Landstede
Mbo en praktijkonderwijs: samen vernieuwend
Leerlingen uit het praktijkonderwijs verdienen een kans op een mbo-diploma.
Om deze kansen te optimaliseren ondertekenden zeven scholen voor
praktijkonderwijs en drie mbo-scholen uit de regio vandaag een
samenwerkingsconvenant. Een opmerkelijke samenwerking, aldus voorzitter van
Heerikhuize van de vereniging Landelijk Werkverband Praktijkonderwijs. Het
vergt lef om niet vanuit systemen, maar vanuit de leerlingen te denken en te
doen.
Doorgaans gaat men ervan uit dat leerlingen niet voor niets
praktijkonderwijs volgen: zij worden niet in staat geacht een regulier
diploma te behalen.
De praktijk bewijst echter het tegendeel. In het praktijkonderwijs in
de regio werkt men onofficieel al langer samen met het mbo. Leerlingen
worden op verschillende manieren zorgvuldig begeleid naar een
middelbare beroepsopleiding. Vanaf vandaag geschiedt dit officieel.
Op de school voor Praktijkonderwijs Het Kwartiers in Zwolle-Zuid werd
een samenwerkingsconvenant bekrachtigd. Van het praktijkonderwijs
tekenden De Ambelt, het Carmel College Salland, De Twijn, het Diezer
College, het Ichthus College, het Thomas a Kempis College en De Maat.
Aan de mbo-zijde zetten afgevaardigden van Landstede, AOC de Groene
Welle en het Deltion College hun handtekening. De samenwerking werd
symbolisch met knallende confettipoppers bekrachtigd door een aantal
leerlingen.
Belang van de leerling vooropEen discussiepanel, geleid door Job Boot,
belichtte de meerwaarde van de samenwerking. De leerlingen krijgen op
deze manier veel meer kansen, aldus Van Heerikhuize.
Het is mooi om te zien hoe het belang van de leerling uiteenlopende
partijen uit het praktijkonderwijs, het voortgezet speciaal onderwijs
en het middelbaar beroeps onderwijs samenbrengt. Het is een
systeemoverstijgende samenwerking vanuit drie wetgevingscircuits, en
het vergt lef om het zo aan te pakken.
Het mooie is dat dit initiatief vanuit het werkveld is ontstaan, zegt
directeur Henk Robben van de Groene Welle. Als het aan de
vergadertafel was bedacht, was het niet gelukt. De samenwerking biedt
meerwaarde, niet in het minst omdat er veel deskundigheid en expertise
bij elkaar wordt gebracht.
Zonder de juiste begeleiding zouden praktijkonderwijsleerlingen het
niet redden in het mbo, dat hebben we vaker kunnen zien, zegt
leerplichtambtenaar Hetty Cremers. Met het vangnet dat op deze manier
is gecreëerd, is het allemaal veel beter geregeld.
Het onderwijsprogramma
Afgesproken is dat de mbo-scholen een onderwijsprogramma ontwikkelen
voor minimaal vier klokuren per week, gedurende minimaal drie maanden
per schooljaar. Daarnaast krijgen de leerlingen extra ondersteuning op
hun eigen praktijkscholen.
Het is maatwerk: per leerling wordt onderzocht of het programma kan
leiden tot een (deel)certificaat. Er wordt volop informatie
uitgewisseld over eventuele leerachterstanden of stoornissen, stages,
thuissituatie, IQ en bijvoorbeeld de sociaal/emotionele ontwikkeling
van de leerling en over de vorderingen.
Doordat de leerling op een gecontroleerde manier kennismaakt met het
beroepsonderwijs is de kans bovendien groter dat hij/zij zich ook voor
een vervolgopleiding thuis zal voelen in het reguliere mbo-onderwijs.
Ik ben heel erg blij met de kans die ik krijg op school, zegt leerling
Nick Krijn. Hij is 16 en gaat een dag per week naar het Ichthus
College en volgt twee dagen per week een horecaopleiding bij Deltion.
De overige twee dagen loopt hij stage in een eetcafé in Kampen. Ik
leer dat als ik zelf niet aanpak, dat het dan ook niet lukt. Maar door
de kans die ik nu krijg zie ik mijn toekomst heel helder. Ik wil later
hoofdkelner worden.