verbeterdoelstellingen in het Vervoerplan in termen van
klanttevredenheid wel wat ambitieuzer zou mogen stellen.
Zie bijgevoegde Link tabel voor meer informatie en cijfers over de
klanttevredenheid.
De volgende Consumentenorganisaties zijn vertegenwoordigd in het
Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV): ANWB,
Consumentenbond, CG-Raad (Chronisch zieken en Gehandicapten Raad),
Fietsersbond, Landelijke Studentenvakbond, samenwerkende
ouderenorganisaties CSO en Reizigersvereniging ROVER.
Pagina geplaatst: 16 januari 2009