4. Antwoorden op kamervragen van Agema en Fritsma over het bericht
dat het Albert Schweitzerziekenhuis in Dordrecht multiculturele
patiëntenkoffers gaat inzetten om beter te kunnen communiceren met
allochtone patiënten
Antwoorden op kamervragen van Agema en Fritsma over het bericht dat het
Albert Schweitzerziekenhuis in Dordrecht multiculturele patiëntenkoffers
gaat inzetten om beter te kunnen communiceren met allochtone patiënten
Kamerstuk, 16 januari 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
16 januari 2009
Antwoorden van minister Klink, mede namens de minister voor Wonen,
Wijken en Integratie, de antwoorden op de vragen van de Kamerleden
Agema en Fritsma (beiden PVV) over het bericht dat het Albert
Schweitzerziekenhuis in Dordrecht multiculturele patiëntenkoffers gaat
inzettten om beter te kunnen communiceren met allochtone patiënten
(2080906320).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht "Multiculturele Patiëntenkoffer"? 1)
Antwoord 1
Ja
Vraag 2
Is het niet van de gekke dat er in een sector die onder zulke zware
druk staat als de gezondheidszorg, tijd, geld en moeite worden
verspild aan dit soort multiculturele onzinprojecten?
Antwoord 2
Het recht op patiëntgerichte zorg geldt zowel voor autochtone als voor
allochtone patiënten. De manier waarop deze patiëntgerichte zorg
ingericht wordt, is in eerste instantie aan de ziekenhuizen.
Vraag 3
Zegt dit project weer niet alles over het volstrekt mislukken van het
migratie- en integratiebeleid in dit land, of vindt u het normaal dat
bepaalde allochtone patiënten blijkbaar zo gebrekkig Nederlands
spreken, dat er pictogrammen aan te pas moeten komen om duidelijk te
maken wat ze mankeert?
Antwoord 3
Vooropstaat dat in ons land in het Nederlands wordt gecommuniceerd. De
eerste prioriteit in het integratiebeleid van dit kabinet is de
taalbeheersing van nieuwe Nederlanders. Dit is neergelegd in het
Deltaplan Inburgering. In situaties waarin het nog niet goed mogelijk
is om in het Nederlands te communiceren moet gezocht worden naar
adequate en soms tijdelijke oplossingen. Zeker in de gezondheidszorg
waarin aan een variëteit van mensen zoals inburgeraars, toeristen en
asielzoekers, in soms levensbedreigende situaties, adequate
behandeling moet worden geboden, is communicatie van vitaal belang.
In het kader van patiëntgerichte zorg en patiëntveiligheid is het een
begrijpelijke ontwikkeling dat patiënten die niet de mogelijkheid
hebben om op adequate wijze met een arts te communiceren, daarbij
geholpen worden. Daarnaast draagt dit bij aan een snellere behandeling
van patiënten en daarmee aan de betaalbaarheid van de zorg. Een
speerpunt waarin ik mij door de PVV gesteund voel.
Vraag 4
Bestaat er enig zicht op hoeveel geld er in de gezondheidszorg wordt
verspild aan projecten op het gebied van "interculturele
communicatie", of hoe al die multiculturele kolder ook heten mag? Zo
neen, zou dat dan geen goede zaak zijn om dat wel te weten en met deze
verspilling van belastinggeld te stoppen?
Antwoord 4
Een vergelijkbare vraag werd eerder gesteld door de PVV. Ik heb per
brief toegezegd (CZ/TSZ-2852393) hierop terug te komen.
1) De Telegraaf, `Multiculturele Patiëntenkoffer', 24 november 2008
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport