Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT
Organisaties

Klantwaardering NS in 2008 opnieuw toegenomen

Treinreizigers hebben NS het afgelopen jaar opnieuw betere cijfers gegeven dan het jaar daarvóór. Uit het klanttevredenheidsonderzoek van NS blijkt, dat 76% van de reizigers in 2008 een 7 of een hoger cijfer heeft gegeven als algemeen oordeel over het reizen per trein. In 2007 was dat 70%. Ook over de afzonderlijke aspecten van de dienstverlening oordeelden de reizigers positiever dan in 2007. Voor het eerst is (gemiddeld over het hele jaar) meer dan de helft van de reizigers tevreden over het op tijd rijden van de treinen en de informatie bij ontregelingen. De consumentenorganisaties in het LOCOV prijzen NS voor die verbetering, maar dat neemt niet weg dat het klantoordeel op deze aspecten - beide scoorden 54% tevreden reizigers - nog niet bevredigend kan worden genoemd.

Ook wanneer we specifiek naar het vierde kwartaal kijken, laten de klantoordelen over de hele linie een verbetering zien. Op sommige aspecten is de score weliswaar lager dan in het derde kwartaal, maar dat zijn seizoenseffecten die zich ieder jaar herhalen. De metingen van treinpunctualiteit, gehaalde aansluitingen en rituitval laten in het vierde kwartaal wel een slechter resultaat zien dan in het laatste kwartaal van 2007. De ontsporing van een goederentrein bij Amsterdam Muiderpoort in november speelt daarbij ongetwijfeld een rol. De schade aan de infrastructuur was zo groot, dat het herstel op dit moment nog steeds aan de gang is. Wij geven ProRail graag een compliment voor de snelle aanleg van een 'noodverband', waardoor op dit drukke traject na een week weer de normale dienstregeling kon worden uitgevoerd, ook al is er nog steeds één spoor minder beschikbaar.

Aangezien NS en ProRail zich na de ontsporing bij Muiderpoort - terecht - hebben gericht op het zoveel mogelijk voldoen aan de vervoerbehoefte i.p.v. op een hoge treinpunctualiteit, hebben de consumentenorganisaties er begrip voor dat NS de doelstelling van 87% op tijd rijdende treinen (volgens de 3-minutennorm) in 2008 net niet heeft gehaald. Wat de klantoordelen betreft, zijn de doelstellingen uit het Vervoerplan voor 2008 wel gehaald, sommige zelfs zeer ruimschoots. Daarin zien wij een bevestiging van onze opvatting, dat NS zijn verbeterdoelstellingen in het Vervoerplan in termen van klanttevredenheid wel wat ambitieuzer zou mogen stellen.

Zie bijgevoegde Link tabel voor meer informatie en cijfers over de klanttevredenheid.
De volgende Consumentenorganisaties zijn vertegenwoordigd in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV): ANWB, Consumentenbond, CG-Raad (Chronisch zieken en Gehandicapten Raad), Fietsersbond, Landelijke Studentenvakbond, samenwerkende ouderenorganisaties CSO en Reizigersvereniging ROVER. Pagina geplaatst: 16 januari 2009